Hur mycket äter hästar?

H

Hungryhorses

Hej !
Jag håller på att ta fram en ny automatisk foderbehållare och undrar hur mycket i kilo din häst äter. Det jag vill veta är hur många kilo hö eller ensilage äter den till "morgonmål", "lunch", "middagsmål", "nattmål"?
Äter den ensilage, vilken torrsubstans och hur många kilo?
Äter den hö, vilken torrsubstans och hur många kilo?
Det jag vill komma fram till är hur stor behållare som behövs för att tillfredställa hästens behov vid varje mål? Får jag in lite uppgifter kan jag uppskatta hur stor behållare som behövs. Självklart äter olika hästar olika mycket men på detta sätt kan jag få en statistisk bra bild över minimum, maximum och snittet.
Jag tackar på förhand att du vill hjälpa mig att få en bra bild över läget!

Sv: Hur mycket äter hästar?

Detta är bara att test. För att se om fråga/svar fungerar.

Hungryhorses skrev:
Hej !
Det jag vill veta är hur många kilo hö eller ensilage äter den till "morgonmål", "lunch", "middagsmål", "nattmål"?

Hästen: fullblod, 1.70 hög, sport häst modell.

Ensilage, TS 62% total giva ca 15 kg ( i princip fri tillgång efter vad han äter, dvs har han ätit upp får han mera, men det kommer till ca 15 kg inte mer vanligen)

morgon: 3 kg
lunch: 3 kg
middag: 4 kg
natt: 5 kg

spännande med din uppfinning: kommer den att finnas på marknaden sen?

Hungryhorses skrev:
Det jag vill veta är hur många kilo hö eller ensilage äter den till "morgonmål", "lunch", "middagsmål", "nattmål"?
Fullblodssto hoppmodell, 162cm smäcker.

Morgon: 3kg
Lunch: 2kg
Insläpp: 2kg
Kväll: 5kg

Ligger på 68% TS.

Mvh/Marika

Hej

Hösilage, ts 60 %

shetland i träning ca 200 kg
morg. 1 kg em 1 kg kväll 3 kg
Russ i träning ca 300 kg
m. 2 kg em. 1 kg kv. 4 kg
Connemara dräktig 9 mån ca 500 kg
3-2-5 kg plus två kg luzernhack
Nordsvensk tränas lite ca 1000 kg
4-3-7 kg plus två kg luzernhack

Hoppas du kan få användning av siffrorna!

Fullblodssto, 159 hög.

Hösilage ts 50%
Hö ts 84%

Morgon: Hösilage 3 kg
Lunch: Hö 2 kg
Middag: Hösilage 3 kg
Natt: Hösilage 5 kg

Sen får hon i grovfoderväg även 2 kg lusern och har fri tillgång på halm, men det hör ju inte till denna undersökning:D

är det en automatisk fodermaskin så betyder det att man inte ger samma givor som innan, för då ger man oftast en stor giva som kvällsmål för att den ska räcka längre, så om man ger 8 kg hösilage mauellt, så kan en masnik dela upp den givan på 2, dvs 4 kg vid normal kvällsfodring och 4 kg som nattfodring runt 02-03 på natten..

det du bör titta på är den totala givan och dela upp den i 4-6 likadana givor..

men om vi säger att det är en fullstorhäst som äter mycket hösilage TShalten är 66% och hästen får uppskattningsvis 12 kg TS om dagen, detta blir 18 kg hösilage, delat på 4 givor, 4,5 kg..

du bör således ha behållare som rymmer iallafall 6 kg torrt hö för att vara säker på att det inte blir trångt att packa och för att grovfodret verkligen ska ramla ut när maskinen vill det..

Hungryhorses skrev:
Hej !
Jag håller på att ta fram en ny automatisk foderbehållare och undrar hur mycket i kilo din häst äter. Det jag vill veta är hur många kilo hö eller ensilage äter den till "morgonmål", "lunch", "middagsmål", "nattmål"?
Äter den hö, vilken torrsubstans och hur många kilo?
Det jag vill komma fram till är hur stor behållare som behövs för att tillfredställa hästens behov vid varje mål? Får jag in lite uppgifter kan jag uppskatta hur stor behållare som behövs. Självklart äter olika hästar olika mycket men på detta sätt kan jag få en statistisk bra bild över minimum, maximum och snittet.
Jag tackar på förhand att du vill hjälpa mig att få en bra bild över läget!

Hejsan!

Häst: 3,5 åring ca: 155cm och 580kg.

När min häst får hösilage i givor (han har nu fri tillgång) ger jag 5kg fyra gånger per dygn. Dessutom 15 dl havre, 10 dl krosskorn, 5 dl torr betfor (ges uppblött) och 1 dl mineraler per dygn. Samt ett par morötter och ett och annat äpple.

Det ser han ut att trivas på. Det går dock åt lite mer, mellan 15-30kg hösilage (beroende på väder) , när han nu får fri tillgång under vinter halvåret. Han går på lösdrift.

Mina får hö med 85ts
Frukost 8-10 kg
Kväll 4-5 kg

Kram

Inte vet jag om detta kan hjälpa dig, men så här ser mina "siffror" ut:

Hästen är en Nordsvensk Brukshäst, 21 år gammal, väger lite drygt 600 kg. Hon får hö och hösilage uppdelat i portioner under dagen, samt har fri tillgång till halm dygnet runt.

Hon äter hö med 84% TS, och hösilage med 72% TS, halmen vet jag inte med den är klart torrare och "stråigare" än höet, så runt 92-95% TS?!

Morgon: 4 kg hö
Eftermiddag: 1,5 kg hö
Kväll: lite drygt 3 kg hösilage, 2 kg hö (har precis ökat denna giva med 1 kg hö då jag tyckte hon hade gått ner lite i vikt).

Hon äter upp allt hö och hösilage hon får, och petar väl i sig kanske 1kg halm per dygn.

Halvblod, 5 år, 162cm.

Ts 84%

Morgon: 2kg hö
Lunch: 2kg hö
Middag: 2kg hö
Kväll: 4kg hö

vet ej torrsubstansen i mitt hö..
svensk ridponny 143 cm mankhöjd 4 år ca 350 kg.

morgon utsläpp 6,00:3-4 kg hö
middag 14,30-15,30:2 kg hö
kväll insläpp 20,00-22,00:5 kg hö

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 151
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 857
Senast: Buck
·
Foder & Strö Ja som frågan lyder: Hur mycket hö äter era hästar? Vad väger dem? Vad är TS-halten? Jag har alltid hört att man ska ge minst...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
27 389
Senast: Lagren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar