hur möter man dessa människor.

LadySara

Trådstartare
vet inte vart ja ska lägga den här tråden, är den fel får ja be moderatorn om ursäkt..

jag har lektioner för 2 ponnyer å deras ägare 1-2 ggr vecka å de går jätte bra.. så idag hade en tredje tjej frågat om hon fick vara med självklart sa ja alltid kul om man kan hjälpa till...

men de började dock inte så bra... ja bad tjejen att korta stiglädren ett hål för hon kunde knappt rida lätt för dom va så långa.. vi skulle hålla på med bommar... då får ja ett snäsigt svar tillbaka att hon minsann itne tänker göra de för hon ka itne rida då.. även mamma ifrågasätter mig med snäsig röst varför hons ska kortalädren. men till slut efter att ja förklarat lugnt å sansat att hon måste kunna komma upp ur sadel när dom skulle stå upp över bommarna för att träna balansen..

sen när hon börjar trava längs fyrkanten så ser hennes häst ofräsch ut.. så ja säger de.. å dom ser helt frågande ut vaddå vad är ofräsch.. d¨säger ja rent ut hsten är halt. nää säger dom de är han inte.. dom påstår till å med att de msåte vara för att hon har kortat stiglädren som han går å ser halt ut.. för att hon reser sej lite högre ur sadeln nu.. honlänger lädren igen å travar igen han ser lika halt ut då.. dom kollar lite surt å muttrar lite åt mitt håll.. ja försöker vara så lugn å trevlig som ja kan... å säger att dinm är välkomna tillbaka nästa gång om han är pigg då.

va 17 gör man åt såna här människor??

varför vill manvara med på lektion om man inte vill ta emot hjälp?
å så fort ja sa nått så käftades de emot..

då är ja glad att ja har mina andra ponnytjejer dom är så snälla å vill verkligen ha hjälp.. å de går framåt med dom.. aldrig nå sura miner där inte.. trots envisa ponnysar som tvärvänder på spåret.. å tokrusar ien massa galoppsprång...

Sv: hur möter man dessa människor.

Låt bli att ta emot henne fler gånger.

Hej
Jag har råkat ut för liknande saker vid ponnyträning.
Jag brukar vara klar och rak i mitt instruerande. Jag gör också klart för morsorna på läktaren, att när jag har lektion, då är det bara jag (och ev eleverna om dom behöver fråga nåt) som talar. I övrigt ska det vara tyst så att eleverna kan koncentrera sig.
Dessutom är jag stenhård med att avbryta lektionen om nån häst skulle vara halt (för den hästen..). Eventuellt kan man titta på den om den kanske bara är tillfälligt stel eller nån annan orsak som blir bättre när man har värmt den lite. Jag kan också låta dem göra lättare arbete i skritt t ex. Sen föreslår jag dem att låta vet titta på hästen och göra en bedömning.
Om någon skiter i att göra som jag säjer så stoppar jag upp allting med sträng ton och så talar jag om för dem att om de ska träna för mig så måste dom lyssna. Jag har ju ett ansvar som tränare och olyckor sker lätt med flera hästar på liten yta.
Disciplin är grundläggande i ridning överhuvudtaget, tycker jag.
Jag tycker du ska vara rak och säja ifrån, (ofta blir morsorna sura och ungarna med), och ta ansvar i din uppgift som tränare. Om de ska träna för dig får dom väl respektera det du säjer annars kanske dom andra ryttarna blir lidande...Eller hur?
Det kan kännas lite jobbigt i början, men stå på dig!!
På r´om.. ;) /Lena

Skulle nog defentitvt säga åt dom att om dom inte tar mitt ord på det så kan dom ju ta ut en veterinär som gör böjprov på ponnyn å fram tills dess att dom har paper på att hästen har gått igenom ett böjprov å inte är halt så skulle inte jag vilja ha med dom att göra, ponnyn verkar ju lida för mycket aldeles för mycket tycker jag *snyft*

Ta inte emot henne fler ggr. Om hästen är halt skicka dem till veterinär. Om hästen inte är halt skulle jag ändå vara tveksam, vad är vitsen med att rida för en instruktör om man bara vill käfta emot. Dessutom tar hennes käftande tid från de andra ambitiösa ryttarna. Stå på dig!

tackc för dina ord.. dom hjälper mig att trp lite på mig själv...
får väl se om dom vågar sej tillbaka nästa vecka.. å blir de samma gnäll då så ska ja stå på mig å fråga varför dom vill ha hjälp när de ändå bara käftar emot.. ska försöka stå upp lite mera.

den här ponnyn är juh 18 år oxå så lite stel har han juh rätt att vara.. men efter 20 min skritt å sen joggade dom fram dom så dom blev lite varma inna vi började så då borde stelheten gått över... men när dom började trava på lektionen så var han halt.

tack!!

precis min åsikt oxå, varför rida för instruktör om man itne tar emot hjälpen man får..

" ja kan inte sitta ner i traven sen med stigbyglar för då når ja inte om honom"

de började hon å sa när ja frågade lite lätt vad hon å hästen kunde tillsammans, då ponnyn är enläromästare vet ja att den kan mera än henne.

moonlightgarden skrev:
Skulle nog defentitvt säga åt dom att om dom inte tar mitt ord på det så kan dom ju ta ut en veterinär som gör böjprov på ponnyn å fram tills dess att dom har paper på att hästen har gått igenom ett böjprov å inte är halt så skulle inte jag vilja ha med dom att göra, ponnyn verkar ju lida för mycket aldeles för mycket tycker jag *snyft*

Forst och framst sa ar det inte speciellt manga 18-aringar som klarar ett bojprov utan att bara halt, dessutom finns det ingenting som tyder pa att ponnyn lider, forrutom att tranaren tycker att ponnyn verkar halt. Sluta overreagera!!

Nar man har att gora med manniskor som inte verkar lyssna, sa far man helt enkelt vara rak med dem och fraga varfor de ifragasatter allting man sager som tranare. Jag skulle aldrig halla lektioner for manniskor som inte verkar gilla mej som tranare. Har de ingen respekt for mej sa lyssnar de inte, och lyssnar de inte sa lar de sej ingenting vettigt. Da har man som skyldighet att rekommendera en tranare som man tror att de skulle passa med.

ramonarunds skrev:
Forst och framst sa ar det inte speciellt manga 18-aringar som klarar ett bojprov utan att bara halt, dessutom finns det ingenting som tyder pa att ponnyn lider, forrutom att tranaren tycker att ponnyn verkar halt. Sluta overreagera!!

Nar man har att gora med manniskor som inte verkar lyssna, sa far man helt enkelt vara rak med dem och fraga varfor de ifragasatter allting man sager som tranare. Jag skulle aldrig halla lektioner for manniskor som inte verkar gilla mej som tranare. Har de ingen respekt for mej sa lyssnar de inte, och lyssnar de inte sa lar de sej ingenting vettigt. Da har man som skyldighet att rekommendera en tranare som man tror att de skulle passa med.

tyckte kan mycket väl betyda halt, det är ju inte som om att ladysara inte kan se på en häst å säga om att den är halt eller inte, som hon skrev, hästen hade värmts upp i tjugo minuter å sprang fortfarande runt å haltade när tjejen red honom.

då kan man väll ta ut en veterinär som får göra ett veterinär utlätande om vad den tycker om hästens rörelser efter det att den har blivit uppvärmd, seddan verkade ju dom inte kunna särskilt mycket heller eftersom att dom är så snäsiga om vad folk säger.
alla här på buke påstår ju att dom kan se saker från en bild (har varit med om det själv), å det är faktiskt väldigt enkelt att se om hästen bara är halt på ena benet, är den halt på båda så är det ju då problemet med att se om den är halt eller inte, men då brukar man ju känna det istället.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 152
Senast: Hedwig
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 593
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern