Hur mycket mat ska en katt ha?

C

Cillavan

Har precis flyttat till en egen gård, och fått två katter. Den ena har jag fått från en allergisk kompis, och det är en hona på 7 år, utekatt. Den andra är en unge på 3 månader, hane, som varit innekatt. De äter som galningar! Hur mycket mat ska de ha egentligen??
Jag hade katt som liten, och de åt inte så här mycket (tror jag). Kattungen jamar hela tiden, och en unge behöver ju mer mat, så han får ca tre gånger om dagen (när jag kommer ihåg) och honan får morgon och kväll om hon är inne. Poängen är att de ska äta upp alla möss, så jag vill inte ge dem för mycket mat så att de blir lata och tjocka.

Sedan undrar jag om det blir någon ordning på den lilla, Han är jättefjollig och vill inte vara ute utan sitter bara och jamar utanför dörren. Han får vara inne på nätterna och en hel del under dagarna också. Ikväll var han med i stallet men verkar inte så intresserad av att jaga. Det kanske kommer med åldern? Fast visst är det så att vissa katter inte jagar möss så bra?
Den stora kattan har jag sett fånga möss, så där är jag nöjd! Men när jag ger henne mat så fullkomligt kastar hon i sig maten innan man hinner lägga ned den i skålen. Hon har bra hull, ungen är lite rund om magen tycker jag.

Sedan när jag ändå svamlar kan jag ju fråga när man ska kastrera ungen? Honan är kastrerad redan. Blir de latare/sämre på att jaga om man kastrerar dem?

Sv: Hur mycket mat ska en katt ha?

Den lilla är ju bara bebis, varför skulle den jaga? Den håller ju fortfarande på och lär sig hur man gör! Ta det lugnt, så ska du se att den lär sig.
Nej, alla katter jagar inte bra. Precis som människor är de individer, alla är olika. Inga maskiner som är inställda på att jaga.
Ungen ska ha fri tillgång, det är ytterst sällsynt att en växande kattunge blir överviktig. Ett bra kattungefoder som är fetare till den och ett smalare foder till den stora.
Huruvida dom ändrar sig efter kastrering är olika. Anledningen till att endel inte är lika bra jägare som kastrater är att katten kan bli rätt lat efter kastrering. Man ska inte räkna med att den blir dålig och därför låta bli att kastrera, men man kan aldrig garantera att det fortsätter heller. Den lilla bör du kastrera vid 6 mån och innan dess lär den ändå inte ha blivit nån storjägare.

Min huskatt (kastrat) tog hem ungefär en mus/v till mig sommartid. Eftersom jag inte bor på gård utan i till häften tätbebyggt, hälften landet och med en hel del andra katter så var hon rätt duktig.

Tänk på att en kastrerad kan koncentrera sig på att jaga. En okastrerad måste leta honor och kan vara borta långa tider/alt flytta iväg helt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756
Katthälsa Ja, hur mycket mat får era katter/dag. Proportionerna torrisar/blötmat/barf. Är de i normalt hull, under eller överviktiga. Megara som...
2
Svar
24
· Visningar
3 216
Senast: Strict
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar