Hur rida häst utan motor?

M

Midi

Jag har fått rida en häst på ridskolan som inte har ngn vidare motor. Eftersom det är en ridskolehäst kan jag ju inte påverka den som man kan när man äger en häst. JAg rider bara 1 gång i veckan.
Hästen har en väldigt dålig framåtbjudning spec i skritt. Sedan är det tvärtom i galoppen, där blir han väldigt stark. Han har stort steg och i traven känns det som han haltar när man inte får framåtbjudning, men så fort man går det försvinner känslan. Han är inte halt.
Förra gången hoppade vi och då blev han helt annan. Direkt när vi kom in i paddocken kände jag hur han spände sig och var full av förväntan. Det va inga problem med att hoppa och han bjöd på hindrena riktigt bra. Det var väldigt roligt att hoppa honom.
Det är dressyren som är problem.
Vad har ni för tips man kan göra under ridningen för att få honom aktivera sig?
Sporrar används och även spö. Spöet har ja inte använt, han vaknar till om han känner sporrarna men bara för några sekunder. Det måste väl finnas annat att göra än använda sporrar o spö?

Sv: Hur rida häst utan motor?

Har du möjlighet att få rida ut på honom? Isåfall är det bara ge sig ut i skogen och klättra efter stigar,galoppera efter lämpliga vägar och hitta någon äng eller annat ställe där du kan rida på en volt.

majblomma skrev:
Har du möjlighet att få rida ut på honom? Isåfall är det bara ge sig ut i skogen och klättra efter stigar,galoppera efter lämpliga vägar och hitta någon äng eller annat ställe där du kan rida på en volt.
Nej jag rider en lektion i veckan i en grupp, vi rider oftast på bana. Han är ju i övrigt en väldigt trevlig häst, jag vill bara hitta den magiska knappen :)

eftersom att jag vet att det är nästintill omöjligt att få låna hästen och arbeta runt en massa extra bara för att få "prova hästen"

så tycker jag att du ska köra med tempoväxlingar när du rider.. när ni skrittra fram ska du få honom att gå på och sakta ner, gå på igen och sakta ner en gång till, samma sak i traven, öka på och sakta ner.. det ger en hel del framåtbjudning och uppmärksamhet på när du vill sakta ner igen..
och den viktigaste grejen.. som du förmodligen bara behöver göra en gång förhoppningsvis.. lyssnar inte hästen på din skänkel, rappa till hårt EN gång och släpp fram hästen.. då vet den nästa gång och kommer att svara fortare.. samma sk vid avsaktningar.. kräv halt! och gör inte hästen halt när du vill så ta verkligen tag i tyglarna, hårt men inte ryckigt och gör halt och rygga.. med det kommer hästen att lyssna på dig när du kramar på tygeln och lyssna på det..

Testa att rida så självständigt som möjligt. Vänd över banan, lägg volter, öka och minska gångarten så hästen lyssnar på dej. Är det halt så är det halt. Är det ökning så är det ökning. Vill hästen inte gå fram på lätt hjälp så får du öka hjälpen. Hjälper inget annat så ge ett rapp med spöet, beröm när han gör som du vill.

Något som ofta funkar på ridskolehästar är förväntningar.
Förvänta dig att hästen ska vara pigg och posetiv, beröm dom mickrosekunder hästen är det :)
Det ska vara kul och rida!

Var också välldigt konsekvent, ge hjälpen och förvänta dig en reaktion, se sen till att du får en reaktion, efter en stund brukar det vara lättare att få reaktionen redan för små hjäper.

tack för alla tips :) ska be att få honom i veckan igen o testa

övergångar, massor med kvicka övergångar så han blir tvungen att lyssna på dej och inte kan gå å såsa som han vill

roligt att du är så engagerad :D tycker det är häftigt :) så var inte jag när jag red på ridskola

är jag ensam om att tycka det?

Har man dessa problem så tycker jag att det ffa. är två saker att göra.
1) Få hästen entusiastisk och glad över det den ska utföra, och
2) Se till att den ha den fysiska ork för att prestera det du begär samt att den inte låses fast vid psykiska blockeringar.
Exempelvis att den är rädd för något på ridbanan eller att den förut kännt smärta vid en viss rörelse och inte lärt sig att det inte gör ont längre.

Det är alltid svårt med ridskolehästar eller öht hästar man inte rider så ofta, att hästen saknar gnistan betyder nödvändigtvis inte att den saknar lyhördheten, dvs man kan sitta och göra tempoväxlingar och oväntade rörelser som den inte är van vid att göra (då ridskolearbete ofta är monotont) och hästen gör snällt det man ber den om utan att visa någon större glädje över det.

Vad tycker hästen är roligt, hoppa förslagsvis eftersom hästen visade ett annat ansikte då.
Hade jag haft denna häst hemma och jobbat med den hade jag lagt in småhinder på uteritter och små skutt i markarbete och dressyrpass.
Det hästen tycker är roligt är det den behärskar -en förvirrad häst är ingen rolig häst att rida och man får backa ett par steg och se till att den förstår hjälperna och vad de betyder.
För att det ska vara roligt att rida ska det även vara ömsesidigt, du skrev att det var roligt att hoppa honom, han blev en annan häst -och jag tror att du blev en annan ryttare då också.

CeciliaHeikne skrev:
roligt att du är så engagerad :D tycker det är häftigt :) så var inte jag när jag red på ridskola

är jag ensam om att tycka det?

Jag har blivit det på äldre dagar :love: Har förstått att man inte bara kan åka häst fast man rider på ridskola. En gång i veckan rider jag, och den gången är helig. Då vill jag lära mig så mycket som möjligt och lära mig rida olika sorters hästar. Och detta är en utmaning att få denna häst mer framåt. Därför skall jag, antagligen till min ridlärares förvåning, begära honom i några veckor till :) Annars brukar jag rida de pigga och känsliga hästarna för de kan jag läsa väldans bra.

Tack för mer bra tips. Det handlar nog mycket om förväntningar. Det första min ridlärare sa va att jag måste ha spö och sporrar, då tänkte jag ju, åh nej.

Sen en annan sak, fast han är väldigt stark i galoppen brukar han lägga in ett trav steg eller två i galoppen. Är det för att han inte orkar eller gör jag ngt fel?

Bra ridskolehästar brukar vara väldigt duktiga på att läsa av sina ryttare. Var därför noga med att hästen går fram ordentligt så fort du sitter upp och börjar rida, så att hästen märker att det här inte är en sån lektion där man kan dra benen efter sig. Får du igång motorn i början av lektionen slipper du tjata senare.

Mabuse *gammal ridskoleräv*

Trots att hästen blåkutar så krävs det endå stöd från ryttare annars ramlar hästen ifrån.
Att springa som ett skållat päron brukar också vara rätt vanligt för hästar som inte orkar samla sig, de orkar inte galoppera och bära upp sig själv utan rinner iväg bara -det hela ser väldigt oskolat och obalanserat ut och rider man ifel varv för hästen (dennes svaga varv) så kan den mycket väl sakta av till trav.

BeastieBabe skrev:
lyssnar inte hästen på din skänkel, rappa till hårt EN gång och släpp fram hästen..

Varför måste man rappa till hårt? Räcker det inte med en liten dask? Hästen har nog tillräkligt känslig hud. Dessutom tror jag en sådan pålle har fått smaka på hårda rapp förut och kommer säkert därför ihåg vad pisken betyder utan att man behöver statuera ytterligare ett hårt exempel.

I övrigt varken kritiserar jag ditt förslag eller håller med.

Själv så blir jag bara fundersam på folk som ger råd som innebär slag när de inte ens sett hästen, dessutom tycker jag att det är anmärkningsvärt naivt att tro att hästen, om den behöver det -kommer och kan bygga muskler tack vare spörapp.
Detta sättet att rida tycker inte jag bygger på förtroende och kunskap/skicklighet (som ju borde vara det var ryttare strävar efter) utan är uppbyggt på tvång, rent igenom.
"Går du inte som jag vill får du spö" -funkar till en viss del då det finns hästar som inte vågar släppa en fis för sin ryttare -däremot så finns det garanterat hästar som sätter hårt mot hårt och det är då man brukar få inse att man kanske måste lära sig rida istället för att slå sin väg framåt, detta kan jag säja med säkerhet eftersom jag fått göra det själv.
Min ridskola där jag red som barn fostrade eleverna i denna ridning och jag fortsatte sedan när jag red privathäst, bara det att hästen jag red in då inte tolererade att få stryk, då reste hon sig.
Så det vara bara att börja jobba.

center skrev:
Varför måste man rappa till hårt? Räcker det inte med en liten dask? Hästen har nog tillräkligt känslig hud. Dessutom tror jag en sådan pålle har fått smaka på hårda rapp förut och kommer säkert därför ihåg vad pisken betyder utan att man behöver statuera ytterligare ett hårt exempel.
för att hästen tenderar till att tycka att en liten lätt dask är småpotatis och inget att bry sig om..

de flesta hästar får 4-5 smådaskar av spöet och dessa smådaskar upprepas och upprepas och upprepas och upprepas varenda gång ryttaren känner att "nu går hästen inte fram så mkt som jag vill riktigt"
dom gånger jag har varit bestämd och rappat i hårt en gång har jag fått en MYCKET mer framåt häst som svarar på mycket fina skänkelhjälper.. de gånger jag petat litegranna bara har i princip ingenting hänt.. ridskolehästar är ridskolehästar och kommer alltid att vara det sålänge de rids på samma dövstumma sätt 8 av 10 ggr på en vecka..

Senast ändrad av en moderator:

Han är ny som ridskolehäst, vet ej vad han gjort innan. När jag ridit honom har jag aldrig använt spöet, jag vill lära mig rida utan spö (hatar att rida med spö, dessutom är det otympligt). Han vaknar när han känner sporrarna för några sekunder.

Hans vänster varv är mycket sämre än höger, då lägger han trav in i galoppen. Ibland känner man inte om han galopperar eller travar. Ska man samla honom mer? Eller vad?

Hur sysselsätts han när ni rider?
Om ni nu rider på rakt spår när han är som trögast i skrit, kan du då inte böja honom lite än åt ena hållet än åt andra i mellan åt, kanske lite halvhalter lite då och då? Genom att hålla honom sysselsatt medans du rider så måste han rikta mer uppmärksamhet på dig och kanske få upp intreset för att gå runt och förhoppningsvis kan detta även leda till att han lyssnar bättre när du vill att han ska gå framåt. Lika dant i gallop och trav när han inte vill lyssna, en halv-halt lite här och där och kanske en chans till en liten extra volt (om det inte stör dom andra), bara så att han kommer på att han måste hålla uppmärksamheten på dig, istället för att göra lite som han själv vill.
Dessa övningar borde ju inte störa dom andra. Du kan ju alltid prata med ridläraren också.

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 852
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 717
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info