Hur mycket hö till tjock fjording?!

I

I_Love_Humle

Hur mycket bör ungefär en kraftig fjording på 140 cm i mkh ha i hö? Hästen rids bara ut, lite galopp, kanske lite dressyr i skogen, hon är 16 år... Kraftfoder? Dom förra ägarna gav henne ca. 4dl havre uppblött med ca. 2dl betfor, då arbetade hon ungefär lika mkt. När hon skulle arbeta mer så fick hon lite mer havre, är det en någorlunda bra foderstat? Hon kommer i vinter (nu går hon i hage) att stå i box med torv, så hon har ju ingen halm att äta!

:banana:Jätteglad för svar! :banana:
 
alla hästar mår allra bäst av att ha fri tillgång till grovfoder. de blir inte tjockare av det utan brukar snarare vara lättare att hålla i lagom hull, varken för smala eller för tjocka. minska hellre kraften och öka grovfodret för att få en glad och lagom tjock häst...!
 
Nej, alla hästar ska inte ha fri tillgång till grovfoder. Det finns många hästar som blir alldeles för tjocka av det. Många islandshästar är alldeles för lättfödda, förmodligen är det likadant med fjordingar.

mandalaki
 
Hehe..det märks att du inte varit fjordägare. De flesta fjord kan inte gå på fri tillgång på stråfoder, de rullar fram då.

Som svar på orginalinlägget så har jag vid bantning av fjord lagt mig på absolut minimigiva i stråfoder dvs 1,2 kg/100 kg häst. Detta innebär ca 5 kg till vår c-ponnyfjord. Och sen har de inte fått ngt kraftfoder alls vid bantning.

Då de kommit i lagom hull har jag ökat högivan ngt och lagt på upp till 1 kg havre beroende på hur mkt de ridits.
 
Det beror ju precis på vad ditt värde är på höet. Har du analyserat det? Om inte, gör det. Så kan du få svar på vad och hur mycket du ska ge till din fjording. Har också en fjording som är tjock just nu en c-ponny på 137 cm. Men hon går fortfarande och betar. :smirk:
 
Ett tips bara....glöm inte att hålla proteinnivån uppe så hästen ska sätta muskler också. En bra proteinnivå hjälper även hästen att omvandla fett till muskler.

När jag bantade min fjorda (c-ponny) gav jag:
4 kg hö (7 MJ och 19gSRP/kg foder)
1 kg lusern hackad strå
0,5 kg krafft protein.

Det gick alldeles utmärkt i början. Men efter någon månad blev jag tvungen att öka på lite energi då hon började tappa lite ork. Som sagt, glöm inte proteinet!

//Alice


//Alice
 
:) Tack för alla svar!! Funderar starkt på att analysera höet! :)
 
Att analysera höet är nästan ett måste för att kunna banta hästen på ett bra och effektivt sätt och samtidigt inte förlora alla muskler.
En analys och en uträknad foderstat är alltid bra, men man ska dock inte glömma att titta på hästen i mellanåt.

//Alice
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 899
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 150
Senast: ufot
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 056

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp