Hur rida en stressad häst?

T

TotallyLost

Har ni några tips. Ska träna dressyr på kompisens häst och den vill bara explodera när man rider så har ni några tips.
Förutom att rida lätt låååångsamt? :bow:

Sv: Hur rida en stressad häst?

TotallyLost skrev:
Har ni några tips. Ska träna dressyr på kompisens häst och den vill bara explodera när man rider så har ni några tips.

På min explosiva häst brukar jag göra lösgörande övningar dvs. lite skänkelvikning, framdelsvändningar osv. tränar (eller ska ia lal fall göra enligt tränare :angel: ) mycket övergångar..Brukar även ställa en hel del för då får hästen (oftast) annat att tänka på..

Lycka till

//Michelle

Provat med att bara rida framåt med lätt stöd när den får sina utbrott?
Min pålla var väldigt spänd och stressade väldigt lätt upp sig.
Under en lång period blev jag väldig spänd när jag märkte att hon höll på att spänna upp sig. Jag drog ner tempot i försök att kunna bromsa utbrottet med resultatet att när explosionen kom så höll jag i stenhårt och var själv så spänd att jag satt ovanpå sadeln och hade noll balans.

Efter många om och men har jag lärt mig att bara sitta och hålla henne aktiverad och berömma mycket. Jag rider mycket sidvärtes när jag känner att spänningarna är på gång ochlite klurigare voltarbeten, då brukar hon hitta tillbaka till fokusen på jobbet och slappna av igen. Kommer det en xplosion släpper jag efter lite manar henne framåt så hon känner att det är ok att släppa spänningarna. Det har gjort att det numera inte är så roligt att kuta omkring och bocka som en idiot med mig pipandes på ryggen.

Mitt tips: RID FRAMÅT och koncentrera dig på det arbetet du vill att hästen ska göra och inte det den funderar på att göra. Mycket beröm när den gör rätt och ignorans när den tramsar.

Apo

Hitta ett tempo (bäst i trav) och försök hålla det. Variera ridningen med stoora mjuka svängar, nästan lite cykelstyreridning med mjuka, mjuka halvhalter. Stressade hästar har ofta problem med att hålla balansen, så rid mjukt och med små, små hjälper, titta i förväg, vrid kroppen, stilla skänklar tills hästen själv kommer ner i tempo, då kramar man mjukt med skänklarna om det behövs, förhållningar kramas mjukt i handen och tas om flera gånger istället för en större. Många ryttare är alldeles för aktiva i sin ridning, försök stillna av och vara mer passiv men utan att komma efter. Tricket brukar vara att göra så lite som möjligt, alltså tvärtemot vad man oftast har med sig... Hoppas det löser sig!

Gör saker hela tiden som hästen inte väntar sig, ex gå på en liten volt sen byter du volt helt plötsligt, byt volt ofta.
Stimulera hästens tankeverksamhet. Och låt även den heta hästen få springa av sig lite ibland..ex först försöka hålla in den ett tag men sen släppa fram den ordentligt. ex. tre galoppsprång kort och sen 4 fram.

Rid mjuk och gör stora 'svängar' sitt inte och smyg håll i hästen utan släpp efter, ta, släpp efter, ta osv.

se till at det händer mkt hela tiden och att du får hästen helt lösgjord och med dig för då brukar de sluta stressa.

skänjkelvikning, framdelsvändning, halt, ryggning, små volter så du känenr ett hästen svänger med dig tempoväxlingar.

TotallyLost skrev:

Varför är den stressad? Får den för lite motion? Får den för mycket kraftfoder? Jag brukar "cantra" mina hästar en dag i veckan. Då får de tillfälle att springa av sig och blir lugnare överlag.

Har hästen överskottsenergi någon dag kan man börja med att longera så att hästen får springa av sig lite.

Är hästen okoncentrerad under ett dressyrpass så ska man aktivera den hela tiden så att den får fullt upp och inte hinner tänka på annat.

Håller med acocalypsen.

det viktigaste är att rida framåt med eftergift i handen. största felet man gör är att spänna emot och försöka "trycka" ihop hästen till lugn... vilket inte funkar.

Jag har också en stressad liten tjej på 5 år, riden i 1 år ca, jag har haft henne 2 månader. Vissa dagar går det hur bra som helst, ibland går ingenting.. Mitt problem är att hon kortar stegen till mini mini i skritt så fort jag samlar upp henne, när jag sedan ska trava blir det galopp, vissa dagar finns helt enkelt inte traven?:confused:
När hon stressat upp sig och bara vill galoppera brukar jag skritta en stund tills hon lugnar ner sig och sedan försöka igen, men ofta händer samma sak...

Någon som har några tips????

Sitt inte och vänta på att hon ska gå helt i lås, försök lära dig känna igen de förberedande signalerna på att hon tänker koppla in baklåset och hitta då på roliga saker som får henne att bjuda framåt och glömma vad hon tänkte göra och rid hela tiden framåt. Mycket sådana här små knepigheter är vi ryttare helt och hållet skuld till Hästen nojjar och vi vet att det kommer bli jobbigt och skickar ut massor av omedvetna signaler så hästen uppfattar det hela som väldigt oroligt och spännt.

När min lilla prilliga donna spänner upp sig och trippar runt och är helhispig, låter jag henne bara gå och försöker få henne loss och låg i nacken med volter serpentiner. Försöker inverka så lite som möjligt med tyglarna och bara rida med säte och mjuka skänklar, massor med beröm för minsta ansats till avslappning och det slutliga alternativet som retar gallfeber på min lilla diva:devil: Jag ignorerar henne totalt. Håller hon på där nere så finner jag snart ett mycket stort intresse av att korrigera min sitts med hjälp av speglar alt. tanke. Pållan blir heltokig av at bli ignorerad, det är det värsta som kan hända henne:devil:
Jag sitter där och tänker bara på mig själv och min balans, hållning och andning oh bara är. Under mig har jag snart en mycket förorättad liten häst med ilskna ögon för min häst visar med blicken vad hon tycker om olika situationer:D

Mycket sådant här trams råkar man ut för när man har ny häst. Pållan levde j-vel i 8 månader när hon kom och jag var färdig att sätta ett skott i pannan på henne många gånger under den tiden. Skam den som ger sig.
Jag tog hjälp av min tränare och det tog sin lilla tid. Nu är hon en riktigt liten trevlig ridhäst om än med några små bitch-later kvar men det vore inte pållan utan dem:love:
Vissa saker vänjer man sig vid andra tränar man bort så är livet.

Apo

Liknande trådar

Träning Jag och sambon ska till Portugal, Estoril i höst! Tänkte höra om någon har tips på om man kan ta en dagsutflykt någonstans och rida...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: Lightzone
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Tora
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama