Hur många uppsättningar av påslakan och örngott?

FadeAway

Trådstartare
Ja hur många uppsättningar är lämpligt att ha? Även hur många underlakan?
Är dra på underlakan lämpligast eller vad är det optimala? :laugh:
Spjälsängen är införskaffad en beg ikea leksvik blev det :)

Sv: Hur många uppsättningar av påslakan och örngott?

jag har inte precis räknat men jag tror vi har ca 4-5 uppsättningar till var barn. vi har både dra-på-lakan och vanliga till spjälsängen och vanliga till stora sängen..

Tänkte till spjälsängen. BF är planerad i mitten av juni så det dröjer ett tag innan något annat än spjälsäng kommer användas :D

Jag har 3 sett, men hade kunnat klara mig på 2. Lakan har vi tagit våra gamla 90s (har nu en hel 180 madrass) och vikt, tänkte klippa itu och sy men har inte orkat, fungerar fint såhär med!

Och vi har nog 4 men säger samma, vi hade klarat oss på två. Vi har vanliga lakan.

Vi bäddade med fleecefilt! Superbra när det var varmt för det blev inte svettigt under bebisen. Även när blöjan läckte var det perfekt. Ingen våt madrass om man ha plastad frotté under.
Sen när det var kallt tycker jag att fleecen värmde lite bättre underifrån.

Ett annat tips är att laggs kudden under lakanet så slipper bebisen trassla in sig.

Täcke kunde vi börja använda vid jul ungefär. Född i augusti. Innan bara en filt.

Vi har haft typ 10 filtar (39kr på Ikea) men hade klarat oss på 2-3 stycken.

Mvh Miks

KL

Vi har 3 sett till säng och 3 till vagnen. Körde vanliga lakan i sängen i början, men nu har vi en 8 månaders som river runt och bökar oh drar i allt :) så nu kör vi med dra-på-lakan. Vi började inte använda täcke förens jan-feb i år (lillan född i juli förra året), och täcket är ett sådant som de kallade barnvagns-täcke i affären - mindre. Det vi köpte till sängen är så himla stort så det blir nästan trångt, och alldeles för varmt och bökigt att flytta på tycker lillan.

Här hemma har vi så många filtar i olika material och tjocklekar så jag kan inte räkna dom ens. Men jag tycker filtar är så bra! Med täcket blir det lixom lite "av eller på" bara, medans man med filtar kan lägga på en extra eller ta bort. Har underlättat för våran lilla VARMA bebis att vi snabbt och enkelt kunnat reglera temperaturen så :)

Säger som de andra ang lakanen. Hade klarat oss med mindre antal absolut. Blir alla smutsiga på kort tid (och vi som ej har egen tvättmaskin) så har vi bara tagit våra underlakan och vikt, även örngotten fungerar.

Blev tre set införskaffade till sängen nu. Hittade rea med 40% och sen en annan rea med 70% :D
Inga underlakan ännu dock men det finns ju tid för det sedan :)

Ikea säljer dra på lakan till spjälsäng väldigt billigt.

Vi har tre uppsättningar hemma och två i vårt sommarhus. Vi hade bara två hemma förut också, men efter att lillan fick kräksjukan insåg vi att det var bra med 3 uppsättningar...

Har spanat in ikeas dra på lakan. :D Tänkte blå och vita oavsett vad det blir. Är inget fan av rosa :angel:

Vi har bara vita lakan, tråkmånsar som vi är. ;) har satsat på färgglada påslakan istället. Måste erkänna att jag redan börjat köpa på mig påslakan till nästa "vanliga" säng. :o det är svårt att låta bli när hm gång på gång har så söta set som bara finns till enkelsängar (tur för min sambo att vi har ett dubbeltäcke. :D ).

Vi har Ikeas drapålakan, tycker de funkar perfekt, billigt och bra! Tror vi har 4-5 lakan. När det har varit som kallast har vi bäddat med fleecefilt istället för lakan.

Jag har satt plastat lakan under bäddmadrassen (har en extra bäddmadrass, billig från ikea) ifall det blir läckage/magsjuka eller liknande. Jag sov på plastat lakan själv när jag var gravid, ifall vattnet skulle gå, och tyckte det var så sjukt obekvämt trots vanligt lakan över. Därav blev det under bäddmadrassen.

Har aldrig bäddat i vagnen, men verkar som att en del gör det och då går det ju något extra lakan dit. Vi har bara haft filtar, Voksi eller fårskinn i vagnen.

Påslakan, örngott, täcken och kuddar hade vi kunnat skippa att köpa. Hon har från första början vägrat sova med kudde. Täcke bara sliter hon av sig och kastar ur sängen. Så det ser lite kalt och trist ut i hennes säng men hon sover som en stock :p

Jag tror att man för det mesta "överköper" sig. Lakan är ju det som smutsas mest, men påslakan/örngott hade jag bara köpt något set av till en början.

Jag har faktiskt bara ett set påslakan/örngott till spjälsängen!

Tvättar och torkar samma dag och sen på igen :)

Underlkan däremot har vin typ 3 stycken och byter oftare.

Men kom ihåg att plastat lakan inte ska vara under huvudänden på sängen på en liten baby. Det står iofs på förpackningarna men man kanske inte läser. De går ju inte att andas igenom.

kn:Vi har inte plastat under och det har på nära två år bara en gång läckt så vi bytt lakan, då spydde han. (vi äger två plastade men det var ingen vits, kommer säkert till anvädning om ngt år iofs.)

Vi har två underlakan (köpta för ändamålet och en hel del från 40-talet som reserv) och två påslakan. Faktum är att vi skulle behövt fler underlakan och örngott (de är svåra att hitta i skåpet så det blir mest 40-talslakanen o örngott :p) påslakan däremot är perfekt med två. De tvättas ju ändå direkt.

Första tiden hade vi aldrig täcke med påslakan på babyn, vi hade fleecefilt och rejäl pyamas. Ofta fleecefilt under också så att han inte skulle tycka det var kallt när vi lade ned honom om han somnat. Vi använde täcket för att avgränsa spjälsängen till lagom storlek, han låg tvärsöver så att han fick det tryggt och inte skramlade runt.

Vi har två uppsättningar påslakan/örngott, och även två underlakan (ikeas dra på). När ett set är i tvätten åker det andra rena på, räcker bra så :D

Har dock redan två uppsättningar till enkelsäng klara i lådan, fått i julklapp och köpt själv. men vågar inte byta till enkelsäng, för tror inte dottern kommer stanna i den utan tassa in till oss på natten ;) (mysigt visst, men vi alla sover så illa tillsammans).

Hur som. Köpte även plastad frotte när dottern föddes. Det ligger kvar i sin förpackning, behövdes aldrig, eller tänkte väl eg inte på att ta fram det.

I början sov dottern med låg babykudde och ev bara ngn tunn filt. Tog ett tag innan hon accepterade att sova med täcke + att hon är så himla varm av sig.

vi hade ju en period två spjälsängsbarn därav så många byten, våra killar är 2 och 3. och nu i julklapp önskade vi sänkläder till stora sängar till båda eftersom den lille oxå kommer få en stor säng snart och då är det bara 2 ombyte per barn/säng:) man klarar sig på 2-3 ombyten. vi har ikeas drapålakan tror de kostade 99kr för två stycken..:)

Vi har inga alls ännu (eller jo det har vi, skänkte, men de är inte använda ännu.) Bara lakan och sovsäck.

Här rekommenderas det att man har sovsäck istället för täcke när de är sma. Minskar risken att de hamnar under täcket och kvävs eller överhettas.

Helt OT, vi fick en sovsäck av våra tyska sommargäster i strl 92 när dottern föddes (snacka om att ha att växa i :D) men hon vill verkligen inte använda den, tycker det är jobbigt att inte kunna röra på bene knappt och så går det ju inte att gå i den.. är det annorlunda när de har haft den från födseln och de är vana?

Antagligen? Fast var son föddes mitt i sommaren och da hade han ingen sovsäck för det var alldeles för varmt. Vi började med det när han var runt 3-4manader tror jag. Da var det inga problem, men a andra sidan var han ju inte sa rörlig da heller.

Nu har vi tagit bort den, för han ställer sig upp och da är sovsäcken liksom lite i vägen... :D Han har varm pyjamas nu och till hösten far han antagligen vanligt täcke.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka