Sv: Hur noga bör man vara...?(respekt och ledarskap)
Jag funderar lite nu: hur noggran måste man vara vid hantering etc. för att hästen ska respektera en? Bör jag lägga stor vikt på att hästen ska gå bredvid/bakom mig även om jag bara ska in i stallet?
Det som du ska lägga vikt på är först och främst hans uppmärksamhet. Den går eg. hand i hand med respekten. Börja med att bryta mönstret. Det är en vanlig regel som gäller det mesta. Du måste ändra på situationen. Tex. stanna. Stannar han visar du din uppskattning, stannar han inte så stå du kvar tills han stoppas av grimskaftet och så fort han gjort det och vänt sig till dig - visa uppskattning. Nu har du hans uppmärksamhet(iaf en liten del). Om han är en stark kuse, som kanske går vidare oavsett motstånd i grimskaftet så kan du prova att fortsätta gå, men precis innan en ingåg av ngt slag(kanske stallöppningen) byter du riktning så att ni hamnar framför en vägg/vänd åt ett annat håll/på en annan plats. Han vet nu inte vart han ska så han vänder sig naturligt till dig.
Nu måste du behålla uppmärksamheten+öka den, visa att du förtjänar uppmärksamheten. Det gör du genom att göra någonting nytt, intressant/ovanligt. Lyssnar han bättre denna gång, går du in med honom. Bryt mönstret varje gång du hämtar honom, eller tycker att han tappar intresset för dig.
Se till att alltid göra saker med beslutsamhet och ge aldrig upp. Gör bara saker som du vet att du klarar av(där du vet att du kan vinna) och gör allting enkelt och lite överaskande. Hästen ska bli uppmärksam på dig och det blir den bara om det du gör är intressant(roligt/ovanligt/spännande). Beröm ofta och visa att du tycker om att "leka" såhär med honom.
Det gäller såklart även att förtjäna hans uppmärksamhet i andra situationer(i stallet ex). Visa att du är uppmärksam på honom. Ge ofta signaler och betrakta honom mycket. Men se också till att det du säger är sånt som han uppfattar positivt och vill höra. Att stå och tjata om saker är heller inte bra - inga mönster!
Var positiv, intresserad, inpulsiv, påhittig och lekfull. Då blir du en intressant och rolig individ för hästen.
Regler ang. vart hästen ska gå, hur hästen ska gå etc. är eg mest en grund. Det är inget man ska sitta och hålla stenhårt på. Dessutom förstår du u själv då att det blir ganska enformigt och hästen tappar gärna intresset. Ta reda på hur positionerna är uppbyggda ibland hästarna och utgå från dem. Sen måste du leka med vardagen. Att byta position och låta hästen gå först är också en dominant gest från dig, dvs. det visar att du är den som leder och beslutar.
Ja, ni förstår säkert principen. Hur noga är ni med era hästar?
Min häst är trygg med vår relation. Han låter mig leda och litar på mina beslut. Därav håller han sig i position. En häst ska gå där han går för att han väljer det - min häst väljer den "lägre" positionen för att han vill att jag ska leda. Sen leker jag såklart med det. Han får gå först ibland och jag provar alla positioner - bla. för att det är intressant och lärorokt för mig. Så jag bestämmer inte vart jag har honom, det gör han själv. Och så anser jag att en relation ska byggas.