Hur många lager plast ska det vara?

kisse

Trådstartare
Finns det något "ska"? Jag har öppnat ca 10 balar av årets skörd, 2-3 har varit riktigt dåliga redan vid öppnandet, Den ena slet jag bort ungefär halva av (mot bättre vetande) och fodrade med ändå.

Det är mögel, skiftar i olika nyanser och är luddigt.

Vi räknade idag och får det till 7 lager plast, trots att jag i våras när jag beställde (muntligt) att de skulle plasta mer, eftersom jag i våras fick slänga 7 balar där det stack ut höstrån (2010 år skörd). Trots att det inte är mer plastat än förra året har han höjt priset med 100kr + moms, pga plastpriset?!

Bonden menar på att han inte kan stå för kostnaden om det visar sig vara mer dåligt hösilage i de balar som finns kvar, men om det är dåligt vill jag ju inte betala...

Finns det något minsta antal lager? från typ plasttillverkare eller andra fackmän?

Är rädd att om jag bråkar för mycket om det här kanske jag blir av med mina betesmarker som jag hyr av bonden... :(

Sv: Hur många lager plast ska det vara?

Hej!

Om det är så många balar med mögel är ju något fel.

Jag förstår om du inte vill bråka med bonden, och om han inte vill ta tillbaka dom får du nog bita i det sura äpplet och leta reda på en annan leverantör.

(vi hade inte en enda dålig bal förra vintern (använde ca 30 st), men jag kan inte påminna mig om hur många lager plast vi hade och just nu äter dom hö då vår leverantör haft ett dödsfall i famlijen och vi inte kan hämta silaget själva).

/Lavinia, som minns att det finns ett rekommenderat minsta antal lager plast men såklart inte minns.. Googlade lite och 14 är tydligen mycket och 10 ganska vanligt..

Vi har åtta lager plast, och det har då räckt alldelens lagom.

Bonden kanske måste se över sina rutiner?

Vad är det för ts ?

För ju torrare hö, desto "starkare strån" och risken är betydligt större att plasten faktist går sönder.

De som jag har köpt är åtta lager och det har vart bra. Känns inte som det har vart ok från början om det är mögligt så mycket redan när du öppnar dom och det är ju bara oktober. Ser du några hål på balarna innan? Jag skullle inte betala för foder jag bara får kasta.

Torrt hösilage minimum 8 lager.
Torrt grovt hösilage minimum 10 lager.

Har funkar i alla år för oss. Sedan beror det på hur många gånger de flyttas, risken för skador ökar med antalet flyttningar av balen.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Om jag hade varit du så skulle jag leta upp någon annan att köpa av. Visst att man kan få en dålig bal men det är lite väl många som du skriver. Har själv dåliga erfarenheter av sånt och det blir bara dyrt!
"Min" höbonde använder 12 lager plast.

Det spelar stor roll om det är rundbalar eller fyrkanter. Vi kör 10 på rundbalar och till fyrkanter behöver man 14 anser jag.

Sen handlar det om så mycket annat - gräsets kvalitet, vad är det för press, vem är det som kör, ts, väderlek, hur mycket man flyttar balarna, hur de lagras, om det finns skadedjur - så det är nästan en omöjlig fråga att svara på varför de blir dåliga.

Vi säljer mycket grovfoder till häst och byter alltid ut dåliga balar, det brukar dock bara vara ngn enstaka per säsong. Då är det i regel fåglar eller annat som har gjort hål på plasten under lagringstiden.

Aj då, tråkigt läge.
Förstår att du är rädd om dina betesmarker.

På höensilage tycker jag det ska va minst 8.
Kan funka med 6 om det är fint/spätt gräs.
Men gör man med bara 6 lager ska man gjort dom själv så man vet hur dom hanteras mm.
Jag skulle alltså inte köpa av någon annan med bara 6 lager:)

På ensilage till nötterna ha vi 6 (men jag tycker det är snålt och riskabelt men inte jag som bestäm:cool:), och det funkar så länge balarna får vara ifred från fåglar/andra djur och hanteras så lite som möjligt innan fodring.

Man rekommenderar 16 lager plast till hästbönder.
Pga. "våra" balar hanteras och flyttas runt mycket mer än vad det gör hos de som har ex. kor.

Att balarna är mögliga beror inte på hur många lager plast egentligen, -så länge plasten inte gått sönder.
Är det mögel i höt och plasten är hel så beror på det kanske på att det inte är tillräckligt hårt packat och det har blivit "luft-fickor" i hösilaget.

Men det beror ju helt på. Det finns ju hästfoder som inte flyttas alls och kofoder som flyttas jättemycket. Så man kan inte generalisera så som du gör. Dessutom är det skillnad på fyrkanter och rundbalar som jag skrev innan.

De jag kör med lägger 8 lager på de första skördarna och 6 på den sista skörden. Funkar ypperligt.

Ju fler lager desto bättre, men plasten är asdyr och det tar lång tid att köra varje bal, så man får räkna med ökade kostnader för både diesel, arbetstimmar och materialåtgång.

Efter att ha varit med ett par säsonger och kört gräs och sett både arbetsbörda och utgifter kommer jag aldrig mer gnälla över grovfoderpriset. Stackars underbetalda bönder.

De jag kör med lägger 8 lager på de första skördarna och 6 på den sista skörden. Funkar ypperligt.

Ju fler lager desto bättre, men plasten är asdyr och det tar lång tid att köra varje bal, så man får räkna med ökade kostnader för både diesel, arbetstimmar och materialåtgång.

Efter att ha varit med ett par säsonger och kört gräs och sett både arbetsbörda och utgifter kommer jag aldrig mer gnälla över grovfoderpriset. Stackars underbetalda bönder.

Plasten är dyr ja men arbetstiden och diesel behöver inte öka nämnvärt, beror helt på vilken maskin man har.

Men sen har du helt rätt i att bönder är underbetald i mångt och mycke.

Det som jag skrev har jag lärt mig av foderlektionerna på Wången.
Generellt rekommenderar man 16lager plast till hästfoder.

Ja men du skrev :

Pga. "våra" balar hanteras och flyttas runt mycket mer än vad det gör hos de som har ex. kor.

Jag menar att man inte kan generalisera på det sättet, tittar jag bara på de balar vi gör så flyttas ju de balar som mina hästar äter betydligt färre gånger än de balar vi säljer till mjölk/köttproducenter. Förstår du vad jag menar? Självklart ska man lägga mer plast på balar som ska flyttas mycket (jag tror dock att 16 på en rundbal är väl i överkant) men det spelar ingen roll om det är till häst eller nöt - skillnaden ligger i hanteringen.

(hästar är dock känsligare än nöt så det ligger väl nåt i att ha mer plast på hästbalar i vilket fall)

...hästfolk måste också börja lära sig att det inte är bara antalet plastlager som spelar roll, det är så mycket annat som har betydelse!

Sen handlar det om så mycket annat - gräsets kvalitet, vad är det för press, vem är det som kör, ts, väderlek, hur mycket man flyttar balarna, hur de lagras, om det finns skadedjur - så det är nästan en omöjlig fråga att svara på varför de blir dåliga.

kl
Hur lång tid ska hösilage ligga innan det är klart för fodring. Jag läste ca 3 v för plansilo är det samma eller längre tid då hästfoder ofta är torrare och i balar???

*KL*

Undvik att köpa från bönder som låter plastbalarna ligga på sidan på åkern efter pressningen. Plastbalarna är tåligare i botten och toppen, ligger de på sidan på fältet är det lätt att de tar skada.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 066
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål...
2
Svar
22
· Visningar
3 306
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV