Hur mycket mat till bondkatt?

Annanaz

Trådstartare
Jag har två bondkatter, en 5 års hane på 5,8 kg och en 2 års hona på 2,5 kg, båda kastrerade. Vad och hur mycke är bästa maten att erbjuda dom, både hälsosamt och ekonomiskt?

De har kattlucka och hanen fångar 1-3 stora råttor/dag den lilla fångar möss och fågel.

Nu får de en skål med kittekatt torrfoder som aldrig är tom och någon billig burkmat 1-2 ggr / dag (ca 300g) att dela på. Givetvis vatten också..

Hanen är rätt fet och den lilla fin tycker jag. Är orolig att han ska bli sjukligt fet...

Tänkte höra med er om man kan endast erbjuda torrfoder istället, de äter ju levande burkmat liksom..??

Min moster köper något jättedyrt torrfoder i djuraffär som hon ger till sin innekatt, endast torrfoder alltså, 2 dl / dag. Skulle det vara bättre för mina att de fick sådant istället men bara en begränsad ranson..??

Ja in med lite synpunkter på sorter, form och mängder?
Tack på förhand!

Sv: Hur mycket mat till bondkatt?

Är du rädd för fetma är det torrfodret som ska bort, inte burkmaten. Katter tenderar att bli feta av kolhydratrikt torrfoder.

Hur mycket de ska äta är svårt att säga. Du är den som kan uppskatta i vilket hull katterna är nu. Är någon överviktig måste matransonen minskas, är någon underviktig måste matransonen ökas.

På sommaren är det inte säkert att de behöver få särskilt mycket mat av dig alls, inte om tillgången på bytesdjur är god.

Ok! Hade inte en aning om att torrfodret var det som kunde göra dom feta utan trodde mer på burkmaten.

Oh det är så svårt när de är två man vill ju att den lilla ska äta men inte den stora, eller jaa den lilla är inte alls mager, hon är bara liten i kroppen, för magen den e rund.

Får lägga ut bilder och be om bedömmning hehe! Tack för upplysningen ang torrfoder!

hej, min katt väger också så mycket men, han är inte tjock bara stor.

Det står ju på förpackingarna ur mycket torrfoder man ska ge till katterna. jag föredrar torrfoder till min katt då mjukmat blir ganska äckligt om det får stå en. Sen blir mjukmat väldigt dyrt i längden med även om jag nu köper royal canin till min misse.

Ja torrfoder känns ju lättare att dosera.. Kollade i en djuraffär och på de påsarna var det inte alls några mängder de skulle ha. Men det funkar för dig att bara ge torrfoder? Är din katt också ute? Mvh

ja det fungerar bar för mig att ge torrfoder. min katt är kastrerad med så han äter mat för kastrerade katter då det ar ett bättre p-blans eftersom det finns en risk för att katrerade katter får urinsten.
Men, han får även mjukmat men, det kanske är en gång i veckan då jag känner för att skämma bort an lite exkta eller om jag har. det som är bra med torrfoder med är att det borstar katternas tänder så att risken för tandsten minskar.

Ja an får spring ute om an vill men, det är en mammas kille så an springer inte alls långt.

En fråga till! Usch vad jag tjatar!

Det där med foder för kastrerade låter ju bra. Är det någon fara om honan äter det också? Hon är ju i och för sig också kastrerad. Kan ju fråga i butiken också, men vet du?
mvh Anna, Simba och Knodd

ja det fungerar bar för mig att ge torrfoder. min katt är kastrerad med så han äter mat för kastrerade katter då det ar ett bättre p-blans eftersom det finns en risk för att katrerade katter får urinsten.
Men, han får även mjukmat men, det kanske är en gång i veckan då jag känner för att skämma bort an lite exkta eller om jag har. det som är bra med torrfoder med är att det borstar katternas tänder så att risken för tandsten minskar.

Ja an får spring ute om an vill men, det är en mammas kille så an springer inte alls långt.

Har man katter om fångar egna byten gör nog den mat man själv ger katten varken till eller från vad gäller tandsten. Ben är det absolut allra bästa mot tandsten och det lär ju katterna äta en hel del av. ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två Ragdolls, en hona på 5 år och en hane som är 7 år, båda kastrerade. För drygt ett och ett halvt år sedan började hanen gå...
Svar
0
· Visningar
962
Senast: Novienna
·
Övr. Katt Jag har två kattungar (hanar) på 4 ½ månad hemma och det är våra första katter. (vanliga bondkatter) En kompis till mig, som har många...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 847
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar