Hur långt kommen...

C

CrazyAngel

..i utbildningen skall/bör en 7-åring vara? Har stött på diverse olika varianter på hur långt de har kommit

Berätta hur det är för er

Sv: Hur långt kommen...

CrazyAngel skrev:
..i utbildningen skall/bör en 7-åring vara? Har stött på diverse olika varianter på hur långt de har kommit

Berätta hur det är för er

Ja!, det skulle jag med vilja veta?
Min 7 åring går i en ganska låg form, kan grunderna, tappar lätt formen i övergångarna:crazy: (vi jobbar på det)
Ska med intresse följa denna tråd :D

Min häst (18 i år) tävlade 1.30 som 6-åring, men går bara dressyr sedan flera år tillbaka. Tävlades i LB-LA från 7 år...

min 7 åring bär sej bra/och går i bra form i alla gångarter, bär sej bra i övergångarna.. tävlad Lb hopp...kan ej byten men dem är påbörjade, detta är nog lite olika från individ till individ..nån sa ju att deras 6 åring hoppade 130:eek:

Ja, det är väl ganska vanligt vad jag förstått? Breeders typ..?

Fast då ägde jag honom ju inte än själv, köpte honom när han var sju. Tränade 1.30 med honom då, enstaka hinder på 1.40...

det beror ju på. en tävlingshäst som är 7 ska väl kanske vara utbildad MSV hopp/dressyr. Min ponny gick LA hopp och dressyr som 7åring och då var han ett år efter pga skada...

Det beror ju alldeles på individen. Vad det är för ras och vad den har för förutsättningar. Vad den ska användas till och hur den har varit hanterad tidigare. Min ena häst, ett arabsto på 7 år, kan inte särskilt mycket. Jag rider henne regelbundet, tränar mycket på "läskiga" saker och så. MEN det är eftersom hon har varit illa behandlad tidigare i livet, och har varit rädd för människor. Medan någons häst hoppade 1.30. Så det har ju inget med ålder att göra, hästen blir vad man gör den till.

Det är väll ganska individuellt, från häst till häst.
Men min pojke som fyller 7 år i år, är tävlad LB dressyr, och på träning är det LA. (Har haft han i snart 2 år, och innan det var han bara typ skrittad, travad o galopperad på tygeln(unghästform då) runt runt, o inge mera. Inga byten ännu, men typ "allt" det andra. Aningens svag i galoppen forf, och förvända galoppen har precis börjat att komma nu, så det är ju inte riktigt LA på alla "saker". Svårt också tycker jag, att exakt beskriva utbildningsgrad med olika "tävlingsklasser".

Men men, det är nog som sagt väldigt individuellt, och även olika i och med vad hästen "används" till.
Jag ska också följa denna tråd. Tycker den var intressant och rolig.:bump:

Lycka till alla där ute:banana:

När min häst var 7 år när ajg köpte honom kunde han grunderna...Han var inte tävlad innan men jag hoppade någon 90 1 meter på klubbtävling..Han gick bra i form gjorde galoppombyten rent och kunde korta och länga galoppen..Och han är inriden som 6 åring;)..Fast hade typ varit riden drygt ½ år när jag köpte honom på sommaren..

Så praktiskt taget så har han inte "fyllt" 7 år ännu i själva ridningen..

Men som 8 åring gick han lokaltävling och sådant sen stadigt i formen b¨åde längre och högre ocg fattade vinken med ridningen mycket bättre och så:)

Vet inte omd detta var till någon hjälp nu:p

min 7åring ett tyskt hannoveranar sto
obs har inte ridit min stjärna ännu så jag vet bara vad kompisen har berättat

men hon kan gå i form i alla gång arter
kan skänkelvikningar
kan förvänd galopp men är inte befäst
och hoppar en 80-90 cm med ryttare
men har löshoppats 110 cm löst
hon har haft två föl som femåring
så hon är fortfarnade mentalt fem åring:devil:

men en jätte mysig häst :love: :love: :love: :love:

intressant tråd
ska jag följa :eek:

Mina egna hästar som jag har ridit in och utbildat har gått MSV som 7-åringar. Kanske inte gör allting perfekt men kan alla rörelser.

Mitt sto, f-98 gick förra året upp tom LA:4 med placeringar. Tränades med tanke att kunna gå MSV i år, dvs jobbade med byten skolor och påbörjat lite tanke åt samling i trav och galopp. Förhoppningsvis ska vi vara klar att gå MSV till hösten om vi får vara friska och krya:bow:

Kom på när jag var ute och red i går att jag har ju faktiskt en 7 åring med;)..Han fyller 7 i år och jag har haft honom sen november..

Han gör skänkelvikning
öppna och sluta
påbörjat galoppombyte ordentligt denna förra veckan och nu kan han det:D
Tävlad 0.90 & 1 meter på 2 tävlingar med godkänt resultat..Typ han hoppar allt..
Går stadigt i form.

Ja han kan ju alla grunder och så med..Sen tycker jag hoppningen går kanon då han hade dåligt självförtroende i hoppningen och nu hoppar han typ allt man styr på och desto högre desto bättre tycker han:)

Han var ju riden innan jag fick honom inriden samma år som mitt 9 åriga halvblod kan jag tillägga;)..Men efetr inridningen riden typ ½ år sen stått ½ år och sådant..

Onward skrev:
Kom på när jag var ute och red i går att jag har ju faktiskt en 7 åring med;)..Han fyller 7 i år och jag har haft honom sen november..

Han gör skänkelvikning
öppna och sluta
påbörjat galoppombyte ordentligt denna förra veckan och nu kan han det:D
Tävlad 0.90 & 1 meter på 2 tävlingar med godkänt resultat..Typ han hoppar allt..
Går stadigt i form.

det var inte dåligt för en 7 åring :rofl:
kul att ha något att se framemot

Jaså det tycker du;)..hehe..

Kändes stabilt för mig att jag visste om att jag hade en 7 åring med;P..:rofl:

Mm holler helt med att dem blir vad vi gör dem till=) hoppar 120-130 på träning enstaka hinder 140, å tävlar LB..tycker runt LA är lagom för en "vanlig" 7 åring, men det är ju olika från individ till individ

Min 6 åring spinner, byter o stopar (dock ej slidestop än). Hon gör skänkelvikning, öppna, sluta, bakdelsvändning, framdelsvändning, ryggning osv.

Hon kan väl allt utom piaff o passage. Hoppning tränar vi inte seriöst, men en bana på 70 cm borde vi ta oss igenom utan större svårigheter. Löshoppad 110 cm.

Min är väldigt sen pga olika omständigheter. Jag köpte honom som 5 1/2 åring från uppfödaren och då kunne han inget alls, han var styrbar i alla gångartar, det var allt.

Han har varit väldigt svår, första året stod han mest på bakbenen :crazy: så saker har fått ta den tid dom tar... Har även dåliga träningsmöjligheter och han är svårlastad. Dessutom är han stoor och har växt mkt.

Han är utbildad ungefär LB/LA nu, men skulle ha kommit mkt längre om vi tränat mer seriöst. Men jag har inte bråttom. :)

Jo precis..LA tycker jag med är rätt rimligt..Vet rätt många hästar som blivit knäckta av alla de här championaten i hoppningen som går rätt högt ändå om man går på hästarnas ålder..men men..

Tycker det är bättre att gå långsamt fram och låta dom mogna i sin takt i stället för att pressa upp de i klasserna..tar man det långsamt kankse det tar lika lång tid som om man skulle pressa dom upp till det och de bli knäckta och danna..inte kul:(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
725
Senast: Fibusen
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
736
Senast: trazel
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama