Hur mkt hösilage?

CosmicQueen

Trådstartare
På hö räknar man ju på minst 1.2 kg/100 kg häst. Hur är det med hösilage, vad är minsta rekommenderade givan där?
Visst är väl det mer än hö?
 
Sv: Hur mkt hösilage?

samma där...men eftersom ensilage är blötare så blir det mer kg...1 kg TS är ju rekomendationen för grovfoder...så säg att ensilaget har 65% ts som ett exempel....för att komma upp i 1,2 kg hö bör du ge ca 1,6 kg ensilage...det motsvarar då 1,2 kg hö. Blötare ensilage kräver ju mer kg. Här kan du kolla hur mycket ensilage vid olika ts halter motsvarar i hö...scrolla nedåt en bit bara.

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder#21
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mkt hösilage?

Det har med torrsubstansen att göra så hur mycket minsta givan av ett hösilage blir beror på dess ts. Så som exempel har du ett ts på 50% så är minsta givan alltså den dubbla då hälften är vatten.
Minimigivan ts per 100kg häst är 1-1.2kg. Och det är av _djurskyddsskäl_ vilket jag tycker allt för få är medvetna om.
Rekomenderade givan är annars 1.5-2kg ts per 100kg häst.
 
Sv: Hur mkt hösilage?

Hej!

Jag har en häst som väger ca 540-550 kg och hösilaget har en ts på 61 %, smb 50 gr/kg, MJ 6. Min fundering är hur mycket hösilage ska han äta? Om man räknar med minibehovet blir det knappt 9 kg/dag (låter lite tycker jag), räknar man med att han ska har 2 kg ts då blir det ca 18 kg/dag :smirk: Äter en häst verkligen så mycket? Jag ska byta fr hö till hösilage det är därför jag är lite brydd. Det ingår 10 kg hösilage i stallhyran, alla andra klarar sig med det :confused: Jag tänker prova med kanske 14 kg få se hur mycket han äter.

Jag tycker det här med ts är jättesvårt, minimibehov mm. Hur kan de klara sig med bara 10 kg hösilage till sina stora hästar?

Mvh LillAnna :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Hur mkt hösilage?

Hej!

Jag har en häst som väger ca 540-550 kg och hösilaget har en ts på 61 %, smb 50 gr/kg, MJ 6. Min fundering är hur mycket hösilage ska han äta? Om man räknar med minibehovet blir det knappt 9 kg/dag (låter lite tycker jag), räknar man med att han ska har 2 kg ts då blir det ca 18 kg/dag :smirk: Äter en häst verkligen så mycket? Jag ska byta fr hö till hösilage det är därför jag är lite brydd. Det ingår 10 kg hösilage i stallhyran, alla andra klarar sig med det :confused: Jag tänker prova med kanske 14 kg få se hur mycket han äter.

Jag tycker det här med ts är jättesvårt, minimibehov mm. Hur kan de klara sig med bara 10 kg hösilage till sina stora hästar?

Mvh LillAnna :confused: :confused: :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 030
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 141
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp