Hur mycket gräs betar han?

C

Curtis

Hur mycket gräs är det rimligt att min häst hinner få i sig under en dag i hagen? Går ute ca 10 timmar. Han betar oavbrutet, som en besatt... Gräset är ännu inte så långt, ca 4-8 cm men det ökar ju snabbt. De går två hästar på ca 2 hektar vall-liknande bete.

Jag har beräknat ca 10 kg gräs i min foderstat. Jag har hittat värden i "Hästens biologi", (men saknar magnesiumvärde på bete, vet du så berätta gärna). Vill vara lite noggrann eftersom pålle kan bli lite känslig i magen nu när gräset får fart. I boken står det ca 30 kg för en normal häst men jag antar att det är beräknat på 24 timmars utevistelse. Eftersom det inte finns såå mycket gräs ännu kanske han inte får i sig så mycket som 15 kg tänkte jag.

Hur ska jag väga upp gräset för att få balans i magen? Han blir lös i magen, lite rinnig och bajsar lite och ofta. Jag har en del idéer men kanske finns det någonting nytt som ni kunniga här kan delge mig?

Mvh Monika
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket gräs betar han?

vad jag har förstått äter en 500 kg häst ca 75 kg gräs/dygn vid betesgång... (eller 2,5-3,5 % av kroppsvikten/dygn, men då räknat i torrsubstans)
 
Sv: Hur mycket gräs betar han?

Tidigt försommarbete, 400kg häst sätter i sig ca: 48 kg= 9,6 ts under 24 timmar, enligt fodertillverkare.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Hur mycket gräs betar han?

Att han blir litet lös i magen nu beror kanske på att han inte har hunnit ställa om magen till bete än? det tar ju minst 14 dagar för foderbyte har jag för mig.
Eller har ni haft gräs så länge redan (Jag blir så avundsjuk :devil: )
 
Sv: Hur mycket gräs betar han?

Du skulle inte kunna lägga ut värdena för bete här? Det är nåt jag saknat!
 
Sv: Hur mycket gräs betar han?

Snälla!
Kan du inte vara snäll och lägga ut eller pma hur mycket en häst äter/betar per timme och kroppsvikt.

Om du har tillgång till den informationen.
Borde ju finnas någon slags formel för hur mycket de egentligen proppar i sig.

Tack på förhand :bow:
 
Sv: Hur mycket gräs betar han?

De kan nog äta uppåt 2,5 kg ts /100 kg kroppsvikt och dag, alltså ca 12-13 kg gräs/ 100 kg häst. Det skulle bli ca 2,5 kg i timmen för en 500 kg häst i snitt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 032
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 494
Senast: MayGrace
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 837
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp