Hur mkt protein får de i sig av gräset ??

gylle

Trådstartare
Har i år lyckats hitta optimal nivå på mina tävlingshästars foderstater, men nu kommer gräset och ställer till det för mig. Alla går i stora ej söndertrampade gräshagar har ju varit helt nedbetade nu under vintern men nu går de ju med mulen i backen konstant. Då vi nu har mkt dåligt med protein i vårt hö och därmed ger soja och lucerhack som tillskott så funderar jag nu på att det borde vara på dessa man skall skära ner och inte på höet som normalt blir naturligt. Då är bara frågan vad kan man gissa på att hästen får i sig på en 8-9 timmars utevistelse med i stort sett konstant betande (än så länge är ju gräset sprött men bör väl vara dessto proteinrikare ?) Hur mkt får de i sig senare med tanke på att vi släpper över dem på sommarhagarna efter att vi slagit ensilage (vanligtvis blir släppet i början på juni) där har de ganska mkt kvar då de inte slåss ut i hörner och dylikt varför det även finns mkt långt gräs kvar. Hur mkt energi resp protein innehåller ungefär nytt gräs ?
Blev många frågor men någon som giter svara så är jag tacksam vill inte ha dem som rullande köttbullar i år igen utan börja skära ner i tid för att möta den ökande konsumtionen.
 
Sv: Hur mkt protein får de i sig av gräset ??

I foderboken av Christina Blanck står det att gräs/bete brukar innehålla 2,2MJ och 20-40 i smbrp.
 
Sv: Hur mkt protein får de i sig av gräset ??

Det kan aldrig stämma, måste vara mkt högre värden. Vårt hö som vi slår i bland annat saommarhagarna brukar när vi slår vid rätt tidpunkt när vädergudarna är snälla ligga på 10MJ och 70-80 smbp efter hand så sjunker ju proteinet medans energin är ganska konstant (tex i fjor fick vi vänta över en månad efter blommning och då fick vi 9,6 MJ och 41 gr smbp) Så logiskt borde man väl kunna räkna med att MJ ligger på ungefär 10 eller ? Men vad ligger egentligen proteinet på i framför allt nytt vårgräs borde väl vara skyhögt eller hur funkar det egentligen. Vet ju att när gräset går i blom så sjunker det sedan för var dag men hur är det innan det går i blom och vad är max egentligen ?? Likadant hur ligger MJ innan blomning är den alltid ganska konstant tycker att vår har legat runt 10 på alla analyserna.
Hur många kilo gräs petar en häst i sig egentligen tex per timme vid konstant betning, någon som någon gång sett någon undersökning om detta ?
 
Sv: Hur mkt protein får de i sig av gräset ??

Om man räknar per kg foder så verkar det rimligt med tanke på gräsets vattenhalt.
PL
 
Sv: Hur mkt protein får de i sig av gräset ??

Beror lite på betet men jag har en analys gjord på försommarbete och lösdrift, alltså bete 24 timmar dygnet. Då sätter de i sig ca: 48 kg vilket motsvarar ca: 9,6 i torrsubstans. Då får de i sig ungefär 745 g smbp och 110 MJ/dag. Det gör per torrsubstanskilo 77,5 smbp och 11,45 MJ.
Men som sagt det kan nog skilja bra mycket mellan olika beten men man kan nog räkna med att de sätter i sig mellan 2-3 gånger mer MJ/smbp på bete dygnet runt än de behöver om man gör en foderstat.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp