Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har även väldigt mycket gratis när den går med mer jämnåriga och flera hästar, det blir så väldigt mycket enklare att hantera den eftersom den både fostras och får utlopp för överskottsenergin som den annars kan ta ut på dig. Med bara två hästar kommer även ett annat problem, den kan bli väldigt bunden vid den andra hästen och det blir hopplöst att hantera den utan att den andra är med och vice versa. Visst går det att träna bort det, men det är en hel del jobb när en står och skriker sig hes i stallet medan den andra skriker och vill springa tillbaka heller än lyssna på dig.Hur länge brukar man säga att ett föl ska ha likasinnade-/gamla vänner? Till vilken ålder?
Har lite funderingar på i framtiden på att skaffa mig en fölunge men har bara min äldre häst på 6år, när kan fölungen tekniskt sett gå med en "gammal" utan att må dåligt över det?
Jag tycker att föl och unghästar fram till inridningen skall växa upp i flock, gärna med blandade åldrar, i vart fall "blandade unghäståldrar", och helst på stora marker. Skulle aldrig skaffa ett föl och bara ha tillsammans med en enda äldre häst.Hur länge brukar man säga att ett föl ska ha likasinnade-/gamla vänner? Till vilken ålder?
Har lite funderingar på i framtiden på att skaffa mig en fölunge men har bara min äldre häst på 6år, när kan fölungen tekniskt sett gå med en "gammal" utan att må dåligt över det?
Vi hade så att fölen gick hemma med enbart sina mammor under sommaren och sedan under höst och vinter även med äldre syskon i åldern ett till tre år. Unghästarna, tre stycken ungefär då vi hade ett sto och sex när vi hade två åkte iväg på bete i maj och stannade till sent på hösten. En stor fördel var att ettåringarna då i början av betet hade trygghet av att gå med sina äldre syskon. Ett stort bete, minsta var trettio hektar, med olika slags hästar i olika åldrar.
Jag tyckte det fungerade bra, hemma fick de lära sig att stå i box (två och två) och tränade även löshopping på eget initiativ på den terrängbana med naturhinder vi hade. Kul att se hur de större tävlade om vem som kom först och samtidigt hoppa den högsta delen av hindren medans de små fölen valde den lättaste vägen och genade för att inte komma för långt efter. Allt under överinseende av stoet som stod vid sidan och såg till att allt gick just till.
En annan rolig sak var hur de växte mentalt på betet, man kunde lämna en lite bångstyrig unghäst på våren och fick sen hem en väluppfostrad på hösten.
Jag vill bara kommentera att det inte alltid är så att stofölen är lugnare än hingstfölen. Jag har haft två av varje undan samma sto och mina flickor har definitivt varit vildare än hingstfölen.
Idealet är ju flock, tveklöst.
Men jag har haft flera småttingar utan jämnåriga kamrater efter avvänjningsålder. Det har fungerat jättebra OM det varit rätt sällskap. Särskilt viktigt med rätt sällskap blir det om man har unghingst/-valack. Haken är väl eg att det är svårt veta innan vad som är rätt sällskap, och att hitta lekfarbror, mentor och uppfostrare i en och samma inte alltid är så lätt.
Mitt 8 mån hingstföl går med min sent kastrerade fyraåring. De funkar suveränt ihop, och båda för utlopp för sin leklust med en häst som vill leka på samma sätt. Samtidigt så är fyraåringen både stöd och sätter gränser och tuktar.
Sen vet man aldrig, spola fram sex månader kanske det är en mardrömsmix och jag behöver slänga in en äldre herre för att styra upp saker. Men man får ju vara beredd att ändra om det inte fungerar. Fyraåringen växte för övrigt upp med två äldre valacken som sällskap, där den ena var lekkompis och mentor, och den andra uppfostrare och ordningspolis (och lekfarbror ibland när han trodde ingen såg )
Ungston är lättare, då de inte har samma behov av att leka på det vis hingstarna leker (vilket kan driva ett äldre sällskap till vansinne och göra livet pestigt för den unga om äldre sällskapet inte uppskattar det).