Hur påverkas unghästen av för mycket energi?

Trakenartjejen

Trådstartare
Jag undrar om det är någon här som vet hur unghästen (1 år) påverkas av att hon får för mycket energi i förhållande till protein. När jag har frågat en foderrådgivare på Krafft så bör kvoten protein/energi ligga runt 9. När jag räknar så hamnar jag runt 6. Gör det något bara jag ger henne rekomenderat dagsbehov av protein?

Skall väl tillägga att hon är hanterbar när hon går på den givan, så hon är inte för pigg. Hon är lagom i hull också, snarare lite smal.
 
Sv: Hur påverkas unghästen av för mycket energi?

jag tror mycket på att fodra med ögat, dvs om du tycker att din häst har gott hull och den verkar trivas med livet så mår den bra!
alla är ju individer och dessa listor, kvoter mm gör att vi stirrar oss blinda på siffrorna istället för att titta på hästen. lita på din intution!
 
Sv: Hur påverkas unghästen av för mycket energi?

Om hon snarare är lite smal så ligger du ju snålt på energin, och därmed för lågt på proteinet också!
 
Sv: Hur påverkas unghästen av för mycket energi?

Du bör absolut lägga henne närmare en kvot på 9! För mycke mj på så unga hästar, kan enl. senaste forskning ge ostechondros.Ta hjälp av en foderrådgivare, eller en erfaren uppfödare. Lycka till :)
 
Sv: Hur påverkas unghästen av för mycket energi?

Om hon snarare är lite smal så ligger du ju snålt på energin, och därmed för lågt på proteinet också!
Att hon ser lite smal ut behöver väl inte bara bero på brist på energi? Hästar som har proteinbrist ser ju smala och taniga ut, oftast lite bukiga också.
Brist på protein hos växande hästar är förståss inte bra.

1 åringar ska (vad jag har förstått) ligga på runt 7,5 - 8 i kvot (min ligger på 8,2).
Men som sagt, jag tror det bästa är att hålla sig runt det som är rekommenderat men ändå fodra mest på känslan, alla hästar är ju individer och man ser ju hur dom mår ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 986
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 456
Senast: Irival
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 108
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp