Hur mycket drar en frys?

strawberrysylt

Trådstartare
Vi har en frys som är ca 100x60 cm (utvändiga mått, lite mindre inuti) och ca 75 cm djup.
Grejen är att vi använder ju långt ifrån hela och mycket av det vi har i frysen är onödiga saker, bär som legat där sen -90, tusen ton kattfisk och liknande.
Vi skulle ju klara oss med en mycket mindre egentligen, vilket jag försöker få min pappa att inse..
Men han tror inte på mig när jag säger att en frys drar rätt mycket, men är det inte så?
Inte är den avfrostad på hundra år helelr och då drar den väl än mera?

Usch vilken bekännelse, och jag ska vara naturvän... men håller på och skärper mig nu ju iaf.

//r
 
Sv: Hur mycket drar en frys?

Om du har en gammal kyl/frys byt den!
Om du byter en 15 år gammal kyl/frys till en ny med energiklass A+ sparar du ca 270 kWh/år.

Frosta av kyl och frys minst en gång per år!
Frosta av ungefär en gång om året, gärna på hösten eftersom det under sommaren bildas mer frost. Ju mindre frost i kyl/frysen desto bättre.


Så säger Energirådgivningen i alla fall :)
http://www.energiradgivningen.se/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=32
 
Sv: Hur mycket drar en frys?

Vi frostade av vår frys efter 1½ år :angel: och märkte stor skillnad. Från att haft den på max kunnat dra ner ungefär 2/3 och forftarand eha lika kallt och öppna frysen lika många ggr om dagen.
 
Sv: Hur mycket drar en frys?

Tack för svaren!

Okej, det låter som om det första jag bör göra är att frosta av den då iaf!
Sen en ny, en ny stor lär ju vara rätt dyr.. men eftersom vi bara behöver en liten egentligen, så borde vi ju kunna köpa en sån där ny, miljövänligare..
Får kolla upp det!
Spara miljö och pengar vill man ju!

//r
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp