Sv: hur rida för att bränna energi (på hästen)
Om man travar lugnt utan avbrott kan man trava längre än man tror. Hade en f.d. travare som vi fick för oss att köra eftersom de sagt att den var väldigt snäll att köra. Den hade nästan uteslutande blivit riden i skritt och ganska sporadiskt eftersom den haft problem med ryggen för att sadeln inte passade dvs den hade ingen kondis att tala om. Ändå orkade den utan att verka minsta lilla ansträngd jogga 8km första gången vi körde den. Den snarare ökade lite för varje varv och verkade precis ha blivit uppvärmd när vi slutade
Med ryttare blir det liite annorlunda eftersom man får ta hänsyn till vikten på framdelen. Men jag tror ändå man oroar sig i onödan. Försök att hålla hästen avspänd och lugn bara så den inte ödslar energi i onödan.
Angående fodret så passa så hästen inte får fång pga för lite för magen att göra
är ju många som har lindrig fång och går upp i vikt därför. Får de aldrig stå på tom mage och får mycket men inte så näringsrikt hö så kan de ibland bli smalare tack vare det. 5-7 kilo låter ganska lite.
Ja jag vet men jag vågar inte fodra honom mer... Han har fått totalt 7 kg hösilage kl 8, 12 och 16 och till natten tre kg halm att tugga på + grenar som han skalar. Eftersom jag har haft problem med att den andra hästen inte tålde hö så har jag fått köpa in hösilage från olika ställen men jag har inte märkt någon skillnad på honom om det varit kraftigt eller inte, det enda som jag faktiskt märkt vilket kanske låter konstigt är att det sista jag köpte som jag fick köpa i lösvikt av en bonde och vilket han sa var väldigt kraftigt är att han har gått ner två hål på sadelgjorden, och både han och den andra hästen gått upp i muskler, nu tänker ni säkert att det berodde på att han behövde proteiner men hösilaget som jag hade innan var annalyserat och hade höga värden smrp (Torrsubstans 76, smältbart råprotein 76 g/kg foder, Energi 6,8 MJ/kg foder). "Ko-hösilaget" var dock inte annalyserat men det hade varit roligt att se vad det innehöll!!!
Vad tror ni om detta?:
Tis: 1 h ridning varav 20 min trav
Tors: 50 min med klättring i skogen
Lör:50 min ridning varav 15 min trav
Sön: 80 min mycket lugn ridning, då kan jag också rida ner till sjön och gå vid kanten så det blir lite motstånd av vattnet.
Nu går jag i skolan en månad till sen har jag bara jobbet över sommaren så då kan jag rida hur mycket som helst, kanske två pass till i veckan, men jag tror att ovan skulle vara ok att öka till från det vi har ridit nu (3*50min i veckan), efterhand kan jag lägga in mer trav allt eftersom hans kondition ökar eller vad tror ni?
Jag rider alltid ut i skogen eftersom vi båda hatar att rida på bana, (fast vi kan gå i form, framdelsvändningar, öppna och lite sånt, för att inte tala om capriole, fast capriolen är inte riktigt på kommando...) så hälften av rundan är nästan alltid lite kuperad.
Jag har funderat på en masa saker (dela hagarna, ha dem inne på natten etc) men jag vill allra helst att han ska kunna gå på bete och att jag kan hålla honom i trim genom motion. Han gick på (dåligt)bete förra året men pga av omständigheterna kunde jag inte rida honom regelbundet då, han blev tjock men det var inte risk för fång, detta året är betet kraftigare och märker jag att han börjar lägga på sig alltför mycket tar jag in honom men helst vill jag att han ska få vara häst och njuta av sommaren.