Hur mycket bör jag ange i löneanspråk?

Cydonia

Trådstartare
Tjolahopp!
Har i dagarna fått erbjudande om ett jobb som hästskötare/beridare på ett tävlingsstall i mellansverige, anställningen är heltid och jobbtiderna varierar beroende på tävlingar osv., men hamnar runt 07-17.
I jobbet ingår träning av 4-5 hästar/dag, mockning av de hästarnas boxar, utsläpp samt fodring.

Nu är det så att denna arbetsgivare kör med kost+logi+lön, och jag ska nu komma med ett löneanspråk.
Men vad bör jag begära? Jag har aldrig tidigare fått förmåner som mat och lägenhet (delas med andreskötaren) i ett jobb, och iom det så försvinner ju de främsta utgifterna.
Den enda fasta utgiften jag kommer ha är då min bil samt mobilräkningen.

Vad är acceptabelt att begära?
Räknas kost+logi som förmåner även fast de i princip "dras" från lönen?
Och behöver jag isf skatta för de förmånerna?

I need your guidance, O great Bukefalos!:bow:
 
Sv: Hur mycket bör jag ange i löneanspråk?

Hoppsan, såg nu att jag råkade posta i Hästverksam istället för Hästmänniska.:o

En snäll moderator får gärna flytta tråden till önskat forum!:)
 
Sv: Hur mycket bör jag ange i löneanspråk?

Grattis till erbjudandet!

Jo, förmånerna ska beskattas. Skatteverket har mycket bra information på sin hemsida, bl a
---
Schablonvärde för inkomståret 2012:

Helt fri kost (minst tre måltider) 200 kronor per dag
Fri lunch eller middag 80 kronor per dag
Fri frukost 40 kronor per dag
http://www.skatteverket.se/privat/s...aner/kost.4.7459477810df5bccdd4800014517.html
---

---
Bostad

Fri eller subventionerad bostad är en skattepliktig förmån.

Värdet av förmån av fri bostad, som inte är semesterbostad, är olika för arbetsgivaren och den anställde. För arbetsgivaren gäller en särskild schablonvärdering, medan den anställde ska redovisa förmånens marknadsvärde i sin inkomstdeklaration.
http://www.skatteverket.se/privat/s...er/bostad.4.7459477810df5bccdd4800012404.html
 
Sv: Hur mycket bör jag ange i löneanspråk?

Det är bättre om du får en högre lön och betalar kost o logi själv eftersom att lönen är pensionsgrundande och om du blir sjukskriven beräknas din SGI på din inkomst (låg lön=låg SGI=låg sjukpenning).
Tror inte förmåner är pensions- och SGI-grundande... :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp