miumiu
Trådstartare
Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har kompisar och så vidare. Upplever personalen som kompetent och engagerad.
För mig som förälder har detta också varit en omställning. Från förskolans ganska skyddade värld till en betydligt mer utmanande skolmiljö. Det är annat språkbruk, annan kulturkonsumtion, mer "oövervakad" tid osv. Sonen var ganska förtegen om vad som pågick till en början men nu berättar han gärna små anekdoter om sin dag på kvällarna.
I fredags hände en så kallad incident i Bamba (skolmatsalen). Ett barn, som sonen tidigare identifierat som "bråkmakare" har då tagit stryptag på ett annat barn i matkön. En fritidspedagog ska ha sett detta och ingripit, men sonen är fortfarande skärrad av själva händelsen och pratade konstant om detta under helgen. Tänker att det är ett sätt för honom att bearbeta händelsen och låter honom därför prata på, men märker att vi lätt hamnar i en loop där det här barnet målas ut som en grym förövare, potentiell mördare osv. Sonen säger själv att han är rädd för honom (vilket jag absolut förstår).
Detta har fått mig att tänka på hur vi pratar med våra barn om sk. "problembarn"? Barn som är fysiskt våldsamma, verbalt elaka, mobbas? Jag försöker ju generellt lära min son att det är skillnad på handling och person, men det undgår ju honom inte precis att det alltid är samma personer som beter sig illa på olika sätt. Jag vill absolut inte förminska hans känslor, samtidigt som jag såklart inte vill att han går runt och tror att andra barn är kapabla till att dräpa varandra. Vi har ältat den här incidenten hundra gånger hemma nu och jag har sagt att jag tror att den här pojken var arg, och helt enkelt inte kunde kontrollera sin känsla men då kontrar sonen med att han skrattade när han gjorde det.
För mig som förälder har detta också varit en omställning. Från förskolans ganska skyddade värld till en betydligt mer utmanande skolmiljö. Det är annat språkbruk, annan kulturkonsumtion, mer "oövervakad" tid osv. Sonen var ganska förtegen om vad som pågick till en början men nu berättar han gärna små anekdoter om sin dag på kvällarna.
I fredags hände en så kallad incident i Bamba (skolmatsalen). Ett barn, som sonen tidigare identifierat som "bråkmakare" har då tagit stryptag på ett annat barn i matkön. En fritidspedagog ska ha sett detta och ingripit, men sonen är fortfarande skärrad av själva händelsen och pratade konstant om detta under helgen. Tänker att det är ett sätt för honom att bearbeta händelsen och låter honom därför prata på, men märker att vi lätt hamnar i en loop där det här barnet målas ut som en grym förövare, potentiell mördare osv. Sonen säger själv att han är rädd för honom (vilket jag absolut förstår).
Detta har fått mig att tänka på hur vi pratar med våra barn om sk. "problembarn"? Barn som är fysiskt våldsamma, verbalt elaka, mobbas? Jag försöker ju generellt lära min son att det är skillnad på handling och person, men det undgår ju honom inte precis att det alltid är samma personer som beter sig illa på olika sätt. Jag vill absolut inte förminska hans känslor, samtidigt som jag såklart inte vill att han går runt och tror att andra barn är kapabla till att dräpa varandra. Vi har ältat den här incidenten hundra gånger hemma nu och jag har sagt att jag tror att den här pojken var arg, och helt enkelt inte kunde kontrollera sin känsla men då kontrar sonen med att han skrattade när han gjorde det.