Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

I

IrishDraft

Jag funderar på hur mycket mark man skulle behöva för att förse 2 stora hästar i medelhårt arbete med genomsnittligt näringsbehov med foder året runt? Mellan tummen och pekfingret såklart.

*Gräs under sommaren ca 1-2 ha (beroende på marken såklart).
*Vinterhage max 1 ha (eller behövs det mer? vill inte att det ska bli lerigt)
*Hö/Hösilage för perioden då då gräset inte räcker till (jag räknade på att det skulle behövas ungefär 5 ton hö för två hästar men hur många ha behöver man?)
*Havre för hela året ca 1,5 ton (2 kg per häst och dag. Kanske ingen bra idé att odla så lite, men det är mer en fundering kring "hållbar hästhållning" så hur många ha behöver man?)
*Halm för att strö med och även för extra grovfoder (ingen aning om hur mycket som behövs för strö, men för extra grovfoder kan vi räkna på 1,5 ton halm)

Så vad kommer det sluta på? Fyll i det jag inte kan, ifrågasätt det jag tror att jag vet, lägg till det jag har missat och räkna ut hur mycket totalen blir...

Helst ekologiskt odlat med den hästskit som hästarna producerar som gödsel om det går eftersom funderingen var "hållbar hästhållning". Såklart kan det vara olika hur mycket man "får ut" av ett ha beroende på vart man bor och vad man har för jord att odla i. Så glöm inte att lägga till varifrån ni räknar och hur det ser ut hos er.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Jag skulle vilja säga att du behöver iaf 30 hektar för o klara detta.. Då allt du behöver kostar MYCKET pengar, maskiner o sånt. Så de blir MKT!!! billigare att köpa till 2 hästar i 50 år än att köpa de du behöver typ. Så du behöver väl kunna sälja 90% av de som du kör in för att överhuvudtaget få nån som helst budget för det!

MEn för övrigt. Ska du ha hästarna inne på nätterna under sommaren? O fodra lite inne? I så fall räcker de nog med 2-3 hektar. På vintern har jag en hage som mestadels består av skog på nästan 2 hektar som rymmer iaf 6-7 hästar (så många var de förra vintern) utan att skogen tog skada, däremot på den fd åkermark som resten av hagen är av var väldigt upptrampad, dock ingen djup lera. det är kanske 1/4 dels hektar med övrig mark.
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Är det halmen som gör så mycket? För hö/hösilage gör inte så mycket, det vet jag. Bekanta till mig fodrar sina 10-15 hästar med hösilage på uppskattningsvis 3-4 ha.

Jag är inte säker på att du förstod mig rätt. Det handlar inte om ekonomiskt hållbart. Och jag diskuterar inte maskiner eller deras kostnad. Jag är strikt intresserad av markåtgången för att producera detta behov som två fiktiva "normalhästar" i medelarbete har. Allt annat kan bli ett senare problem. Ex. samarbete med närliggande bondgård, jag har många idéer på hur det skulle kunna lösas.

Vi skulle kunna säga att hästarna går ute dygnet runt på sommaren eftersom det är min fasta övertygelse.
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Nu har jag inte exakt koll, men mammas gård är på ca 17 ha, varav mestadels åker och bete, lite skog. Ligger i Skåne, men inte i den riktiga jordbruksbygden, utan i ett stenigt, småbrutet landskap intill en av åsarna. Marken räcker till bete, hö och spannmål (havre och korn) till två vuxna hästar, eventuella föl/unghästar och en handfull dikor/ungdjur. Dock inte självförsörjande på halmen, eftersom foderstaterna baseras på grovfodret och kraft endast ges efter behov (dvs huvudsakligen till fullblodet :D) så blir det inte mer halm av spannmålsodlingen än att det räcker till korna, men får köpas till hästarna, totalt kanske köps ett femtontal rundbalar per vinter. Gården är i princip självförsörjande på gödsel, men har ibland tagit lite extra från en hästägare i närheten som behövt bli av med den. Allt foder är kravodlat, men för att få korna kravgodkända krävs stor ombyggnad av ladugården, så det är inte ekonomiskt försvarbart. Tror det i år rör sig om 1500-1700 balar hö, som brukar ligga på 9-10kg i snitt, men har inte koll på övriga siffror (kan försöka kolla upp mer om du vill). Ber om ursäkt för att det är rörigt skrivet.
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Rätta mig om jag har fel men man brukar väl inte gödsla "hästvall" med hästskit?
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Jo, det brukar man. Men man får vänta några dagar (går fortare om det regnar) med att släppa hästarna på det om det är betet man gödslar.
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Jag har då aldrig hört NÅGON som gödslat betesvallar för hästar med hästdynga.
Du måste absolut blandat i hop det med konstgödning.
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Havre brukar ge i runda slängar 5000 kg/ ha, så det behövs inte alls mycket mark för att föda 2 hästar med havre.
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Jag har 1kallblodstravare och 2 hanoveranerhästar. Beräknar så här;

1hk vinterhage, med liggahallen utanför på ca 60cm2.Tycker de klarar sig bra på. Något lerigt kan det bli där det är gräs men på skogsmarken fungerar det bra. Vi har frusen mark mellan okt/nov till mars/apr och snö nästan lika länge.

3-4hk bete räcker mellan juni-sept men de brukar få gå där dagtid tills marken fryser på hösten. Har aldrig på samma ställe mer än 2 år så jag är inte så rädd om marken.

övriga 8hk här hemma fick vi ut 35 silagebalar och ca 3 ton hö.(De äter upp 16 silagebalar och ca 1,5 ton hö, det som blir över säljs). Men då använder vi konstgödning också. Hästdyngan är enligt mig gjordförbättring och sprids ut när det är dags att plöja om.
Efter att vallen plöjts sår vi om med ärtor ett år innan ny vall odlas.

Sådde ca 6hk med säd och av det fick jag ut 32 rundbalar med halm, har ingen möjlighet att förvara den under tak också finns det inga fyrkantspressar i närheten heller. Gör troligtvis av med 10-12 st i ligghallen. så 3 hk hade nog räckt för halmens skull.

I övrigt har vi ytterliggare 14hk tror jag det är som vi har vall på. Brukar skämta om att vi driver ett småskaligt hö-bruk :D

Så för att återkomma till dina funderingar tror jag du behöver minst 3 hk hage till hästarna och 10 hk övrigt kanske. Beroende på hur bördigt förstås.
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Rätta mig om jag har fel men man brukar väl inte gödsla "hästvall" med hästskit?

Jag trodde det hade med inälvsparasiter att göra, men det kanske är mer än så? Inälvsparasiterna tänkte jag att det får man väl lösa, det är ju ändå hypotetiskt.
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Jag har då aldrig hört NÅGON som gödslat betesvallar för hästar med hästdynga.
Du måste absolut blandat i hop det med konstgödning.

Jag vet att vår stallägare har gjort det vid något tillfälle (eller fler). dock var det minst en månad innan det gick hästar där. Och jag är säker på att det stod om det i vår kurslitteratur när jag läste odling på åker. Men det är möjligt att folk i allmänhet inte gör det i praktiken.
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Jag är själv lantbrukare i Närke så jag tror jag kan det här ganska bra:
5 ton hö= ca 1-2 ha beroende på mark och gödsling
1,5 ton havre=0,5-1 ha om den ska odlas ekologiskt och det brukar bli ungefär lika mycket halm som havre per ha så det borde räcka till 1,5 ton halm också. Sen beror det ju på hur mycket ströhalm som behövs men räkna med kanske 2 ton halm / ha. Fast man odlar ju inte säd för halmens skull så då får du ju säd "över" att göra nåt annat med.
Alltså max 3 ha åker för vinterfoder om marken är hyfsat bra och sköts. Alltså att man lägger om vallarna kanske vart 3-4:e år.
Jag tror inte att hästgödsel funkar att gödsla vall med. Använd gödseln till havren istället.
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Dels det (parasiter) och det jag har hört att hästarna inte gillar gräs som är gödslat med sin egen skit( dom brukar ju inte äta kring högarna i hagen). Detta är sagt av min far när jag va yngre och vi hade självförsörjande jorbruk (några hästar, kor och grisar) inte sagt att det måste va så, men det var en princip då iallafall.
Vårt stall nu bytlånar gödsel med granngården som har kor, dom vill hellre ha hästskit och tvärt om.
 
Sv: Hur mycket mark? "hållbar hästhållning"

Tack för alla svar. Nu känns det lite klarare :laugh:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 847
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 995
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 269
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp