Hur många tävlingar i rad?

E

Ewonya

Ni som tävlar mycket, hur många tävlingar rider ni i rad som mest? :)

Funderar på att rida två helger i rad, vila en och rida två i rad igen. För mycket? :crazy:

Min gamla tränare (när jag var aktiv) hade följande tumregel, som jag tyckte var bra!:

Tävlar du två helger i rad, ge pålle en helg (tävlings-)ledigt innan nästa tävling.
Tävlar du 3 helger i rad så ge pålle 2 veckor ledigt innan nästa tävling.
Och mer än 3 helger i rad bör man nog inte tävla...

Det beror nog mycket pa hur du rider under veckan.
Ibland tavlar vi en hel del, varje helg i flera veckor, men da far hastarna inte sa mycket skolning hemma, utan mest skogsridning och kanske en dag markarbete eller hoppning.

Du marker pa hasten hur den hanterar tavlandet. En lite aldre hast som tavlat mycket spelar det nog ingen storre roll for, medans en unghast som inte varit hemifran sa mycket behover mer tid och vila.

Jag tror inte att det ska vara nagra storre problem med att tavla ett par veckor pa raken, speciellt inte nar du har en vecka ledigt.
Ta ett par dagar da du rider kravlost...avslappnande och losgorande arbete. En galopptur i skogen eller en laaaang skritt tur ut i skog och mark.

Den där reglen tycker jag borde följas här oxå.
Har en tjej som tävlade förra veckan i dressyr,denna vecka i hoppning och nästa i hoppning oxå.
Och det är på en ridskoleponny..

Låter bra! :)
Jag själv är just nu i valet och kvalet om det känns ok att tävla 3 helger på raken. Det blir då 1 tävlingsdag/gång, och 2 klasser/dag.

Jag tävlar max två helger i månaden, max två helger i rad. Är lite kinkig med mina pållar ;) de får ju inte bli trötta!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
380
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två helger i rad har Fagereke Ryttarförening bjudit in till tävlingar i hoppning och dressyr – och responsen från ryttarna har varit...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 357
Senast: hundtant
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter att Kevin Stauts OS tog slut redan på den inledande veterinärbesiktningen har han hunnit rida två stora internationella tävlingar...
Svar
0
· Visningar
127
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama