Hur länge ska fölet ha lika gammal hagkompis?

firren

Trådstartare
Hur länge brukar man säga att ett föl ska ha likasinnade-/gamla vänner? Till vilken ålder?
Har lite funderingar på i framtiden på att skaffa mig en fölunge men har bara min äldre häst på 6år, när kan fölungen tekniskt sett gå med en "gammal" utan att må dåligt över det?

Må dåligt gör den säkert inte så länge den får hästsällskap.
Sen beror det ju mycket på hur den andra hästen är.
Föl och unghästar behöver leka och busa så dels så får dom tråkigt om dom går med en lugn kompis som mest vill äta och lata sig och dels blir ju kompisen vansinnigt irriterad på den där unghästen som bara klättrar och klänger och inte låter en vara ifred.

Min 18 åring är perfekt med föl och unghästar och har används en del till att ta över mentorskapet när man vant av föl.
Han kan leka och busa men säger till när det blir för bra eller dom uppför sig dåligt.

Hur länge brukar man säga att ett föl ska ha likasinnade-/gamla vänner? Till vilken ålder?
Har lite funderingar på i framtiden på att skaffa mig en fölunge men har bara min äldre häst på 6år, när kan fölungen tekniskt sett gå med en "gammal" utan att må dåligt över det?
Du har även väldigt mycket gratis när den går med mer jämnåriga och flera hästar, det blir så väldigt mycket enklare att hantera den eftersom den både fostras och får utlopp för överskottsenergin som den annars kan ta ut på dig. Med bara två hästar kommer även ett annat problem, den kan bli väldigt bunden vid den andra hästen och det blir hopplöst att hantera den utan att den andra är med och vice versa. Visst går det att träna bort det, men det är en hel del jobb när en står och skriker sig hes i stallet medan den andra skriker och vill springa tillbaka heller än lyssna på dig. :crazy:

Jag tycker att föl och unghästar fram till inridningen skall växa upp i flock, gärna med blandade åldrar, i vart fall "blandade unghäståldrar", och helst på stora marker. Skulle aldrig skaffa ett föl och bara ha tillsammans med en enda äldre häst.

Jag avråder från att ha föl med enbart äldre hästar. Jag hade det så med mitt sto som är född 2001, hon var totalt odräglig och en del av hennes lynnesproblem hade säkert kunnat tonas ner om hon hade fått växa upp med jämnåriga.

Jag ser på min 4-åring som går med henne att han nog tycker hon är tråkig också, men jag jobbar ju med honom på ett annat sätt än man gör med föl.

Det finns nog inga givna svar och mycket beror på könet på unghästen. En ung hingst har större behov av kompisar i samma ålder än ett sto. Är det hingst/valack så är det inte bra att ha blandade åldrar på unghästarna. De äldre leker ganska våldsamt och mycket och de yngre har helt andra behov av vila under tillväxtperioderna. Så med blandade åldrar på unghingstarna ökar skaderisken markant.
Tittar man på hur det fungerar ute i naturen med hästar som får leve fritt, så stannar ju stona kvar i flocken och unghingstarna blir bortkörda när det börjar bli könsmogna. Vilket leder till att det finns flockar med bara unga hingstar som "leker" och tränar för att bli starka nog att kunna ta över en stoflock från den gamle hingsten. Detta beteende finns ju kvar i våra tama hästar och gör skillnad på könet på unghästen och dess behov av jämnåriga kompisar.

@Masse plus att i alla stoflockar finns det äldre individer.
Jag tycker att det är nog så viktigt o det börjar bli mer vanligt.
Det finns många hästar idag som inte kan rangordningen o blir problemhästar som inte kan gå med andra. Ingen respekt för äldre....
VI skapar problem.

Jag håller med övriga, unghästar behöver fostras i flock och leka mycket med jämnåriga för att bli riktigt trevliga att hantera som vuxna. Detta gäller speciellt hingstar/valacker.

Kanske du kan skaffa ditt föl men inackordera det på en bra lösdrift för unghästar de första åren? Då kan du ju ändå komma dit ofta och titta till den, hantera den lagom mycket osv. Och sen ta hem den när den mognat lite.

Vi hade så att fölen gick hemma med enbart sina mammor under sommaren och sedan under höst och vinter även med äldre syskon i åldern ett till tre år. Unghästarna, tre stycken ungefär då vi hade ett sto och sex när vi hade två åkte iväg på bete i maj och stannade till sent på hösten. En stor fördel var att ettåringarna då i början av betet hade trygghet av att gå med sina äldre syskon. Ett stort bete, minsta var trettio hektar, med olika slags hästar i olika åldrar.

Jag tyckte det fungerade bra, hemma fick de lära sig att stå i box (två och två) och tränade även löshopping på eget initiativ på den terrängbana med naturhinder vi hade. Kul att se hur de större tävlade om vem som kom först och samtidigt hoppa den högsta delen av hindren medans de små fölen valde den lättaste vägen och genade för att inte komma för långt efter. Allt under överinseende av stoet som stod vid sidan och såg till att allt gick just till.

En annan rolig sak var hur de växte mentalt på betet, man kunde lämna en lite bångstyrig unghäst på våren och fick sen hem en väluppfostrad på hösten.

Senast ändrad:
Vi hade så att fölen gick hemma med enbart sina mammor under sommaren och sedan under höst och vinter även med äldre syskon i åldern ett till tre år. Unghästarna, tre stycken ungefär då vi hade ett sto och sex när vi hade två åkte iväg på bete i maj och stannade till sent på hösten. En stor fördel var att ettåringarna då i början av betet hade trygghet av att gå med sina äldre syskon. Ett stort bete, minsta var trettio hektar, med olika slags hästar i olika åldrar.

Jag tyckte det fungerade bra, hemma fick de lära sig att stå i box (två och två) och tränade även löshopping på eget initiativ på den terrängbana med naturhinder vi hade. Kul att se hur de större tävlade om vem som kom först och samtidigt hoppa den högsta delen av hindren medans de små fölen valde den lättaste vägen och genade för att inte komma för långt efter. Allt under överinseende av stoet som stod vid sidan och såg till att allt gick just till.

En annan rolig sak var hur de växte mentalt på betet, man kunde lämna en lite bångstyrig unghäst på våren och fick sen hem en väluppfostrad på hösten.

Det där låter ju som en helt idealisk häst-uppväxt!!! Och det där med att de blir uppfostrade på betet - jag har svårt att tänka mig hur man som "hästens människa" som kanske tillbringar 2 timmar per dygn med sin häst skulle kunna åstadkomma en sådan uppfostran. Man får så mycket "gratis" när de kan uppfostra varandra!

Min häst gick med en annan unghäst som var ett år äldre från det att hon var så pass gammal att hon kunde gå ute med någon annan än mamman tills hon var drygt nio månader. Sen flyttade ägaren till den andra hästen utomlands, och det fanns bara äldre hästar att tillgå i stallet. Jag köpte henne på vintern mellan ett och två år. Vi gjorde ett försök på hösten som tvååring att släppa ihop henne med en annan unghäst, som var året yngre, och ett par försök som tre-fyraåring, men det gick inte. Hon är helt enkelt inte den där lekfulla typen, utan blir bara irriterad av att inte få vara ifred. Om hon är sån för att det är hennes personlighet (uppfödaren har berättat att hon var lite lätt "udda" redan som föl, och gick sin egen väg tidigt) eller om det är för att hon fostrats i en flock med enbart äldre hästar (andra ston) vet jag inte. Idag går hon med hästar (ston) i blandade åldrar från sex år och uppåt, hon är fem själv, och det är inga som helst problem. Framförallt min äldre ponny har varit otrolig som uppfostrare till henne, jag hade inte kunnat önska mig någon bättre.

Nu har min häst varit väldigt lugn och väldigt mogen från det att jag köpte henne. Hovslagare/veterinärer/annat yrkesfolk som kommit i kontakt med henne har inte trott att hon har varit så ung som hon har varit. Det har säkert påverkat också. Jag hade nog varit mer noga med att hästen skulle gått med andra unghästar om det hade varit en lekfull unghingst, eller en mer lekfull unghäst överlag.

Idealet är ju flock, tveklöst.

Men jag har haft flera småttingar utan jämnåriga kamrater efter avvänjningsålder. Det har fungerat jättebra OM det varit rätt sällskap. Särskilt viktigt med rätt sällskap blir det om man har unghingst/-valack. Haken är väl eg att det är svårt veta innan vad som är rätt sällskap, och att hitta lekfarbror, mentor och uppfostrare i en och samma inte alltid är så lätt.

Mitt 8 mån hingstföl går med min sent kastrerade fyraåring. De funkar suveränt ihop, och båda för utlopp för sin leklust med en häst som vill leka på samma sätt. Samtidigt så är fyraåringen både stöd och sätter gränser och tuktar.

Sen vet man aldrig, spola fram sex månader kanske det är en mardrömsmix och jag behöver slänga in en äldre herre för att styra upp saker. Men man får ju vara beredd att ändra om det inte fungerar. Fyraåringen växte för övrigt upp med två äldre valacken som sällskap, där den ena var lekkompis och mentor, och den andra uppfostrare och ordningspolis (och lekfarbror ibland när han trodde ingen såg ;))

Ungston är lättare, då de inte har samma behov av att leka på det vis hingstarna leker (vilket kan driva ett äldre sällskap till vansinne och göra livet pestigt för den unga om äldre sällskapet inte uppskattar det).

Jag vill bara kommentera att det inte alltid är så att stofölen är lugnare än hingstfölen. Jag har haft två av varje undan samma sto och mina flickor har definitivt varit vildare än hingstfölen.

Jag vill bara kommentera att det inte alltid är så att stofölen är lugnare än hingstfölen. Jag har haft två av varje undan samma sto och mina flickor har definitivt varit vildare än hingstfölen.

Jag menade inte nödvändigtvis lugnare, utan mer att ungstona inte brukar vara lika pestiga med att bita, klättra och terra som unghingstar/valacker. Men det är ju individuellt med, så bra att du förtydligade.

Idealet är ju flock, tveklöst.

Men jag har haft flera småttingar utan jämnåriga kamrater efter avvänjningsålder. Det har fungerat jättebra OM det varit rätt sällskap. Särskilt viktigt med rätt sällskap blir det om man har unghingst/-valack. Haken är väl eg att det är svårt veta innan vad som är rätt sällskap, och att hitta lekfarbror, mentor och uppfostrare i en och samma inte alltid är så lätt.

Mitt 8 mån hingstföl går med min sent kastrerade fyraåring. De funkar suveränt ihop, och båda för utlopp för sin leklust med en häst som vill leka på samma sätt. Samtidigt så är fyraåringen både stöd och sätter gränser och tuktar.

Sen vet man aldrig, spola fram sex månader kanske det är en mardrömsmix och jag behöver slänga in en äldre herre för att styra upp saker. Men man får ju vara beredd att ändra om det inte fungerar. Fyraåringen växte för övrigt upp med två äldre valacken som sällskap, där den ena var lekkompis och mentor, och den andra uppfostrare och ordningspolis (och lekfarbror ibland när han trodde ingen såg ;))

Ungston är lättare, då de inte har samma behov av att leka på det vis hingstarna leker (vilket kan driva ett äldre sällskap till vansinne och göra livet pestigt för den unga om äldre sällskapet inte uppskattar det).

Fast de anpassar sig ju och tar det de har . Betyder ju öht inte att för den skull är situationen optimal öht även om det fungerade . Gäller ju allt i fråga om djur .

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 956
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur