caradan
Trådstartare
Har en vbl valack på 9år, ca 155cm i mkh och väger ca 400kg, väldigt smäcker.
Märkte idag att revbenen börjat sticka fram och att han tappat ganska mycket i hull och funderar så klart på foderstaten.
Han ligger just nu på ca 80MJ men det går han ju ner i vikt av och jag har nu räknat en ny foderstat till honom och då ligger den på 100MJ, kvot på 7,44 (minns ej exakt, har det liggandes på annan dator)
Ett litet vbl på 100MJ är det ok???
Iofs så kan jag inte vara säker på exakt vad han ligger på för han får (from 1 vecka sedan) fri hö tillgång på dagstid (mellan 8-18,30) under natten får han dock begränsat med hö för annars äter han ej krafftfodret...
Den foderstat jag räknat ut nu till honom är följande:
Hö: 10kg (?)
Lusern (hack och pellets): 2 kg
Betfor: 450g
Foderjäst: 150g
Krafftprotein: 300g
P Balans: 5g
Vad säger ni...kan man verklgen ge så mycket som 100MJ till en så liten häst??
(han rids sporadiskt ca 2-3 dagar/vecka)
Märkte idag att revbenen börjat sticka fram och att han tappat ganska mycket i hull och funderar så klart på foderstaten.
Han ligger just nu på ca 80MJ men det går han ju ner i vikt av och jag har nu räknat en ny foderstat till honom och då ligger den på 100MJ, kvot på 7,44 (minns ej exakt, har det liggandes på annan dator)
Ett litet vbl på 100MJ är det ok???
Iofs så kan jag inte vara säker på exakt vad han ligger på för han får (from 1 vecka sedan) fri hö tillgång på dagstid (mellan 8-18,30) under natten får han dock begränsat med hö för annars äter han ej krafftfodret...
Den foderstat jag räknat ut nu till honom är följande:
Hö: 10kg (?)
Lusern (hack och pellets): 2 kg
Betfor: 450g
Foderjäst: 150g
Krafftprotein: 300g
P Balans: 5g
Vad säger ni...kan man verklgen ge så mycket som 100MJ till en så liten häst??
(han rids sporadiskt ca 2-3 dagar/vecka)