Hur mycket kan en welshponny bära?

P

Popplin

Hejsan. Jag vet inte ifall detta är rätt tråd, men jag undrar hur mycket en viktbärande welshponny kan bära?

Det är nämligen så att jag för många år sedan hyrde en Welshponny som var 130 cm i mkh. Han har kraftiga ben, kort och kraftig rygg och är i det stora hela en kraftig liten ponny.. Inte alls den späda typ som welshponnyer ofta är.

Nu, flera år senare är han till salu, och av nostalgiska själ är vi här hemma mycket intresserade av att köpa honom. Det är syskonbarnen som ska rida honom, men jag undrar ifall det skulle gå helt galet om en 52 kg, 165 cm lång tjej som jag red honom? (enkla skogsturer)
När jag slutade hyra honom var jag 158 cm lång och vägde nog runt 48 kg, vi tävlade i dressyr, och fick aldrig några påpekanden om "otympligt ekipage". Inte heller ridinstruktärerna nämnde något. Hästen arbetade bra och verkade inte ha några svårigheter som helst. Kan dessa 4-5 kg mer i vikt göra någon skillnad? Självklart förstår jag att längden är ett problem, jag är ju nu ca 7-8 cm längre, och förstår att det påverkar balansen, men är det så pass att skogsridning inte är aktuellt?

Mycket tacksam för era åsikter. Mvh Lina.
 
Sv: Hur mycket kan en welshponny bära?

Tycker inte det låter farligt med vikten när ponnyn är så som du beskriver..bara den är bra musklad o i kondition så...
Sj red jag syrrans ponny på 130 när den va för het, då vägde jag runt 50kg/172lång o det var inga problem...förrutom att jag fick rida med lite för korta läder...
 
Sv: Hur mycket kan en welshponny bära?

Jag har VÄLDIGT svårt för att tänka mig att din längd och vikt skulle ha någon som helst betydelse! Ut och ha kul i skogen du bara med gott samvete:D !!
 
Sv: Hur mycket kan en welshponny bära?

Våran tidigare welsh ponny av modell grov, hade inga problem att bära maken som ligger på ca 70 kg. Nu red han ju inte varje dag, men de gånger han red, var det inga problem.
 
Sv: Hur mycket kan en welshponny bära?

Den enda av våra welshar som har anser att jag är för tung är vår welshhingst som är av det smäckrare hållet. De andra oavsett storlek tar mig med ro;) jag väger 60+:o
Någonstans i högarna hemma så finns ett kort när jag höggravid rider ett högdräktigt sekt B sto. Vi är så fina ihop med våra magar.
Provrid hästen och se hur han reagerar mot din nya vikt.
 
Sv: Hur mycket kan en welshponny bära?

Jag och min sambo har ett welsh sto på 3år som är ca135 cm i manken, men den smäckra typen. henne kör vi och hon drar oss båda med lätthet i en liten rockard. Jag väger 64 och sambon väger 73. :) Nu har jag börjat att sitta på henne och skritta lite på gårdsplanen och hon verkar inte ha ont av att jag sitter där! Det är mest jag som tycker att det blir lite vingligt då jag är 176cm lång:crazy: . Men tanken är att jag ska börja rida in henne ordentligt först nästa sommar, så att hon får en chans att växa klart och muskla på sig med körningen först.
Jag har inte dåligt samvete eftersom jag tävlade ponny när jag vägde mer än jag gör nu.
 
Sv: Hur mycket kan en welshponny bära?

Glömde en sak!! Om man ska jämföra lite.. En "släkting" rider ett MKT smäckert quarter sto på 142cm och han är 180lång och väger närmare 100kg. Så jag tror inte att welshen skulle lida någon större nöd av 65kg! (visst vet jag att quarter är starka, har en själv.) Men welshen är ju trots allt känd för att vara seg och uthållig! Min är stark som en oxe trots att hon är smäcker.
 
Sv: Hur mycket kan en welshponny bära?

Hej igen. Tack för alla era svar. =) Det har varit nyttigt för mig att ta del av era åsikter.. Jag antog redan från början att det inte skulle vara några problem, men ville gärna veta vad "omvärlden" tyckte..

Många tack, Lina.
 
Sv: Hur mycket kan en welshponny bära?

Det tror jag inte är några som helst problem. När jag hade min foderponny så red min lillasyster honom dagligen och hon vägde ca 50 kg och var väl nästan 160 cm lång. Ponnyn var en dartmoor på 123 cm och det såg inte konstigt ut alls och ponnyn var pigg och glad.
 

Liknande trådar

Ridning Jag haren c-ponny på 138 cm mkh. Hon är en welsh ponny alltså inte en av de lättare modellerna. Men hon är inte tjock på något sätt. Hon...
Svar
2
· Visningar
700
Senast: Lager
·
Träning Jag undrar ifall jag är för stor för att rida shettis, ingen träning utan enbart skritt (möjligt vis lite skolning) i skogen i kanske 20...
Svar
12
· Visningar
1 546
Senast: Megapixel
·
T
  • Låst
Träning vad skulle ni sätta som maxvikt på en islandskorsning på 130 cm. exmoor är ju en av de starkaste ponnysarna tillsammans med...
Svar
3
· Visningar
1 771
Senast: IngelaH
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp