Hur många ger MINERALER till sin häst NU?

jag - har bara hästen på bete fem timmar om dagen, står inne resten av tiden
 
vi har ett mkt bra, STORT bete (har endast 3 hästar där hela sommarn nu, kunde lätt räckt åt en 8 hästar sommarn ut).
men jag slänger i lite mineraler/vitaminer (hippos) i hans havre efter ridturerna ändå. inte mkt men ändå...
 
jag ger en näve krafft miner blå till mitt varmblod som går i en hage tillsammans med 4 andra isisar. hagen är 1 mil i omkrets och hon går ute dygnet runt, och äter endast inte när jag rider henne, men efter ridpasset får hon korkross, betfor, mineraler, vitaminer och solrosolja!
 
våra hästar har "fri tillgång" til mineraler, dvs dom får äta de när dom tycker
 
Vi har mineral sten och slt sten i betes hagen..
Om vi ger något kraftfoder efter ridning får han sin normala ranson.
 
Jag ger av Kraffts gröna (pelleterade) mineral, det för avelsston/unghästar/hästar på bete, dvs utan tillsatta vitaminer (finns i gräset o solen). Men inte fri tillgång! Då hade de gjort av med en säck på stört! Tydligen väldigt smaskigt...
 
Jag har en mineralsaltsten i hagen till mina pållar på bete.
 
jag har min ute dygnet runt, förutom när man tar in henne en stund om hon verkar trött.
jag ger inte några mineraler, men jag ger min krafft foder ur kraffts sortement och det innehåller en hel del mineraler.
 
Mina hästar går ute dygnet runt i stora hagar, de har fri tillgång på mineraler i form av mineralbalja från kvarnbyfoder+ saltsten.
 
Hästarna ska alltid ha mineraler, trots betet!
Ställ ut en mineralsten är det bästa!

/CJ
 
De har mineral/salt slicksten i hagen, samt att de får 1 dl (80 g) Miner grön om dagen.
 
En häst som går på ett bra bete behöver endast tillskott av mineralämnet Na, dvs salt. Alla de övriga mineralerna finns det mer än tillräckligt av i betet. Hästen är ju trots allt anpassad efter detta foder. Bland spårämnena är det endast selen som behöver tillskottsutfodras. Vitaminer är betet också rikt på.
 
*lånar knapp*
ni som ger fri tillgång på mineralpellets? är ni knäppa eller?
jag läser överallt jämt å ständigt hur farligt det är med mineralöverskott.
eller e det jag å alla böcker som har fel?
vill bara veta :D :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 051
Senast: Amk
·
Foder & Strö Hej, har nyligen fått hem ett fint sto men hon är lite rund. Ger henne mineraler samt morötter men mineralerna verkade inte vara så...
Svar
10
· Visningar
881
Foder & Strö vad ger ni era hästar? hö, kraftfoder, mineraler mm
2
Svar
20
· Visningar
1 678
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp