Sv: Hur rida en stressad häst?
Sitt inte och vänta på att hon ska gå helt i lås, försök lära dig känna igen de förberedande signalerna på att hon tänker koppla in baklåset och hitta då på roliga saker som får henne att bjuda framåt och glömma vad hon tänkte göra och rid hela tiden framåt. Mycket sådana här små knepigheter är vi ryttare helt och hållet skuld till Hästen nojjar och vi vet att det kommer bli jobbigt och skickar ut massor av omedvetna signaler så hästen uppfattar det hela som väldigt oroligt och spännt.
När min lilla prilliga donna spänner upp sig och trippar runt och är helhispig, låter jag henne bara gå och försöker få henne loss och låg i nacken med volter serpentiner. Försöker inverka så lite som möjligt med tyglarna och bara rida med säte och mjuka skänklar, massor med beröm för minsta ansats till avslappning och det slutliga alternativet som retar gallfeber på min lilla diva
Jag ignorerar henne totalt. Håller hon på där nere så finner jag snart ett mycket stort intresse av att korrigera min sitts med hjälp av speglar alt. tanke. Pållan blir heltokig av at bli ignorerad, det är det värsta som kan hända henne
Jag sitter där och tänker bara på mig själv och min balans, hållning och andning oh bara är. Under mig har jag snart en mycket förorättad liten häst med ilskna ögon för min häst visar med blicken vad hon tycker om olika situationer
Mycket sådant här trams råkar man ut för när man har ny häst. Pållan levde j-vel i 8 månader när hon kom och jag var färdig att sätta ett skott i pannan på henne många gånger under den tiden. Skam den som ger sig.
Jag tog hjälp av min tränare och det tog sin lilla tid. Nu är hon en riktigt liten trevlig ridhäst om än med några små bitch-later kvar men det vore inte pållan utan dem
Vissa saker vänjer man sig vid andra tränar man bort så är livet.
Apo