Hur rätta till ridbana med dåligt underlag?

Z

zzz

I stallet där jag har hästarna finns en ridbana som är gjord för ca ett år sen. Underlaget funkar inte att rida på så den är knappt använd alls! Den är ordentligt dränerad, jag vet inte vad det är för material i botten men ovanpå duken ligger någon form av sand och gummiflis. Vad jag vet så är det inget stenmjöl etc iblandat utan bara sand och den här gummin. Banan är hopplöst djup och jag tror inte att den kommer sätta sig med tanke på materialen.

Hur skulle ni göra? Vad tror ni om att blanda upp det övre skiktet med stenmjöl?

Sv: Hur rätta till ridbana med dåligt underlag?

De vanligaste orsakern med tung/djup bana brukar vara, För mycket material, För stora korn, För många korn av samma storlek, För runda korn.

Prova detta: Lägg på stenmjöl grovlek 0-2 eller 0-4 mm
och harva ner i ytlagret. Var noga med att
stenmjölet sprids jämnt.

Sv: Hur rätta till ridbana med dåligt underlag?

Tack:) Haha, den banan verkar nog lida av alla problem som du räknade upp.. stenmjöl kanske kan vara räddningen då... eller så kanske man lika gärna ska lägga om allt som är över duken.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Lars L
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 523
Senast: ufot
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 626
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama