Hur mycket spån går åt hos er?

nexxa

Trådstartare
Jag har haft spån men det var nog 1½ eller 2 år sedan..jag har halm just nu (som jag inte tål) och måste först göra slut på de 186 balarna jag har kvar..men jag vill ju ha spån sedan igen pga allergin + att det är fräschare och för att mitt sto käkar upp ALL halm i boxen :eek: Inte riktigt all kanske men så mkt hon bara kan och hon har alltid en rejäl hösilagehög om nätterna (min valack som får lika mkt har till och med över på morgonen)

Boxarna här är på ca. 11 kvm jag brukar köpa 400 L balar som kostar allt mellan 50-67 kr.
Men hur mkt går åt? Mina hästar är medellätta att mocka till..dock har jag svårt att bara 1 bal/häst räcker/vecka?

Så hur stora boxar har ni, hur många balar fick ni fylla upp med samt hur mkt går åt per vecka/månad?

:bow:

Sv: Hur mycket spån går åt hos er?

Har en box på ca 10 kvm. Det gick åt ca 4-5 balar att fylla upp den. Tycker om att ha mycket spån så han inte fryser om rumpan. Det går nog åt ca 5-6 balar i månaden, 1 i veckan är lite för lite. Då är han rätt lätt att mocka åt.

har en box på ca 15kvm, ganska renlig häst går åt ca 6-8balar i månaden tror jag.

boxar 9kvm, 10kvm, 12kvm,

går åt 1-2balar/vecka på alla 3 tillsammans....

det går givetvis åt mer första gången man lägger in....

Till er alla:
Hur mycket spån, hur många balar (använder kutterspån) lägger ni i boxen första gången? Står era hästar på bädd eller gödslar ni ut även kisset?
Magdalena

För min häst går det åt ca 1 bal i veckan, ibland en extra.
För att fylla upp boxen tror jag det går åt ca 3 balar ungefär.
Har ingen bädd, utan mockar ut bajs och kiss varje dag.

Han står med ganska mycket spån, eftersom han ligger och sover för jämnan och lätt får skav.

boxar 3 st 12 kvadrat st.
Jag gör nog slut på 3 balar i veckan.
Jag la torv i botten på mina bäddar. är mycket bra .
Sedan mockar jag ut bajs. Skulle det vara mycket gojsigt någon dag tar jag bort det.
Fungerar bra .

Jag la in 5balar första gången räknar med ca 1dm djupt spånlager. Mockar ut både kiss och har inte permanentbädd. Har även skaffat en gummimatta att ha på boxgolvet eftersom spånet så lätt flyttar sig och min häst får skavsår på hasor.

Har två boxar på 11 kvm. Fyra balar gick åt vid första fyllningen. De har ca 15 cm spån. Var 8-9 dag får jag fylla på med en ny bal för att hålla den nivån. Mockar ut både allt blött varje dag, har ej permanentbädd.
Till shettisen går det åt en bal var tredje vecka. Hon badar i spån.
Hennes box är 6 kvm.

1 box, grisig häst och jag har inte tid att stå och sila i evighet så jag gör av med 10-12 bal i månader :eek:

Min haffis box är ca 10 kvm. När jag fyllde upp den gick det åt 3-4 balar.
Jag mockar ut allt, piss och skit. Min häst är relativt lättmockad så det går åt en bal i veckan. Varje onsdag blir det nytt...:p

Jag har tre boxar på 11 kvm. Det går åt ca 25 st skjorttjäror med spån att fylla upp boxarna med 25 cm spån och ytligare 10 st när det har packat sig är bädden 20-30 cm tjock. Vill ha en tjock bädd så att de inte får skav eller fryser om rumpan.( Har kall stall) Mockar ut kisset var 14 dag och lägger i foderkalk i botten för lukten och då kör jag in ca 6-8 skjorttjäror spån igen.:banana:
Har en spånkosnad på ca 100 i månader

Tips.. när ni skriver bal så skriv storleken på dem också det är viss skillnad på att göra åt 10 st 350 liters balar på en månad och 10 st 800 liters.... :angel:

när jag ett kort tag hade spånbalar så gick det åt ca 1 st 800 liters bal i veckan.

Vet inte hur stor min hästs box är men den är nog iallafall 3 x 4 m.
Hon har rätt tjockt spånlager, jag mockar ut allt smutsigt varje dag (har alltså ingen bädd). Vi har löst spån, alltså inga balar. Jag lägger nog in 1-2 skottkärror i veckan. Skulle tro att det motsvarar ungefär 1,5 400 liters bal. Boxen är rätt stor så det går ju åt lite, annars är hon relativt renlig av sig.

Jag skulle nog räkna med 1,5 400 liters bal i veckan, och om du har en normalstor box så räkna med 4 st såna balar att fylla upp boxen med.

När jag köpte spånbalar till Busen (som är en riktig skitgris i boxen!) gick det ca 1½ bal i veckan. Som tur är ingår (nästan, betalar 100:-/månad extra för fri tillgång) spånet nu och jag kan hålla ännu fräschare i boxen!:banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Var bortrest under ca 4 veckor (eller snarare hemma i sverige) och under tiden blev min d-ponny väldigt tunn förutom förlust av en massa...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: Ponylove
·
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 535
Senast: Seabaz
·
Hästhantering Står i valet & kvalet, står i ett stall idag där jag trivs väldigt bra för övrigt men har nu fått erbjudande om ett annat. Är lite...
Svar
3
· Visningar
1 212
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 348
Senast: Cizma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama