Hur många klasser per dag startar du i?

alazzi

Trådstartare
Givetvis beror antalet på typ av klass men på ett ungefär? För min del handlar det inte om 6 Reiningstarter
per dag utan snarare trail, pleasure, western riding och en start i reining. Jag har 8 klasser som jag kan starta i, men så många kommer jag givetvis inte rida, det blir alldeles för många starter. Förra året red jag ungefär 2-3 starter per dag och det känns som absolut max för min del. Tyvärr är jag väldigt känslig för värme så om det blir ökenhetta så kan jag stryka mig direkt, mår mycket bättre när det är kallare. Man kan alltid klä på sig, men det går inte att klä av sig för att klara hetta.

Sv: Hur många klasser per dag startar du i?

Jag brukar rida 4 klasser på en dag (inte heller 4 reiningklasser) ;) Som mest har jag ridit 6 klasser vid några tillfällen, men det är vår maxgräns!

Hur många klasser FÅR man starta i då?
I WRAS är det väl max 4? Men det kanske har ändrats på senare tid?

Har bara tvälat via WRAS och oftast så tar jag fyra klasser när vi ändå åker :laugh:

Jag brukar rida 3-4klasser och ta 1-2grimmklasser/dag när jag tävlade.
Kan jag rida hemma 3-4timmar sammanhängande så är det nog nemas problemas att rida 2-3 uppdelat under en dag.

Vi får starta i 6 klasser per dag. Ledklasser och walk and trot räknas som en halv start så med det kan det t.o.m. bli 8 starter på en dag.

Jag tror det står att fyra är rekommenderat antal.

Jag skulle nog kunna starta fler än fyra om jag själv orkade. Min häst är det nog inget problem med (så hög nivå tävlar inte jag på).

Det beror på klass och framför allt kanske underlag - fast det kan va svårt att veta..

På en tävling i närheten med lätt underlag, kunde Neha med lätthet gå 4 klasser (WR, Horsemanship, Barrel Race och Pole Bending), på våran låga nivå.
Men nere på Chappen med astungt underlag, orkade hon knappt andra heatet i barrel racen, fast vi bara red en klass den dagen..
Så underlaget har jag fått lära mig att det spelar stor roll. :)

Jag är klen, fixar inte mer än max två starter. Sen skriker min kropp att den dödar mig om jag inte genast slutar med det jag håller på med.
Kan inte rida mer än en timme utan att få vrålont i höfterna. Om jag har knaprat en massa smärtstillande går det, men det känns inte så lämpligt att göra på tävlingsbanan. Fast, det kanske inte är dopingkontroll på ryttarna? :angel:
Är det varmt rider jag inte alls, hästapålle kan inte svettas ordentligt (hypohidros) och jag vill inte riskera något vare sig på hemmaplan eller på tävlingar.

Jag har startat 6 klasser som mest. 2 trail, 2 horsemanship, pleasure och wester riding. Wr var sista klassen och då var min häst bra trött kan jag lova...

Jag brukar starta 3-4 klasser på en tävlingsdag i normala fall. Med bra förberedelser och god kondition känns det rätt lagom, varken jag eller hästen brukar vara särskilt trötta...

Westerntävling är som en picknick tur i jämförelse med distans! ;) När vi "konverterade" tyckte jag 4 klasser kändes ynkligt... Sen beror ju mycket på hur mycket man måste rida fram också?!?! ;)

6 ridklasser, då rider ialf. jag fram en gång, sen blir klasserna oftast framridning åt varandra... Men fler än 6 då blir det nog för roddigt åt hjärnan med alla mönster, brukar va mer slut i "knoppen" efter en sånn dag än i "kroppen"! ;) Tror detsamma gäller kusen och en Barrel Race före en WR blev då ialf. lite för roddigt i knoppen på kusen. :P

Liknande trådar

Dressyr Så vitt jag vet iaf finns det inga begränsningar från förbundshåll var det gäller antalet starter/månad, bara antalet starter/dag. Men...
Svar
7
· Visningar
1 958
Senast: Fiorano
·
Tjatter Jag kollade på nåt program där de sa att vi skickar i snitt 60 sms/dag och person. Vet inte om det bara gällde USA eller alla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 072
Senast: Kiwifrukt
·
Western Jag vet att frågan varit uppe förut och jag har följt diskussion med nyfikenhet. Vad rekommenderas? Sitter och kollar på startlistan...
Svar
10
· Visningar
1 779
Senast: Texaz
·
Western Förra året hade jag en endags tävling och var då anmäld till 4 klasser. Men när jag såg tidsprogrammet så strök jag mig faktiskt från...
Svar
4
· Visningar
1 098
Senast: aleksis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama