Hur noga är ni med havren?

Masse

Trådstartare
Alltså med vilken sorts havre ni fodrar. Kollar ni upp vilken sort det är på havren och om den egentligen är foderhavre innan ni köper? Eller köper ni där ni får bäst pris bara utan kolla vad den egnetligen är odlad för?

Sv: Hur noga är ni med havren?

Jag köper Matilda-havre i storsäck direkt av bonden och det är ju "hästhavre" så att säga.

Ja jag använder också Matilda numera. Det var när vi bytte som jag gjorde den upptäckten att den gamla havren som av odlaren användes till både hästfoder och att elda med, behövde ca 0,3 kg mer för ge lika mycket näringsmässigt till hästarna som Matilda. Då började jag fundera på hur folk gör när dom köper havre. Blir ju ganska stor skillnad på bara de här två olika sorterna som jag provat. Det har också betydelse för att kunna räkna ut och jämföra foderstater, som ofta sker här, just vilken typ av havre som används.

Det har ju blivit några svar men det verkar som om det mest är "Matildaanvändare" som har koll på maten.

Jag vill INTE ge matildahavre av den anledningen att för ett par år sedan konstaterades det att häste som åt denna sorts havre bildade med mjölksyra. Kommer tyvärr inte ihåt var jag fick denna info med det var geonom travet (som för övrigt är mkt långt kommna i den mesta forskiningen vad gäller hästar- info som jag ofta tar lång tid att nå "ridfolket").
Hästar (många, kanske inte alla) inom travet och galoppen ges just av denna anledning inte matildahavre

matilda havre hr högre fetthalt 10 jmf vanlig som har ca 5%

lottali har fått nåt om bakfoten - den högre fetthalten gör att det inte blir så mycket mjölksyra i musklerna!!!!

Säger bara vad jag har hört i de större travstallarna som jag har jobbat i. :crazy:
Endel av dessa är ju proffs med hästar i V75...osv. så jag hoppas att det vet vad de gör...:cool:

Tycker det låter skumt, men vilka mängder havre rör det sig om då? Misstänker att en travhäst i träning får ganska mycket kraftfoder.

Nja, jag är inte så noga... Köper av min granne och den är väl av medelkvalité, inte som den rensade foderhavren man köper i butik men ändå riktigt bra. Vet ej vad det är för sort men jag vet att han gödslar ganska friskt (vilket jag inte gillar...). Den är gul och väldigt fräsch men litervikten kunde ha varit bättre.

Nu äter mina hästar max 1-2 kg havre och det är sällan de öht kommer upp i 1 kg så jag tycker det är OK.

Jag är noga med havren, vill absolut inte ha något damm i. Köper av en bonde i närheten som i sin tur köper av annan leverantör. Vet inte om det är g-gården han köper av eller om det är bönder som i sin tur säljer dit. Men det är samma havre som g-gården säljer fast till det dubbla priset.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
384
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
574
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama