Hur mycket kan en schäfer bära i klvjeväska?

Domino_s

Trådstartare
Har precis vant min schäferkille att bära klövjeväska, han älskar den och blir helt tokig när den kommer fram nu. Då vet han att han har ett uppdrag! :D

Men om man vill (kanske till sommaren) lägga prylar i den, t ex dricka el liknande. Hur mycket klarar han då att bära och vad är lagom att börja med?
Just nu bär han endast extra vantar och strumpor till matte...:angel:

Han är ganska grov och i normalkondition. Ingen jätteschäfer, 30 kg.

Tacksam för svar!

Mvh Domino_s

Sv: Hur mycket kan en schäfer bära i klvjeväska?

Nu har jag ingen direkt erfarenhet själv men enligt en bok om drag och klövjning jag har (den verkar vettig för övrigt så jag litar på den) så kan en (vuxen!), vältränad, sunt byggd hund bära upp till 1/3 av sin vikt.
Tänk på att fördela vikten lika i båda väskorna!

De hundfysioterapeuter jag har pratat med säger max 10 % av kroppsvikten och att man ökar på vikten sakta. Dvs bara ett par hektos ökning åt gången.

Jag har också hört max 10% av hundens vikt.
Vänja långsamt precis som du gjort och öka liksidigt och lite åt gången tills du är upp i de där 10%:en.

Svarar alla:

10% låter ju vettigt. Då ska han när jag trappat upp bördan kunna bära ca 3 kg...:laugh: Det låter lagom!

1/3 av vikten skulle bli 10 kg, jag tvivlar inte på att det står så i Lonas bok, men jag skulle nog aldrig vilja att min kille skulle bära 10kg...:crazy:

Tack för alla svar!

Mvh Domino_s

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka