Hur mycket ska jag satsa? (säkerhetsväst)

M

Mariika

Hade en väst (TropRedeem Willab) jag trivdes väldigt bra med förr, men har nu växt ur den. Jag tänkte köpa en ny likadan, men dem har tydligen slutat att tillverkas

Till saken, i mars ska jag åka till Irland och träna fälttävlan i en vecka och vill då gärna ha en väst, ifall att jag skulle drutta av :crazy:. Sen så har jag de senaste året ridit unghästar, hästar som bockar, brallar etc. och har en brallig 7 åring jag rider nu som ibland kan bli lite överlyrisk och bocka rejält. Alltså är det bara en tidsfråga tills jag ligger på backen igen (så känns det i alla fall).

Jag var in till en hästsportbutik idag och fastnade för en väst som hette Zippa från Kefly, men den kostade 2070 :crazy:. Alltså liite mer än vad jag planerat att ge för en väst (planerade typ halva den kostnaden). Men den var väldigt skön och så kan man beställa, för ett tillägg på ca 300 kr, att man kan välja färger :love:. Men som sagt lite dyrare än vad jag planerat :crazy:.

Annars så funderar jag på att köpa en begagnad, men då vet jag ju inte om det verkligen passar, har nämligen lite svårt för det här med passformen med säkerhetsvästar (stor byst mot, jämförelsevis mot bysten, liten kropp, bysten gör att framsidan ofta blir för kort medans baksidan blir för lång pga att jag "bara" är 165cm :crazy:)

Jag vet egentligen inte vad jag vill få ut av det här inlägget, mer än att nån skulle kunna sticka fram och ge mig lite klarhet i detta dilemma :crazy:.

Vet att det finns en hel del inlägg om just säkerhetsvästar under fälttävlan, men har inte riktigt hittat svaret jag söker :crazy:

/Marika

Sv: Hur mycket ska jag satsa? (säkerhetsväst)

Det finns en annan modell hos Kefly, Reiver 3. Den kan du ha olika storlek på fram och baksidan på, om jag inte mins helt fel!

Det finns en annan modell hos Kefly, Reiver 3. Den kan du ha olika storlek på fram och baksidan på, om jag inte mins helt fel!

Jasså? Det lät väldigt intressant faktiskt, den västen måste jag prova! :idea:

Om du betaler de där extra 300 för färgtillägg får du dessutom västen måttanpassad. Så var det i alla fall då min dotter fick sin Zippa. Ring Kefly direkt i stället för att beställa i affär, de fixar.

Dottern har tyvärr växt ur sin Zippa nu, men som hon älskat den. Smidig och skön när man "ridit in den".

Det är absolut värt att måttbeställa om man har lite knepig kroppsform. Jag föredrar lättviktsvästar, och beställde en Racesafe från Storbritannien. 1700:- inkl. måttanpassning (och valfri färg, jag valde en spännande svart ;) ) Tyvärr är det så att en beväm väst kostar, framförallt om det ska vara en BETA 3:a (som min också är).

Jag kan annars rekommendera lättviktsvästen från ridsportshopen, justeras med "snören" i sidan så att man kan anpassa den för sin egen kropp.
Ganska sval och mycket skön att rida i!
Kostar dessutom bara 998:-

http://www.ridsportshopen.com

jag köpte för nån månad sedan en sån där lättviktsväst Racesafe klass 3, den är igentligen inte så mkt tunnare än vanliga västar men defenitivt lättare och smidigare. jag är glad att jag köpte den istället för en vanlig ï två delar.

den är dyr men absolut värd pengarna.

Den västen är en kopia på Racesafen och är inte BETA godkänd om man har tänkt sig att ha den till fälttävlan. Min kompis köpte en och är för övrigt väldigt nöjd, men den är som sagt inte godkänd.

Enligt hemsidan är den Beta 3

Nej, det står ingenstans där jag kan se det. Den är godkänd enligt en europeisk standard (som tex CE-märkningen också är), och det är motsvarande säkerhetskrav, men för att vara BETA-godkänd räcker inte det. Det ska stå klart och tydligt BETA2000, inget annat. Det har stått om just märkning i flera tidningar i somras, då butikerna sålde dessa kopior (finna från flera olika tillverkare) som beta-märkta...

Jag har en sån här från Rodney Powell,
axelskydden är borttagbara (medföljer inte):
elite.armour.jpg

Den är inte jättebillig men billigare än Zippa. Mycket skön och smidig och formar sig av kroppsvärmen. Finns, eller fanns iaf, på Kaias och du har ju nära dit.

En mycket smidig formsydd lättviks väst med hög säkerhet.
European standard EN13158:2000 Nivå 3.

så stod det bara, måste ha inbillat mig beta.

Jag har en sån här från Rodney Powell,
axelskydden är borttagbara (medföljer inte):
elite.armour.jpg

Den är inte jättebillig men billigare än Zippa. Mycket skön och smidig och formar sig av kroppsvärmen. Finns, eller fanns iaf, på Kaias och du har ju nära dit.

DEt var faktiskt hos Kaias jag provade zippan, och då hade de inte den där (iofs så drog hon bara dem som fanns i min strl). Och det var nu i veckan, kanske är slut? :confused:

Nu har jag bestämt mig!

Det kommer att bli en Zippa! Jag var in till både Örebro och Kumla idag för att prova fler västar, men hittade inte ens någon som var någotsånär hyffsat skön :crazy:.

Västen kommer att bli färgbeställd i ljus -och mörklila, den kommer bli såå fin :love: . Bäst det, för den är ju DYR! :crazy:

Här är en bild på en som är lila/svart, fin va? :banana:

zippa_1168022019.jpg

/Marika

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka