Hur långt kommen...

Sv: Hur långt kommen...

...min som fyller 7 år i år, har haft han i snart 3 1/5 år, och innan det var han bara inriden.... Tror vi snart skulle klara LA ...men är forfarande svag i galoppen , förvända galoppen har vi bara provat på...Skänkelvikning kan han bra....har provat lite öppna och sluta.....Under dessa år har det dessutom varit många omständigheter som gjort att han fått stå ganska mycket...han har varit skadad jag har varit sjuk, väder och vind och då framförallt underlaget vintertid..då vi inte har tillgång till ridhus...Han spänner sig i galoppen på vinterunderlaget ...så det blir mest träning på fattningar..Men känner att han utvecklats mycket i galoppen när jag rider ut...

Senast ändrad av en moderator:

Det beror väl på ryttarens ambition. En sjuåring är ju inte en unghäst längre och är det då de högsta klasserna man siktar på så bör den väl i princip vara mogen för det, eller något under.
Men som alla vet så är det inte så många sjuåringar som blir utbildade av ryttare som kan utbilda sina hästar till den nivån.

Min häst som är nu 8 i år kan rena byten, galoppfattningar från halt, går ett L:B program och har hoppat oxer på 1.20 (har tävlat som högst på utbildningshoppning 1 m)

Tycker att det beror helt på ryttaren om den går fortfram eller om den tar det lite lugnare.

Har själv tagit det lite kugnare då jag fick min häst då hon var 5.

Min häst blir åtta i år och hon kan endast grunderna, så vi ligger rätt så mkt efter om man skall se det så.. Köpte henne i november förra året och de jag köpte henne sa att hon var utbildad La. Hmm men detta kom jag underfund med ganska snabbt att det är hon inte :crazy:

Hmmz, då kanske man inte låg så långt efter ändå då :) Har utbildat min 7- åring från grunden och han går i en relativt stadig form(han är lite bekväm av sig så det brister ibland)gör öppna,sluta, påbörjat galoppombyte.

Är lite dålig på dressyrprogrammen så vad ingår i LA osv?

Är inte ehller så bra på det;).. men i LA:1 så ingår det typ längning, förvänd galopp, skänkelvikning typ:p..

CrazyAngel skrev:
..i utbildningen skall/bör en 7-åring vara? Har stött på diverse olika varianter på hur långt de har kommit

Berätta hur det är för er
Ska och ska (bör)? Det beror ju på när man börjat jobba hästen från start. En f.d. travare som precis tagits av banan ska helst jobbas som en unghäst även om den är 12 år irl. Vissa hästar har lätt för sig, har växt klart tidigt och kommer i balans snabbare än andra så det är väldigt individuellt, är min åsikt;), och finns egentligen inte något "rätt" svar på det...

När min ponny var 7 tävlade han MSVB hoppning och kunde bl a öppna, skänkelvikningar, förvänd galopp, påbörjade byten, framdels- och bakdelsvändningar (i samtliga gångarter). Huvudet var väl inte perfekt placerat, men det brydde jag mig inte så mycket om, det viktigaste var att han jobba bra med bakben och rygg, vilket han gjorde.

När min häst var 7 så kunde han inte så mycket, men vi hann starta en 1,10 och LC dressyr i alla fall. Han var väl mer eller mindre bortglömd och felbehandlad under sina tidigare år så när jag köpte honom börja vi om från noll och var väl som en fyraåring(det var då han var 7).

Jag har en 8-åring, hon är oldenburgermärk, har mkt fin stamtavla och har stora förutsättningar för att gå höga klasser, men hon har gått som "Promenadhäst" i hela sitt liv fram tills i sommras, då jag köpte henne. Så just nu "Grundrids" hon inprincip bara, fast hon har mkt kapacitet, de märks! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
736
Senast: trazel
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama