Hur mkt bete per häst?

A

anny

Är det ngn som vet ungefär hur mycket bete man måste ha för att ha ca 10 hästar? (då menar jag hage, ska inte ta grovfoder på det)ska väll finnas regler ngnstans men jag hittar inte dem =/ tack på förhand! :bow:
 
Sv: Hur mkt bete per häst?

Man brukar räkna med 1 ha per häst och sommar, sen kan det faktiskt vara olika om det räcker eller inte. Mycket hänger också på vilken återväxt som sker, en torr sommar liten återväxt men den kan lika gärna regna bort.
 
Sv: Hur mkt bete per häst?

Det finns en grundregel som Boj skriver, men det finns också mycket som spelar in.
-Vad är det för hästar? Olika typer har olika behov av bete. Unghästar, fölston, ponnyer, stora hästar m m
-Vad är det för typ av bete? Odlad vall eller naturbete? Konstgödslad eller inte. Även vad vad det är för växter i vallen.
-Och som Boj skrev, vilket väder det är under sässongen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Sirap
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 612
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp