Hur mycket????

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare åke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 594

åke

Trådstartare
Hur mycket skulle ni kunna tänka er att betala för att lämna er häst på inkörning. Då menar jag per månad och allt foder och arbete ingår. Jag har fått en förfrågan om att köra in en häst men vet inte vad som är rimligt att begära.

Sv: Hur mycket????

Jag vet inte vad jag skulle kunna tänka mig att betala (har inte tänkt i de banorna) men om jag skulle räkna på det, så skulle jag räkna timpris för de timmar/dag jag skulle lägga ner på arbete med hästen.
Uppstallningen är ju en sak för sig, har du andra hästar inhyrda hos dig? Det är ju samma kostnader oavsett om du jobbar med hästen eller om den bara är inhyrd hos dig.
Timpriset är ju sedan beroende på om du är momspliktig, så att moms ska ingå.
Jag är annars sådan att jag skulle ha svårt att ta ordentligt betalt om jag gör det som hobbyverksamhet. Är det så att den här inkörningen sker på "arbetstid", alltså att du annars skulle utföra annat arbete, då ska du ju kunna leva på förtjänsten om du räknar på att du kör in hästar 40 timmar i veckan!
Dyrt eller inte beror ju sedan på hur många timmar/v du lägger på hästen, och hur lång tid inkörningen tar.

Fö är det ju en tolkningsfråga det där med inkörd! Vi har diskuterat det där när jag går och lär mig jordbruks/skogskörning, och inkörd för honom är att man kan köra hästen säkert framför de olika redskap man tänkt använda hästen till, medan inkörd i en annons kanske kan betyda att hästen gått framför en rockard ett par gånger!

Hoppas du får flera (och kanske mera upplysande) svar!
Lotta

Vi har hjälpt kompisar och så innan. Då har vi satt för hästen för rockard,fyrhjulsvagn,kälke och även dragit lite stock med dom.

En vanlig taxa när man hyr ut sig själv är 300:-/tim + moms.
Om man räknar med att du ägnar 3 tim/dag åt själva inkörningsarbetet och tar 300:-/ tim blir det ju 900:-/dag +ev moms.
Om hästen får 2 vilodagar/v skulle det bli 4500:- + moms/vecka dvs ca 18 000+ moms/mån :o . Då tillkommer också helpension. Hur lång tid det tar är ju omöjligt att veta i förväg, men som du ser går det inte att ta ut timpris. Jag hade iallafall inte betalat det.
Personligen hade jag kunnat gå med på runt 8000:-/ mån inkl allt utom hovis och vet.
Om vi gissar att hästen äter och skiter för 1500:-/ mån blir det 108:-/tim kvar till dig. Inte vidare bra betalt!
Nu känns det som om jag bara rört till det ännu mer för dig. :crazy:

ops, Då har jag visst lagt mig lite lågt. Men men får ju se det som ett nöje, Jag gör ju inte detta för pengarnas skull. Det är kul och se hur unghästar utvecklar sig.

En duktig proffessionel kusk i min närhet tar 100kr/ dag för att köra in mindre hästar. (går åt mindre foder osv) Och lite mer då för större hästar. Inte svart. Men han ha ganska stor verksamhet så han har ju kanske ett tiotal där samtidigt.

Det som är svårt med att beräkna pris på inkörning är att man måste räkna på att det går åt minst två personer varje dag till inkörningshästen.
Vi tar 5000kr/månad inkl uppstallning och foder och är då billiga jämfört med andra som tar 1500kr/vecka. el 8000kr/mån

/M

Liknande trådar

Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar... 2
Svar
22
· Visningar
1 414
Senast: animalasia
·
Småbarn Hej, dottern brukar ha lite ponnyridning på marknader och så när andan faller på (hon har i år för första gången skattat för de pengar...
Svar
7
· Visningar
797
Senast: Cambrie
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
325
Senast: MiaMia
·
Hemmet Jag och min make bor på en gård och vi trivs jättebra här men finns vissa saker som vi hade kunnat vara utan. Vi har alltså inga...
Svar
14
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka