Hur lär jag honom arbetsgalopp?

O

Owen

Jag behöver lite tips hur jag ska göra med min C-ponny. Jag har så svårt att få honom att gå i arbetsgalopp. När jag försöker korta galoppen bryter han bara av till trav. Jag har provat på liten volt men det går ändå för fort. Suck..

Sv: Hur lär jag honom arbetsgalopp?

Antagligen orkar hästen inte bära sig i långsamt tempo än. Öva övergångar och galoppfattningar och galoppera korta sträckor - bara så långt som hästen är i balans för att stärka den.

Jag behöver lite tips hur jag ska göra med min C-ponny. Jag har så svårt att få honom att gå i arbetsgalopp. När jag försöker korta galoppen bryter han bara av till trav. Jag har provat på liten volt men det går ändå för fort. Suck..

Arbetsgalopp ÄR ett fräscht tempo där den kan ARBETA.

Bromsa inte ner den, utan gör som PF skrev-massor med fattningar o minska några språng- utan att ha handbromsen i-krama o öka sen igen o klappa den.

Nåt du kan tänka på är om du själv saktar ner din rörelse i bäckenet och samtidigt gör den större.
Man tänker gärna att man ska rida långsammare och då kanske man försöker sakta ner galoppen genom att röra bäckenet långsamare och trycka till mer i vart språng. Det som händer då är att hästen behöver länga sitt steg ytterligare. Om man försöker vara lite snabbare och mindre i bäckenrörelserna får hästen en chans att ta kortare steg. Kortare steg, längre tid att förflytta sig från A till B.

Säger ungefär som HannaZ, när du minskar ner tempot är det viktigt att du inte bara "sitter emot" som om du skulle göra ett avbrott. Du måste fortsätta rida galopp med bäckenet och "driva" galoppen. Var uppmärksam på hur ditt bäcken rör sig med hästen i den galoppen du har lätt att rida i. Tänk dig sedan att det är ditt bäcken som ska samla sig. Tänk hur du vill att hästen ska kännas under dig och rid sedan med bäckenet i den takten/tempot. Samma sak vid ökningar och tempoväxlingar och avbrott. Det är ditt bäcken som börjar rörelsen och hästen ska anpassa sig efter dina rörelser.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama