Hur rengör man egentligen en westernsadel?

fallon

Trådstartare
Jag har fått lite olika svar när jag frågat live så jag tänkte fråga på nätet också:-) Några säger som vanligt, dvs sadeltvål o olja in vid behov. Andra säger att man aldrig någonsin får använda sadelolja t en westernsadel. Och
hur gör man med korgmönstret? Sadeltvålen fastnar ju där. Ytterligare en annan har sagt att man helt enkelt blåser bort damm m luft o borstar silvret m tandborste o tandkräm. Och som idag, långtur i regn. Gör man ngt speciellt när sadeln blivit blöt?

Sv: Hur rengör man egentligen en westernsadel?

Det beror mycket på vad det är för western sadel. Är det en ren hemma sadel så olja på och håll lädret fint. Men smörj med olja, inte kräm och dyrligt då det som sagt fastnar i mönster. Glöm inte att oljan gör sig bäst på grovsidan av lädret, och torka bara av ovansidan med en trasa med olja. Är det en ljus sadel kommer den mörkna. OCH bli flammig vid de första oljningarna. Men det jämnar ut sig.

Är det en tävlingssadel som ska hålla sig ljus så är det knivigare. Solen gör alltid att den blir mörkare i vilket fall. Men det finns produkter som inte mörkar ner, men ändå smörjer. Sen har en sån tävlingssadel inte så många säsonger innan den börjar se "använd" ut ändå, och då väljer många att köpa ny, och använda den gammla hemma eller sälja.

Men ska du ha en funktionabel sadel, SMÖRJ och sköt om den. Och blåsa bort damm etc innan är ypperligt.

Är man rädd för vattenprickar.... rid inte i just den sadeln när det regnar....

Riktigt grisiga grejjer funkar fint att skura med vanlig såpa. Både träns och sadlar. Är inte rädd att blöta ner lädret. Sedan vid behov på med lite neatsfoot oil.

Har man fina, ljusa, tjusiga sadeln så är väl inte min skurning att rekomendera då sadeln kommer att mörkna.

Ljusa showsadlar bör man ha skydd på när de hänger på sadelbocken. Inte rida ut på i blötan. Ha en fuktig trasa i stallet och torka bort ev småfläckar efter varje ridtur. Lera ger fruktansvärt fula fläckar!
Blåsa rent och tandborste är bästa kompisar! Neatsfoot oil.

//Waern

Tusen tack, Chex! Sadeln är en Continental equiflex reiner, som jag har för långritter hemma och distanstävling. Inte westerntävling så att den blir flammig el mörknar gör inte så mycket. Lite snyggt åldrad som en annan:-) Jag är heller inte rädd för regnprickar utan mest om man behöver vara orolig för att lädret krymper eller något? Jag älskar den här sadeln och vill verkligen sköta om den på bästa sätt så jag kan ha glädje av den länge.

Förresten Waern, menar du att leran ger fula fläckar som inte går bort alls?

Japp, lera ger bestående mörka fläckar. Så för att undvika såna så brukar jag torka av stigbyglar och fendrar, alt spola av dem.

När jag skurar mina sadlar använder jag diskborste tillsammans med såpan.

//Waern

När ja hade min ljusa sadel som ja inte ville skulle mörkna så använde ja ett ljust sadelvax som ja värmde upp och smörjde in sadeln med. Den mörknade inte utan höll sin fina ljusa färg. Den burken var jättebra:)

korgmönstret putsas med tandborste!!

Jag har haft sadeltvål på mina sadlar, dock inte olja. Då har jag hellre spolat av dom med ljummet vatten om de varit jätteskitiga.. och sedan haft "tvålbalsam" på eller vad det kallas, den där tvålen i blå ask...

Olja kan ju vara svårt att få jämnt på en sadel så den kan ju bli fläckig. Det kanske är det folk menar med att man inte ska använda olja...

Sedan om man har en knarrig sadel kan man använda barnpuder och strö i, på, under så slutar det knarra :)

Waern är på rätt spår:
varmvätten - såpa - skurbrusk & ELBOGREASE!
Neatsfoot el ett bra läder olja av veg. el animal fett. (mineral olja kan ta stygg på som tråd)
Färgen jamna utt sig med tid.
A Well Used Saddle For A Hard Working Cowboy
Az

Jag har också en Continental Equiflex reinger, och även om jag inte är någon sadelexpert sköter jag min som så;

att jag tar bortsmuts med en enkel sadeltvål när det behövs (vanligtvis bara innan tävling) och smörjer sedan med läderfett. Silvret tar jag silverputs på, blir kanonfint!

Jag står dessutom i beredskap för att utöka beståndet av sadlar med en helt ny westernsadel. Faktiskt har jag bara köpt begagnat tidigare. Ngt speciellt man bör göra vad gäller just lädervården innan man börjar använda den? Jag kommer att välja någon med turned-out fenders för att slippa kvastskaftet så den biten behövs inte:-)

För ljust läder finns en produkt som heter Lexol, men jag vet faktiskt inte vad den innehåller.
Med denna kan man smörja läder utan att det mörknar.
Dock använder jag själv Fiebings Pure Neatsfoot-oil (säljs av biof*rmab) och det haranvänts av jänkarna i över 100 år.

/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Lexol är ett märke bara, innehåller neatfoot oil.

//Waern

Det brukar vara bra att fråga när man köper, vad det olika märkena rekomenderar för just din nya sadel. Men jag brukar rida i den några veckor innan jag smörjer första gången. Är sadeln föroljad så behövs ju ingen behandling först. :) Ska du köpa equiflex igen, så kan du ju alltid maila och fråga dem nere i Tyskland så får du ett rakt svar direkt från tillverkaren. Det brukar vara ett bra tips.

Chex: tyvärr blir det inte en equiflex igen. Det är minst 6 månaders väntetid och min ena häst behöver verkligen en ny sadel. Jag har lämnat det i händerna på annat sadelmakeri i Tyskland och det blir någon sadel av motsvarande kvalitet.

det var lång väntetid. Men det finns ett sadelmakeri till i Tyskland som gör samma sadlar med annat märke. Det kanske är dem du syftar på. Det är mycket fina sadlar med PRECIS samma bom som continentals.... Ligger i samma prisklass också...;)

kl

Jag tar också till mig av tipsen i denna tråden. Jag använder sadeltvål och läderbalsam/smörja, men det fastnar i mönstret. Har ingen tävlingssadel så jag har inte haft speciella rengöringsmedel/oljor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka