hur mycke mat äter era 4 mån föl

Sv: hur mycke mat äter era 4 mån föl

jag tog hem mina från betet igår och har inte fodrat på så mycket än...men tills hon är avskiljningsklar så får hon äta av mammans kraftfoder det hon hinner få i sig + hö då....4 månader har man inga speciella foderstater för föl, har jag iallafall aldrig haft

Jag har fodrat nu i slutet finns inte så mycke bra bete kvar.
Men skulle han inte få eget skulle han inte ens få smaka. Mitt sto har alltid varit ett ego när det gäller mat. Hon skall ha allt och allas mat.

jag ger bara lite smakporttion. Han är lyucklig då han får lite.

Min bebis är 7 månader gammal, han har fri tillgång på hösilage både ute och inne, utöver det får han 1 kg Havre, 0,5 kg Betfor och 0,5 kg Krafft Pluss Grön, kalk, fosfor, salt och Muscle Power (för att få i honom tillräckligt med lysin). Detta äter han upp utan problem och inte är han kräsen heller :bump:

Min är bara två och en halv månad, men han älskar mat. Han får lite av mammas mat när jag blandat hennes, fast jag lägger det i en egen spann till honom. Det är ungefär 2 hg Hippo Breed, några matskedar soja, lite vetekli och betfor.

Stoet är snäll mot honom, hon låter honom äta i hennes spann, fast hon vill gärna ha själv också. När de åt i samma spann stod den lille och bet mamma i öronen när han tyckte hon var nere för länge i spannen...

Hö får de inte så mycket än, bara lite när de väntar på kraftfodret. Vi har bete fortfarande.

Har en 4 månaders fölunge som får äta med morsan. Har provat fodra honom själv men det slutar ändå med tat han står med huvudet i morsans hink (kan ju vara godare där), fodrar dem alltid tillsammans. När jag fodrade honom ensam såg jag att han nog inte får i sej så mycket som man får känslan av när han står med morsan, det tar tid för honom att tugga i sej käket. Inga problem för dem att äta tillsammans, stoet är inte alls särskilt "ägosjuk" av maten när fölet är med utan snarare verkar hon vilja att han ska äta av hennes mat (klok morsa).

Morsan får nu 2 kg lucernhack + 4,5 hg soja och börjat vänja in på Krafft PLuss Grön. Av detta skulle jag gissa att fölungen får i sej "en tugga" soja (kanske 40 g) + möjligtvis uppemot 0,25 kg lucernhack.

Hösilage äter han också, de har fri tillgång och äter mycket. Skulle inte förvåna mej om han får i sej 5 kg per dag, kanske mer. Plusdå att de pausar med att gå och tugga på nerbetade gräset. Han är duktig på att käka....

Jag såg din "4 månaderstråd" och jag menar inte att vara otrevlig , men ditt föl ser ut att behöva mera mat än han får...förslagsvis mera protein och kanske avmaskas också...han har ganska stor buk och revbenen syns samt ryggen är lite urfallen, sånt brukar tyda på att dom inte får nog mycket protein i sig....
jag säger detta bara i välmening, men du kanske har sett det själv också...

Jasså du
Han är av maskad 22 august. Han är av maska 3 gånger efter han född blev. Hade vet här och han sa inget om diaren.
Han har varit lös i magen ett tag. Nu är han bra.
Han äter lusern hack och pellets mineraler. Fick även B vita miner. Då släppte diaren helt.
Fri till gång på hö i hagen. De går även på gräs hage.
Han har vuxit kopiöst det sista .

kanske är det därför han kräver mera protein då, om han växer kopiöst..fri tillgång på hö säger inte så mycket om man inte har analys...men det kanske du har?
Sen i ett tidigare inlägg skriver du att han bara smakar då han inte FÅR mat för sin mamma...jag vill bara påpeka vad jag ser, inget ont menat, men det är bättre att ta tjuren vid hornen nu istället för senare...

Jo men nu är det så att jag börjat ge honom i egen skål
och när jag rider får han mat i skålen. Som han äter upp.
Funderade på att ge honom betfor, måste testa så inte han blir lös igen.
Han äter lusern hag ochså.
Så vi har allt ändrat på maten

Jag provade att ge betfor i går. Då åt han inget. Han ratade betfor.
Han luktade i skålen o gick.
När jag rider , då äter han rejält och bra..
han är så pass lugn att han äter upp allt.
Ett mål mitt på dagen. lusern hack, pellets o havre, mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, jag har sökt svar på min fråga i forumet men hittat mestadels gamla svar. Så nu frågar jag själv.🙂Bajsätande hästar??? Orsaker? Har...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama