Hur ömtåligt är hösilaget?

V

_vattenskIDA

Jag har fått ett stort lass hösilage levererat. När vi lastade av så upptäckte jag två saker som jag undrar över. Vissa balar tycks vara lagade med silvertejp. Kan silvertejp skydda från syre och fukt?
Sen en sak till. Det tycks finnas fukt och gräs innanför det yttersta plastlagret. Alltså mellan plastvarven om jag säger så.
Jag har alltid använt torrhö hittills, så jag vet inte hur jag ska förhålla mig till det här. Kan det vara nån fara med det?

Sv: Hur ömtåligt är hösilaget?

Jag kan tanka mej att de balarna som ar lagade med silvertejp ar flyttade fran ett stalle till ett annat och da har plasten gatt sonder litegrann. Silvertejp skyddar sa lange det tacker halet. Att det ar gras mellan lagren tycker jag later lite konstigt, men sa lange hela balen ar tat skulle jag inte oroa mej for det.
Jag skulle satsa pa att oppna de balarna som ser varst ut forst och spara de balarna som ser hela och fina ut till senare pa aret. Om de forsta balarna ar for djavliga borde du klaga och kunna fa dem utbytta eller pengarna tillbaka.

Aldrig silvertejp på balplast! Balplast ska lagas med speciell tejp. Silvertejpen är inte beständig och skadar dessutom plasten.

Jag tycker att du ska lämna tillbaka balarna som är lagade med silvertape ensilaget i dom kommer med stor säkerhet vara mögligt när du ska använda dom! Det finns särskild tape att laga ensilageplasten med kostar runt en hundring rullen och går att köpa på G****gården! Reklamera balarna direkt annars kanske du får problem senare då säljaren kanske säger att det är du som lagrat balarna fel!

Tack för tips. Vissa ser jättefina ut, medan andra är lagade och ser allmänt ofräscha ut. Det är ju svårt att avgöra om det har hållit sig innan man har öppnat balen.

Vi har lagat hål med silvertejp utan problem. Det är möjligt att den skadar plasten resp är obeständig, men under dom månader tejpen setat på balarna, har då ingenting hänt.

Att det hamnar grässtrån mellan plastvarven är inte så konstigt och inget att bekymra sig för. Värre är om strån sticker tvärs genom plasten.

Osäkerheten när det gäller tejpade balar som du köper in, är att du inte vet hur länge hålen fanns i plasten, innan dom blev tejpade, och heller inte när hålen uppstod. Otejpade hål strax efter skörd och som funnits en tid är värre, än hål som uppstått långt efter skörd och tejpats strax efter hålen uppkom.

Lossa på tejpen och lukta i hålet!

LIA

I min värld tyder silvertejp på okunnig producent (eller ännu värre; snål producent som inte investerar i riktig baltejp).

I så fall är mitt MINSTA problem att de har satt silvertejp över skadorna. Min större farhåg är att det är vårdslöst skördat (med risk för jord och kadaver i balarna).

Tala med varandra!!!

Kan du inte säga till din hösilageleverantör att du känner dig lite oroligt över att det lagade balarna inte håller kvaliten. Men eftersom du tycker att leverantören är seriös så utgår du ifrån att om balarna är dåliga när du öppnar dem så får du reklamera.

Skulle då lev. säga något korkat tillbaka, så finns det många som levererar hösilage. Är det en smart lev. så är h*n rädd om dig som kund, då borde en liten reklamation inte vara något problem.

Jag skulle INTE godta de lagade balarna.

Anledningarna till det:

Det verkar inte ha INFORMERATS om att balarna är lagade av leverantören

Du har ingen ANING om hur lång tid hålet var öppet innan det lagades

Silvertejp är INTE ett förstahandsval som lagningsmaterial hos en seriös producent (Sen kan det visst funka, jag har räddat en bal med eltejp en gång till och med, men det ska ändå inte vara valet en seriös producent tar till)

Det är FLERA balar som är lagade, dvs någonstans har det gått fel i lagring/hantering: Endera har balarna gått sönder i hanteringen, vilket tyder på klantig hantering, eller så har de gått sönder vid lagring vilket tyder på dålig lagring. Är t ex gnagare eller fåglar orsaken till hålen är det inte alls speciellt bra.

Lite strån mellan lagren och lite fukt mellan lagren är ingen fara. Hur MÅNGA lager är balarna plastade med förresten? (Det ska producenten kunna svara på om du inte vill sitta och dissikera)

Jag får någon gång en bal som skadats under transporten hit, bonden säger då alltid till att 'den här gick sönder, jag lägger den här så kan du ta den först'. Dåliga balar reklameras och krediteras alltid utan minsta knot eller frågor (jag brukar få reklamera ca 4 balar per säsong, dvs 4 av cirka 200 bal..). Jag skulle bli KLART irriterad av att hitta en tejpad bal som bonden inte ens nämnt (jag skulle bli förvånad över att övht få en tejpad bal, men OM så..)

Hål skall lagas med som skrivits förut, särskild lagningstejp. Vanlig tejp släpper igenom syre och är inte UV-stabil.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 391
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar