Hur mycket hö ska en häst ha om dagen?

H

hon_med_skäcken

Min häst körs rättså hårt på träning och hon får 4kg hö på kvällen och 2 kg på morgonen.... Och hon är väldigt lätt gödd....:angel: Men hur mycket ska hästar ha om dagen igenkligen??:crazy:

Sv: Hur mycket hö ska en häst ha om dagen?

Hur stor häst och vad väger den ?

En tumregel är väl att de ska ha 1 kg ts per 100 kg kroppsvikt/dag ? (rätta mig om jag har fel, minnet sviker)

Pansi skrev:
Hur stor häst och vad väger den ?

En tumregel är väl att de ska ha 1 kg ts per 100 kg kroppsvikt/dag ? (rätta mig om jag har fel, minnet sviker)

RÄTT men det är absolut MINSTA giva!
1,5 kg hö per 100kg/häst är bättre men kanske inte går till en lättfödd häst, särskilt om höet är väldigt näringsrikt.

jag säger som ovanstående att minsta givan är 1kg ts (torrsubstans) per 100kg kroppsvikt/dag. Kolla på höanalysen vilken ts halt ditt hö har.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama