Hur mycket olja kan man ge?

A

Ardenner

Finns där någon maxgräns för utfodring av olja? Kan man ge 1 dl olja till shettisFÖL?

Tacksam för svar!

Mvh / Linda
 
Varför i hela friden vill man ge olja överhuvudtaget till ett föl, det är PROTEINER den behöver. Särskillt shettisar som inte har så jättehögt näringsbehov...

Maxgivan ligger väl på 1 dl/100 kg häst nånting har jag för mig.
 
Om du ger för mycket olja blir hästen dålig i magen.
Börja med ett par matskedar och öka sakta, men du bör nog inte ge så mycket till en så liten häst. 1dl är nog max.
 
För att mitt nya hö innehåller 7,2 MJ och 39 g SmRP och är väldigt grovt, och jag tror faktiskt inte att mina småtjejer petar i sig mer än 2 kg/dygn (har inte ens ätit ett HALVT kilo på natten).
Proteinerna är inga svårigheter att få upp, men jag tycker det blir lite lågt i energin med det jag beräknat.

Men vad hade ni satt dem på för behov då? Och vad hade ni gett dem i så fall?

Mvh / Linda
 
Vänta på att de äter mer hö... lusern då som är mer "lättuggat"? Låt dem ha fri tillgång så ska du se att de börjar knapra i sig mer. Håll koll på hullet bara.
 
På vilket sätt dålig? Frågar för jag har en häst som har haft gaskolik två gånger.
 
Räcker för vaddå? Om man behöver få upp energin ger man ju den mängd som behövs. 1 dl olja ger ca 3,5 MJ.
 
De får fri tillgång dygnet runt, men de äter inte så mycket..... Jag har tänkt ge dem 0,6 kg Krafft Protein, 0,5 kg havre, 0,1 kg vetekli + 1 dl olja, förutom då höet de äter. Men jag tycker energin är lite låg, mina hästar går ute 13 timmar per dag, bor i Skåne i ett blåshål, och nu har vi, förutom blåsigt, dessutom flera minusgrader, så jag vill faktiskt lägga dem på ca 32-34 MJ.
Jag kommer snart att ha 4 st shettisföl (blivande 1-åringar) och då kommer de att få gå ute på lösdrift, så därför vill jag ha lite mer energi.
Måste ju som det är nu dela upp maten på 3 utfodringar/dag, tänkte därför på olja, eftersom det ger mer energi utan att det blir mer foder, om du förstår vad jag menar. Jag har inte möjlighet att ge 4 ggr/dag, så därför kan jag inte ge mer kraftfoder. Men det kanske finns något annat att ge, som innehåller mer MJ än havre?

Tacksam för all hjälp! :bow:

Mvh / Linda
 
Jag skulle byta Protein och del av havren mot Breed istället. Smakligare och så kan du skippa oljan.
 
SVAR TILL:

På vilket sätt dålig? Frågar för jag har en häst som har haft gaskolik två gånger.
_____________________________________________________________
Om man ger för mycket kan tarmfloran rubbas men det var lös mage jag tänkte på.

Jag ger min häst ca 1dl majsolja/dag för pälsens skull och inte av någon annan anledning.
Blev tipsad av veterinär att ge just majsolja.
Innan jag började med majsoljan var hennes vinterpäls lång och ganska gles. Sedan jag började med oljan har pälsen blivit mycket tätare,kortare och MYCKET blankare. Så nu syns det även på vinterna att min häst är en arab utan att hon för den skull behöver frysa. Tidigare var det jätte många som trodde att hon var nån korsning med islänning eller nån liknande ras pga hennes vinter "look".

Om jag ger min häst mer än 2dl/dag börjar jag märka att hon blir lösare i magen. Men jag håller mig kring 1dl/dag för då får jag ut den effekt jag önskar av oljan. Jag vet inte hur mycket man ska ge i andra fall efter som att jag aldrig varit ute efter någon annan effekt än just den för pälsen.

Jag tror inte att hästar får kolik av för mycket olja, men jag kan inte säga säkert...
Det kanske är möjligt efter som att den kan rubba tarmfloran.
Men sånt måste du fråga någon annan om...för jag vet inte...

Detta har jag skrivit i mina papper om olja...
Olika typer av fett påverkar också kroppen på olika sätt. Fettet i kroppen fungerar som byggstenar för celler. Dåliga byggstenar gör att cellerna inte fungerar som de ska och det är här man ser skillnad på olika typer av fett. Det mättade fettet ger sämre byggstenar eftersom det gör cellerna hårda.
Hjärnan består av nästan 70% fett, och att ryggmärgen och nervbanorna också består av mycket fett.
Jag har en massa mer grejer skrivna om hur fett är uppbyggt (kemiskt)Mättade fetter som inte innehåller några dubbelbindningar, Enkeloättade fetter som innehåller en dubbelbindning, Fleromättade fetter som innehåller två eller flera dubbelbindningar. Och det är dessa bindningar som är bra... Ju fler desto bättre.

Så det kanske är en bra idee att ge åt unghästar också och speciellt om dom ska gå på lösdrift för då behöver dom det även för pälsens skull.
 
Nej, det finns ingen maxgräns men man rekomenderar att inte ge mer än 0,1 kg. olja per 100 kg. häst och fodertillfälle. Av hästens totala foderstat bör inte mer än max. 10 % av energin komma från oljan (har jag för mig, minns ej exakt det sista). Min får mkt. olja pga. korsförlamningsrisken och att han inte tål spannmål, energi i skonsam form. :)
 
Detta är taget från hippocampus sida för en tid sedan

Hästen bör inte få mer än högst 0,7-1 g fett per 100 kg vikt och måltid, dvs. 3-5 hg per utfodring till en 500 kg häst. För mycket fett fortsätter osmält till grovtarmen, där det stör mikroorganismerna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
923
Hundhälsa 3 år gammal bruksschäfer, hane. Äter idag 1 kg VOM Taste per dag + olja och gotte. Behöver gå upp mer i vikt. VOM kostar mig idag ca...
2
Svar
32
· Visningar
2 119
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp