Hur planersr jag bästa västkustsemstern?

Stefffie

Trådstartare
Jag är född i Göteborg men bodde i Skåne 97-09 och i UK sedan dess. Det är November och lockdown och för att liva upp livet lite vill jag dagdrömma om en ljusare framtid - bokstavligen talat!

OM corona situationen tillåter så vill jag väldigt gärna ta med mig några vänner på Sverigesemester nästa sommar och då jag dagdrömmer om långa sommarkvällar, saltvatten och solnedgångar på klipphällar så vill jag ha Bukes bästa tips på hur jag imponerar ett gäng britter och visar dem det bästa som sommarsverige har att erbjuda - vilka västkustspärlor får jag inte missa?

Vi kommer antagligen att boka hus (ett eller flera över vistelsen) att bo i så tips på sådant tas gärna också emot (kanske i PM dock- bryter kanske mot forumregler om det blir specifikt?)
 
Personligen tycker jag Bovallstrand med sina fina "Badholmarna" och Hunnebostrand med badplatser som "Hästedalen" och "St Görans Ö" är mycket genuinare och finare än Smögen och Kungshamn. Bovallstrand och Hunnebostrand ligger även de i Sotenäs kommun precis som Smögen och Kungshamn.
 
Jag bodde på västkusten om somrarna när jag var barn. Det är många år sedan jag var där nu, men några platser som har lämnat efter sig extra starka minnen är:

* Vägen mellan Båstad och Torekov är otroligt vacker. Där den går är kusten ganska brant och det är jättefin utsikt. Det går att stanna och fika precis vid havet på en del ställen. Både Båstad och Torekov skulle jag gärna besöka igen.

* Hovs hallar och Kullaberg p g a storslagen natur.

* Hallands väderö var en jättefin dagsutflykt på min tid.

* Laholmsbuktens strand som är en av Sveriges längsta sandstränder (ca 2 mil). Här är jag dock partisk, för det var vid denna strand jag växte upp och nu, när jag ser ut över den uppländska slätten, har jag på senare år mer och mer börjat sakna havet. Men det är en jäkligt lång strand oavsett, så om det är imponerande så...
 
Det beror ju lite på vad ni tycker är roligt/imponerande. Mycket av den svenska naturen är ganska "exotisk" när man jämför med tex England (men kan ha vissa likheter med delar av Skottland). Djup skog (som man får gå i), kala berg, skärgård, mm.

Jag har gjort liknande saker (bjudit in engelsmän och holländare) men utgått från Göteborg (eftersom jag bor i närheten). Jag har då visat dem delar av Göteborg ("what a nice village!"), göteborgs skärgård via båtarna, Alingsås, Vikingagården i Helgered, Hällristningar, Fästningar, landsbygden, skogen (such exotic trees!" - pekade på en gran...), bada i sjö, Hallandskustväg, mm.
 
Varberg
 

Bifogade filer

  • 20190301_123009.jpg
    20190301_123009.jpg
    296,3 KB · Visningar: 23

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Tillskott för hund med skaldjurs allergi?
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp