hur rida för att bränna energi (på hästen)

A

Aia

vet inte om denna tråden kommer rätt..

Det är såhär att jag har en lättfödd nordis och en svårfödd travare.
De ska snart ut på bete och därför undrar jag hur man bränner mest kalorier på nordisen när man rider?

Jag kan av tidsskäl (pluggar heltid och jobbar halvtid) bara rida runt tre fyra dar i veckan, ibland mer ibland inte alls beroende på lätt/svår kurs tentor osv. Min fråga är alltså hur jag på ska lägga upp träningen av honom för att han ska förbränna så mycket som möjligt utan att han blir dålig av det?
Nu har jag ridit ut ca 50 minuter med kanske tio minuter trav i intervaller och en kort gallopp (han har stått i vinter så han är i lite dålig kondis) Vågar jag rida hårdare eftersom jag inte rider oftare eller finns det risk att det blir för tufft då?
Han är 8 år, hel och frisk...

Sv: hur rida för att bränna energi (på hästen)

Jag har också en väldigt lättfödd nordis hemma! (9år gammal) Hon var jättetjock när jag fick henne, och jag överdriver inte, folk trodde hon var dräktig :o Det jag gjorde för att få henne i form var att jogga henne, börja försiktigt och sedan öka tiden, de förbränner ju mer om passet är lite lättare och längre. Jag fick ganska snabbt resultat av dessa joggingturer. Men väldigt viktigt är ju fodret, min nordis får knappt något kraftfoder, bara mineraler och hö!
Men nej, jag tycker inte du rider för hårt, men det bästa vore ju om du kunde rida oftare, men ska vara försiktig med att rida sällan och hårt.

Senast ändrad av en moderator:

ja jag vet men de dagar jag har föreläsningar går det bara inte... sticker iväg halv sex och är hemma sju, då hinner jag bara äta innan jag går och lägger mig, sambon mockar och fodrar hästarna... Medryttare är inte heller ett alternativ eftersom jag har hästarna hos min sambos föräldrar, och de vill ju inte ha en okänd människa springandes där...
I vintras fick han 7 kg hösilage om dagen och några kg halm att tugga på i boxen på natten fast då reds han inte, nu får han 5 kg hösilage + lite bete. Kraftfoder får han inte. Problemet är snarast att ge magen att jobba med, han lever på vatten och vindfrikadeller hästen... suck...

Hur gjorde du när du joggade typ travade lugnt längre sträckor? Hur mycket skulle jag våga trava på ett ridpass tror du? Jag kan rida längre tid de dagar jag rider om jag kan göra det utan att han riskerar att fara illa i övrigt av det.

Han är alltså inte tjock nu men jag vill kunna ha dem på bete utan att han blir en tunna i år igen... han blir inte mätt på bete heller verkar det som för han är så himla hungrig hela tiden, skulle därför vilja kunna släppa honom på ett bättre bete och motionera bort överskottsenergin så att han håller vikten, blir mätt och inte riskerar fång...

Egentligen är det ju bra med så kallad "varannandagsträning" om man ska träna hårt eller på ungefär samma sätt. Men man kan ju tänka på at just ur fettförbränningssyfte ÄR det bra att variera träningen eftersom kroppen lätt anpassar sig till träningen om man kör samma typ av träning varje gång och då blir fettförbränningen sämre. Jag har iofs hört detta från en personlig tränare för människor som rekommenderade att testa "vibmax"-en i gymmet som variation (när man står på en skakande platta) :p

Intervallträning är bra för fettförbränning, risken är ju dock att hästarna blir väl pigga av det. När man tränar intervallträning fortsätter kroppen nämligen att förbränna även i viloläget och ett tag efter träningen. Jag skulle isåfall variera med lugnare intervaller (blanda skritt och lugn trav) med lite hårdare intervaller, inte nödvändigtvis under samma träningspass.
Det som naturligt blir intervallträning och dessutom (inbillar jag mig iaf) är skonsamt för hästen är att rida i terräng. Varierad terräng, tänk på att det kan ge minst lika bra träning att behöva undvika ojämnheter på en stig som att klättra upp för en backe, och rider man uppför bör man också rida nedför för att få en mer komplett träning. Är ju lätt att man blir fixerad på uppförsbackar eftersom de är jobbiga :crazy:

Även så kan man ta rena joggingpass. Att man joggar ca 20 minuter, eventuellt mer eller mindre beroende på hur vältränad hästen är. Gärna på halvlånga tyglar och lite framåt/nedåt. Eller samma sak men i galopp, då bör man byta galopp efter halva tiden. Att växla mellan intervallträning och "rena" joggingturer tror jag är bra. Tycker man 20 minuter eller hur länge hästen nu orkar jogga är för lite kan man varva med en lättare skogstur så får man lite mer allsidig träning.

Hur gjorde du när du joggade typ travade lugnt längre sträckor? Hur mycket skulle jag våga trava på ett ridpass tror du? Jag kan rida längre tid de dagar jag rider om jag kan göra det utan att han riskerar att fara illa i övrigt av det.

Om man travar lugnt utan avbrott kan man trava längre än man tror. Hade en f.d. travare som vi fick för oss att köra eftersom de sagt att den var väldigt snäll att köra. Den hade nästan uteslutande blivit riden i skritt och ganska sporadiskt eftersom den haft problem med ryggen för att sadeln inte passade dvs den hade ingen kondis att tala om. Ändå orkade den utan att verka minsta lilla ansträngd jogga 8km första gången vi körde den. Den snarare ökade lite för varje varv och verkade precis ha blivit uppvärmd när vi slutade :p
Med ryttare blir det liite annorlunda eftersom man får ta hänsyn till vikten på framdelen. Men jag tror ändå man oroar sig i onödan. Försök att hålla hästen avspänd och lugn bara så den inte ödslar energi i onödan.

Angående fodret så passa så hästen inte får fång pga för lite för magen att göra :crazy: är ju många som har lindrig fång och går upp i vikt därför. Får de aldrig stå på tom mage och får mycket men inte så näringsrikt hö så kan de ibland bli smalare tack vare det. 5-7 kilo låter ganska lite.

Jag skulle snarare rekommendera att INTE släppa den lättfödda nordisen på bete, eller åtminstone ha den inne på nätterna. Att motionera bort överskottsenergin när hästen går dygnet runt på gräsbete är väldigt svårt.

vet inte om denna tråden kommer rätt..

Det är såhär att jag har en lättfödd nordis och en svårfödd travare.
De ska snart ut på bete och därför undrar jag hur man bränner mest kalorier på nordisen när man rider?

Jag kan av tidsskäl (pluggar heltid och jobbar halvtid) bara rida runt tre fyra dar i veckan, ibland mer ibland inte alls beroende på lätt/svår kurs tentor osv. Min fråga är alltså hur jag på ska lägga upp träningen av honom för att han ska förbränna så mycket som möjligt utan att han blir dålig av det?
Nu har jag ridit ut ca 50 minuter med kanske tio minuter trav i intervaller och en kort gallopp (han har stått i vinter så han är i lite dålig kondis) Vågar jag rida hårdare eftersom jag inte rider oftare eller finns det risk att det blir för tufft då?
Han är 8 år, hel och frisk...

Att bränna energi på sin häst när du bara har 50 min att rida är knappast möjligt. Tio minuters uppvärmning och tio nedvarvning, ger dig 30 min till högre tempon. Du bör ju inte rida hästen i ett snabbt tempo då det inte låter som om hästen är härdad i skelettet för att gå fort. Långsam trav - jogging - under hela 30 min går säkerligen bra om han orkar. Någon liten galopp framförallt i uppförslut. Att däremot öka på tempot när hästen får upp sin kondis är dock inte att rekommendera då du har så lite tid att tillgå.

För att få bättre effekt både på energiförbrukning och att härda hästen behövs mer tid.

Hälsning Maja

Om man travar lugnt utan avbrott kan man trava längre än man tror. Hade en f.d. travare som vi fick för oss att köra eftersom de sagt att den var väldigt snäll att köra. Den hade nästan uteslutande blivit riden i skritt och ganska sporadiskt eftersom den haft problem med ryggen för att sadeln inte passade dvs den hade ingen kondis att tala om. Ändå orkade den utan att verka minsta lilla ansträngd jogga 8km första gången vi körde den. Den snarare ökade lite för varje varv och verkade precis ha blivit uppvärmd när vi slutade :p
Med ryttare blir det liite annorlunda eftersom man får ta hänsyn till vikten på framdelen. Men jag tror ändå man oroar sig i onödan. Försök att hålla hästen avspänd och lugn bara så den inte ödslar energi i onödan.

Jag ser stor skillnad på orken beroende på om man kör eller rider.

Jag kör ofta just för konditionens skull, han orkar ungefär 16-17km o trav utan skritt avbrott, han klarar den sträckan på ungefär 1tim.

Men om jag rider så är tempot avsevärt mycket lägre och han orkar kanske hälften på samma tid. Men det är nog mycket för att han måste gå i någorlunda form, så det är tyngre för musklerna.
Han orkar direkt mera om jag står och låter honom travartrava, direkt så ökar orken. Så det är nog tungt att gå i balans;)

Lyssna på hästen. Den talar om för dig hur mycket du kan träna den.
Själv tycker jag att skritt i kuperad terräng är väldigt bra träning som är skonsam för leder och ligament.

Att se till att kroppen har ett bra energiflöde är lika viktigt som att träna den, om man man vill ändra kroppsformen, anser jag.

Jag ser stor skillnad på orken beroende på om man kör eller rider.

Jag kör ofta just för konditionens skull, han orkar ungefär 16-17km o trav utan skritt avbrott, han klarar den sträckan på ungefär 1tim.

Men om jag rider så är tempot avsevärt mycket lägre och han orkar kanske hälften på samma tid. Men det är nog mycket för att han måste gå i någorlunda form, så det är tyngre för musklerna.
Han orkar direkt mera om jag står och låter honom travartrava, direkt så ökar orken. Så det är nog tungt att gå i balans;)

Absolut är det skillnad på att rida och köra. Men "orken" finns ju där så bara man lägger till tekniken som pusselbit så orkar de genast mer när man rider också. Om jag lät hästen "jogga" i ganska fritt tempo (dvs lite högre än dressyrtempo men inte travartrav och framåt/nedåt) på en raksträcka kunde den utan problem trava ca 4 km även ur kondition. Men man får ju som sagt tänka på att det blir annorlunda belastning, lätt att de får problem med frambenen om de går i obalans :p själv är jag mer för styrketräning än konditionsträning.

Jag skulle inte släppa hästen helt på bete och låta den gå ute 24 timmar om dygnet om jag vore du. Låt honom gå i gräshagen ett par timmar om dagen men ställ in honom under natten, när du ger honom nattmaten kan du då komplettera med lite halm i stället så att han har lite att pilla med men ändå har något att göra under en längre stund.

Varierad träning är det bästa och jag skulle försöka röra på honom så gott som varje dag. Det behöver inte vara så krävande, men just att han får röra på sig. Kan du inte skaffa en skötare? som i alla fall kan hjälpa dig att rida skritt-promenader om det nu är pga. tidsbrist som du inte hinner rida. Sedan är varierad träning den bästa, det är klart att du kan träna och "fin-lira" ett par minuter då och då, och ha fokus på det du behöver träna på, men rid varierat ändå. Ut och klättra över stock och sten, i sommar kan du också simma om du har möjlighet, rid lite intervaller etc.

KL
Käkar de barken på tex asp även om man lägger in på sommaren?

Har nu i vår lagt in sånt och de gillar verkligen att pilla med dem. Tänkte som komplement till den tråkiga halmen.

Absolut är det skillnad på att rida och köra. Men "orken" finns ju där så bara man lägger till tekniken som pusselbit så orkar de genast mer när man rider också. Om jag lät hästen "jogga" i ganska fritt tempo (dvs lite högre än dressyrtempo men inte travartrav och framåt/nedåt) på en raksträcka kunde den utan problem trava ca 4 km även ur kondition. Men man får ju som sagt tänka på att det blir annorlunda belastning, lätt att de får problem med frambenen om de går i obalans :p själv är jag mer för styrketräning än konditionsträning.

Min kille klarar travatrav för det är han van. Men den typ av ridtrav som du beskriver vet jag inte riktigt hur man plockar fram (jag kan bara jogg i lååångsamt tempo och det orkar han bara medellänge) så därför har jag svårt att träna "långdistans" med sadel;)
Och du gillar styrketräning vilket jag inte tränar speciellt mycket eftersom vi inte har spec. mycket skog eller backar att rida i. Jag tränar musklerna mest genom att träna på trav med "mkt" tramp;)

Enkelt sett kan man väl säga att det är helt beroende från häst till häst. Och ryttare till ryttare;)
Vilket även gäller trådskaparens häst. Man måste se hur just ens egna häst reagerar och klarar av olika saker.

Jag anser att man kan göra ett 10 minuters pass mer effektivt än vad de flesta människors 30-40 minuterspass är. Nu börjar jag prata som en AR-ryttare. :D

Men faktiskt. Fokuserad ridning är både mer effektiv och bättre för hästen, tror jag. Man tror att man är fokuserad och rider genomtänkt men oftast tycker jag, efter att ha gått lite kurser/lektioner inom AR, att det inte alls är så. Det gäller inte bara mig utan nästan alla man träffar på inom ridsporten.

Jag jobbar hellre effektivt och fokuserat i 10 minuter än mindre fokuserat i 30. Inte för att jag vill rida så lite som möjligt utan för att göra det så bra som möjligt för min häst. Sen kan man istället rida fler ggr om dagen eller göra längre turer vid andra tillfällen.

Jag jobbar hellre effektivt och fokuserat i 10 minuter än mindre fokuserat i 30. Inte för att jag vill rida så lite som möjligt utan för att göra det så bra som möjligt för min häst. Sen kan man istället rida fler ggr om dagen eller göra längre turer vid andra tillfällen.

Det där är nog en fråga om inställning eller vilken synvinkel man ser det ur. Med 10 minuters "styrketräning" (jag antar att det är det du menar, för 10 minuters ren konditionsträning ger självklart mindre fettförbränning än 20-30 minuters) så bygger man muskler. Och när hästen sedan vilar byggs musklerna upp och under denna tid bränner hästen mer energi iom att kroppen jobbar med muskelåteruppbyggnaden. Likaså bränner muskler mer energi även i vila än vad fett gör, dvs man borde (vid rätt kost) få mindre procent fett och mer procent muskler. Dock kan hästen fortfarande SE lika fet ut :p
Men om man ser själva ridningen som fettförbränning, och inte själva vilan, ja då är det långa halvlugna konditionspass som brukar fungera bäst. Själv jämför jag med att springa en timmes lugn joggingtur kontra spendera en timme på gymmet (inklusive uppvärmning och inte styrketräning effektivt hela passet). Efter joggingturen kan jag nästan känna direkt att det försvunnit fläsk, bränner iofs säkert lite muskler också eftersom en timme är lite väl långt för min kondis, efter styrketräningen känner man sig mest mör och som att muskelmassan ökar men själva fettförbränningen blir en mer långsiktig process.

Min kille klarar travatrav för det är han van. Men den typ av ridtrav som du beskriver vet jag inte riktigt hur man plockar fram (jag kan bara jogg i lååångsamt tempo och det orkar han bara medellänge) så därför har jag svårt att träna "långdistans" med sadel;)
Och du gillar styrketräning vilket jag inte tränar speciellt mycket eftersom vi inte har spec. mycket skog eller backar att rida i. Jag tränar musklerna mest genom att träna på trav med "mkt" tramp;)

Enkelt sett kan man väl säga att det är helt beroende från häst till häst. Och ryttare till ryttare;)
Vilket även gäller trådskaparens häst. Man måste se hur just ens egna häst reagerar och klarar av olika saker.

Ja, absolut. Skillnad mellan individer. Sen passar ju vissa hästar/ryttare olika bra för olika typer av träning. Hästar som har svårt för att samla sig eller dålig teknik i dressyren lär knappast bli lika bra tränad av att gå ett dressyrpass som att springa nån mil framför vagn. Därav inte sagt att den inte har nytta av träningen :p
En travare jag haft (som iofs inte blev startad så många gånger) hade tvärtemot vad många travare har ett väldigt kort steg. Nästan ponnysteg. Och hade därmed svårt att öka utan att öka tempot väldigt mycket. När den ökade tempot väldigt mycket fick den riktigt dålig teknik och då ville man helst inte sitta på hästen :p även var den sån som hellre växlade över till galopp än en "hög växel" i trav, när den blev riktigt framåt kunde den mer eller mindre stå och galoppera på stället för att den ville fram men var så lydig för tyglarna. Den kusen hade istället lätt för sig vid "styrketräning" så det kanske är därifrån jag fått det?:idea:

KL
Käkar de barken på tex asp även om man lägger in på sommaren?

Har nu i vår lagt in sånt och de gillar verkligen att pilla med dem. Tänkte som komplement till den tråkiga halmen.

Ja han äter upp bark, han har ett visst trädslag som han älskar!!! har även haft inne det i vinter i boxen och han skalar en pinne på två nätter,i stormen föll det en massa så jag har slängt in i hagen och boxen till honom så han skalar det innan det blir ved.

Angående fodret så passa så hästen inte får fång pga för lite för magen att göra :crazy: är ju många som har lindrig fång och går upp i vikt därför. Får de aldrig stå på tom mage och får mycket men inte så näringsrikt hö så kan de ibland bli smalare tack vare det. 5-7 kilo låter ganska lite.

Ja jag vet men jag vågar inte fodra honom mer... Han har fått totalt 7 kg hösilage kl 8, 12 och 16 och till natten tre kg halm att tugga på + grenar som han skalar. Eftersom jag har haft problem med att den andra hästen inte tålde hö så har jag fått köpa in hösilage från olika ställen men jag har inte märkt någon skillnad på honom om det varit kraftigt eller inte, det enda som jag faktiskt märkt vilket kanske låter konstigt är att det sista jag köpte som jag fick köpa i lösvikt av en bonde och vilket han sa var väldigt kraftigt är att han har gått ner två hål på sadelgjorden, och både han och den andra hästen gått upp i muskler, nu tänker ni säkert att det berodde på att han behövde proteiner men hösilaget som jag hade innan var annalyserat och hade höga värden smrp (Torrsubstans 76, smältbart råprotein 76 g/kg foder, Energi 6,8 MJ/kg foder). "Ko-hösilaget" var dock inte annalyserat men det hade varit roligt att se vad det innehöll!!!

Vad tror ni om detta?:

Tis: 1 h ridning varav 20 min trav

Tors: 50 min med klättring i skogen

Lör:50 min ridning varav 15 min trav

Sön: 80 min mycket lugn ridning, då kan jag också rida ner till sjön och gå vid kanten så det blir lite motstånd av vattnet.

Nu går jag i skolan en månad till sen har jag bara jobbet över sommaren så då kan jag rida hur mycket som helst, kanske två pass till i veckan, men jag tror att ovan skulle vara ok att öka till från det vi har ridit nu (3*50min i veckan), efterhand kan jag lägga in mer trav allt eftersom hans kondition ökar eller vad tror ni?

Jag rider alltid ut i skogen eftersom vi båda hatar att rida på bana, (fast vi kan gå i form, framdelsvändningar, öppna och lite sånt, för att inte tala om capriole, fast capriolen är inte riktigt på kommando...) så hälften av rundan är nästan alltid lite kuperad.

Jag har funderat på en masa saker (dela hagarna, ha dem inne på natten etc) men jag vill allra helst att han ska kunna gå på bete och att jag kan hålla honom i trim genom motion. Han gick på (dåligt)bete förra året men pga av omständigheterna kunde jag inte rida honom regelbundet då, han blev tjock men det var inte risk för fång, detta året är betet kraftigare och märker jag att han börjar lägga på sig alltför mycket tar jag in honom men helst vill jag att han ska få vara häst och njuta av sommaren.

Oj, du var insatt du. :D Ja, självklart är det säkert relativt. Jag tror dock att fettförbräningen kan vara effektivare än vad den är för många under ett vanligt pass, trots att man rider under kortare tid.

Vad tror ni om detta?:

Tis: 1 h ridning varav 20 min trav

Tors: 50 min med klättring i skogen

Lör:50 min ridning varav 15 min trav

Sön: 80 min mycket lugn ridning, då kan jag också rida ner till sjön och gå vid kanten så det blir lite motstånd av vattnet.

Nu går jag i skolan en månad till sen har jag bara jobbet över sommaren så då kan jag rida hur mycket som helst, kanske två pass till i veckan, men jag tror att ovan skulle vara ok att öka till från det vi har ridit nu (3*50min i veckan), efterhand kan jag lägga in mer trav allt eftersom hans kondition ökar eller vad tror ni?

Tycker det ser ut som ett bra upplägg. Beroende på hur bra kondis hästen redan har och hur den är i psyket så skulle jag nog valt att lägga något pass lite kortare och lite tuffare (mer intensivt). T ex att man kortar ner passet med 20 minuter trav till bara 10-20 minuter skrittutöver det. Jag tror att dom mentalt mår bra av att veta att ibland är det köra lite tuffare som gäller men då behöver de inte vara med mentalt lika länge (iom kortare träningspass). Även skulle jag gärna länga något pass lite vilket du redan gjort i din planering, själv lägger jag det helst i samband med klättringen för att man ska hinna gå i väldigt olika terräng i intervaller, dvs hästen får pusta lite i normal terräng mellan varven. Just att ta låånga skogspromenader upplever jag att leder m.m. mår väldigt bra av.
Det "lugna" passet hade jag hellre tagit lite kortare och utnyttjat till någon helt annan typ av träning som inte tränar konditionen eller som t o m innebär utan ryttare. Dvs antingen en kort lugn skittur på ca 30 minuter, tömkörning, arbete för hand (10-15 minuter på dessa) eller ett kortare dressyrpass bara för att komma åt lite andra muskler.
"Dressyrpass" lägger jag själv också in lite i smyg när jag tränar klättring genom att be hästen hålla sakta tempo och bra balans i nedförsbackar genom att göra halter och halvhalter. Vissa hästar musklar sig väldigt bra av den övningen, andra tar det ett tag att få till tekniken och balansen på.

15-20 minuter trav låter ändå ganska mycket att börja med, men du känner ju hur hästen känns. Man kan ju alltid sprida ut det lite under passet om det känns som att det blir för långa sträckor. Tänk som sagt på att intervallträning är bra "fettförbränning" bara man inte tar för snabba och hetsiga intervaller. Att öka successivt är såklart också en bra idé vilket du ju redan skrivit :p

Liknande trådar

Islandshäst Jag har flera gånger stött på tränare där galopp inte tycks existera i deras träning, eller bara om man tränat många gånger. För mig...
Svar
11
· Visningar
2 370
Senast: Lo_
·
W
Träning Hej! Jag rider sedan 2 år tillbaka ett arabiskt fullblod, sto som nu är 20 år gammal. Hon är inte riktigt igång och har dålig...
Svar
2
· Visningar
1 350
Senast: obbbi
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 227
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama