Hur noga bör man vara...?(respekt och ledarskap)

P

Poetry_princess

Har varit och tittat på en häst häromdagen som jag eventuellt skulle bli medryttare till. En sak som slog mig när jag skulle ta in honom från hagen var att han inte riktigt märkte att det gick någon bredvid honom... Det var bara in fort som *** som gällde....

Jag funderar lite nu: hur noggran måste man vara vid hantering etc. för att hästen ska respektera en? Bör jag lägga stor vikt på att hästen ska gå bredvid/bakom mig även om jag bara ska in i stallet?

Ja, ni förstår säkert principen. Hur noga är ni med era hästar?

Sv: Hur noga bör man vara...?(respekt och ledarskap)

(all respekt jag pratar om skall alltid vara positiv samt tvåvägsriktad)

Hur noga måste man vara om man är chef för ett företag?

Kan man skita i de anstälda och deras respekt 90% men så fort man skall jobba i grupp så skall man ha 100% respekt!

Självklart måste man ha en kommunikation med sin häst hela tiden. Det går inte att säga att hästen skall ge en respekt i 10% av umgänget med hästen (när man rider) för att sedan anse att de övriga 90% får hästen göra som den vill. Antingen accepterar man att man inte är hästens positiva ledare eller så mäste man vara med 110% AV TIDEN MAN ÄR MED HÄSTEN OCH HÅLLA PÅ REGLER. i EN FLOCK ÄR DET YTTERST VIKTIGT ATT LEDAREN ÄR 100% SKÄRPT OCH MED, ANNARS (äh... skit caps lock... ids inte skriva om... :mad: ) kommer en annan häst att ta över ledarskapet. En ledare som inte är 100% skärpt kommer inte att upptäcka alla faror eller alla signaler från de andra hästarna och därmed är han (troligast) inte den mest lämpade ledaren.

:)

(Ett tips om du ska fråga om ledarskap är att du lägger in liknande frågor på NH forumet eftersom ledarskap och respekt är en del av NH så får du kanske fler svar.)

Senast ändrad:

Jag är så noga med min sköthäst som det krävs för att jag ska känna mig trygg. Till det hör t.ex. "gå fot". Han är också en sån som gärna vill gå fort som fan och har t.ex. inte fattat konceptet med att stå still vid grinden till hagen så att man kan koppla loss honom utan han förväntar sig att man ska göra det i farten och det är något jag inte accepterar utan har fått ha en och annan diskussion med honom om det. När vi är ute och går vill han gärna gå fortare än mig, vilket jag inte heller går med på = diskussion igen. Men när vi diskuterat klart brukar vi båda vara nöjda och glada.

Att få en häst att gå lugnt bredvid sig innebär i princip att hästen ska kunna två kommandon, "start" och "stopp". Att se till att dessa två kommandon funkar, det är inte att vara noga, det är att vara grundläggande för all hantering och ridning och vad man nu ska göra med hästen.

Kloka svar! Det var ungefär som jag själv tänkte, behövde "studsa" lite med någon bara...:D

Jag vill att hästar jag hanterar regelbundet (tex min egen o sköthästar) ska gå lugnt jämte mig när jag leder, stanna om jag ber om det och gå när jag ber om det. Den ska stå till när den är uppbunden och flytta sig när jag vill. Enkla regler, konsekvens och beröm har hjälpt mig till att få de hästar jag hanterar regelbundet lydiga. Någon som väger tio ggr så mycket som mig och har hårda järnskodda fötter måste lyssna på mig, annars kan vi inte umgås pga skaderisk. Så - jag är alltid noga med att hästen ska hålla koll på vart jag är och vara uppmärksam.

Däremot, om jag tex hjälper till med utsläpp i ett stall och ska släppa ut en häst som jag vet drar iväg direkt när man släpper den (pga att ägare/ordinarie utsläppare alltid gör så) så släpper jag också den "slarvigt" Detta för att jag inte vill riskera skador för att uppfostra någon annans ohängda kuse.

Det finns väl ingen vits med att inte vara konsekvent? Vill man att hästen ska uppföra sig på ett visst sätt i en viss situation, blir det så mycket lättare om hästen alltid är hanterad på det sättet! Vill jag t.ex. att hästen ska kunna ledas i i en transport underlättar det om jag kan leda in den från hagen...

Jag funderar lite nu: hur noggran måste man vara vid hantering etc. för att hästen ska respektera en? Bör jag lägga stor vikt på att hästen ska gå bredvid/bakom mig även om jag bara ska in i stallet?
Det som du ska lägga vikt på är först och främst hans uppmärksamhet. Den går eg. hand i hand med respekten. Börja med att bryta mönstret. Det är en vanlig regel som gäller det mesta. Du måste ändra på situationen. Tex. stanna. Stannar han visar du din uppskattning, stannar han inte så stå du kvar tills han stoppas av grimskaftet och så fort han gjort det och vänt sig till dig - visa uppskattning. Nu har du hans uppmärksamhet(iaf en liten del). Om han är en stark kuse, som kanske går vidare oavsett motstånd i grimskaftet så kan du prova att fortsätta gå, men precis innan en ingåg av ngt slag(kanske stallöppningen) byter du riktning så att ni hamnar framför en vägg/vänd åt ett annat håll/på en annan plats. Han vet nu inte vart han ska så han vänder sig naturligt till dig.

Nu måste du behålla uppmärksamheten+öka den, visa att du förtjänar uppmärksamheten. Det gör du genom att göra någonting nytt, intressant/ovanligt. Lyssnar han bättre denna gång, går du in med honom. Bryt mönstret varje gång du hämtar honom, eller tycker att han tappar intresset för dig.

Se till att alltid göra saker med beslutsamhet och ge aldrig upp. Gör bara saker som du vet att du klarar av(där du vet att du kan vinna) och gör allting enkelt och lite överaskande. Hästen ska bli uppmärksam på dig och det blir den bara om det du gör är intressant(roligt/ovanligt/spännande). Beröm ofta och visa att du tycker om att "leka" såhär med honom.

Det gäller såklart även att förtjäna hans uppmärksamhet i andra situationer(i stallet ex). Visa att du är uppmärksam på honom. Ge ofta signaler och betrakta honom mycket. Men se också till att det du säger är sånt som han uppfattar positivt och vill höra. Att stå och tjata om saker är heller inte bra - inga mönster!

Var positiv, intresserad, inpulsiv, påhittig och lekfull. Då blir du en intressant och rolig individ för hästen.

Regler ang. vart hästen ska gå, hur hästen ska gå etc. är eg mest en grund. Det är inget man ska sitta och hålla stenhårt på. Dessutom förstår du u själv då att det blir ganska enformigt och hästen tappar gärna intresset. Ta reda på hur positionerna är uppbyggda ibland hästarna och utgå från dem. Sen måste du leka med vardagen. Att byta position och låta hästen gå först är också en dominant gest från dig, dvs. det visar att du är den som leder och beslutar.
Ja, ni förstår säkert principen. Hur noga är ni med era hästar?
Min häst är trygg med vår relation. Han låter mig leda och litar på mina beslut. Därav håller han sig i position. En häst ska gå där han går för att han väljer det - min häst väljer den "lägre" positionen för att han vill att jag ska leda. Sen leker jag såklart med det. Han får gå först ibland och jag provar alla positioner - bla. för att det är intressant och lärorokt för mig. Så jag bestämmer inte vart jag har honom, det gör han själv. Och så anser jag att en relation ska byggas.

Senast ändrad:

Respekt är ingen deltidssysselsättning man kan pyssla med. Antingen är man ledare eller så är man det inte. Det finns ingen gråzon där inte.
Själv lägger jag ner mycket tid på att få de hästar jag umgås med dagligen att lita på mig och mina beslut, det känns viktigt för mig då jag vill att de ska känna sig 100% trygga med mig i alla lägen.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden så du är välkommen att strunta i mitt inlägg om ngn annan redan sagt ngt liknande... ;)

När jag hanterar min häst finns det några grundregler som jag alltid håller hårt på:

1: När jag leder honom får han absolut inte passera mig med bogen. (Läste någonstans för länge sedan att om två vilda hästar i flock går bredvid varandra så är det den som går med bogen före den andra som är ranghögst). Han får heller inte gå alltför nära mig av säkerhetsskäl (ifall han skulle bli skrämd och skutta åt sidan eller framåt). En halv armslängd är vad jag brukar hålla.

2: Han får inte på några villkor rusa förbi mig vid ngt tillfälle (detta för att jag varit med om alltför många hästar som slitit i mina armar i sin brådska att komma ut i hagen eller in i boxen).

3: Han ska vända sig mot mig när jag tar av grimman, jag ska inte behöva gå fram till honom för att göra detta. Därefter ska han vänta tills jag fått av grimman helt och hållet.

4: Han ska gå undan för tryck mot bog eller hals i alla situationer och absolut inte försöka tränga undan mig.

5: Stannar jag, stannar han! (Ytterst nödvändigt ifall jag t. ex skulle halka på isen, ramla över en sten eller dylikt. Man vill ju inte ha lösspringande hästar)

Dessa regler må låta lite despotiska, kanske, men har alla kommit till av säkerhetsskäl. Och jag vill bara poängtera att min häst inte är det minsta kuvad eller undergiven, han respekterar mitt utrymme och mina regler mot att jag respekterar hans. Så länge han följer dessa regler som anpassas efter varje situation så får han i övrigt den frihet han behöver att takta, eller zick-zacka eller vad tusan han nu hittar på för att roa sig på vägen mellan hage och stall. Sådant ser vårt avtal ut. Man får helt enkelt anpassa reglerna efter hästen och sig själv.
Det absolut viktigaste i allt är att man är konsekvent, håller på de riktlinjer man satt upp och respekterar hästens personlighet. Då läggs grunden till livslång, ömsesidig tillit och respekt.
:bump:

EN liten tankeställare är att ifall du är konsekvent får du konsekvent respekt, kyhördhet och förtroende från hästen. Är du okonsekvent får du även okonsekvent "respekt", lyhördhet och förtroende från hästen...

jag är väldigt noga med att min häst ska lyssna på mig och inte köra över mig. iofs är han en sån där beskedlig häst att hantera så det är ett lätt företag det där.
men vi har en nordsvensk i stallet som inte lyssnar ett skit om han inte behöver. jag tycker det är mycket viktigt för allas säkerhet och lycka att man har ett fungerande ledarskap över sina hästar osv. du kan ju träna på ledarskapsövningar från marken i en paddock eller liknande. hästen ska lyssna på dig och du ska lyssna tillbaka.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 218
Senast: Shixle
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka