Hur länge låter ni era hästar vila efter vaccination?

E

Ella_99

Ja, hur länge låter ni era hästar vila efter vaccination?? Min pålla vaccinerades i förrgår och jag har hört allt ifrån tre dagar till lite drygt en vecka:crazy:

Så jag är jätteförvirrad just nu:confused: Men hur länge får era hästar vila??

Sv: Hur länge låter ni era hästar vila efter vaccination?

Hej!
Min polle brukar få vila 2-3 dagar. Vet. har sagt att de inte är någon fara att rida efter tredje dagen & så. :)

Det brukar nog vara okej att reida efter ett par dagar. Men hästen får inte bli svettig inom den närmsta veckan från vaccinationen.

Okej tack för svaren:bow: Då kanske jag kan rida imorgon då:bump:

Ja, hur länge låter ni era hästar vila efter vaccination?? Min pålla vaccinerades i förrgår och jag har hört allt ifrån tre dagar till lite drygt en vecka:crazy:

Så jag är jätteförvirrad just nu:confused: Men hur länge får era hästar vila??
Efter vac får vår häst vila helt i 7 dagar .
Har en hemsk sann upplevelse kvar i mitt huvud av när jag komer ut en morgon och ska morgonfodra hästarna. Ena hästen står inte upp kikar in i boxen och ser hästen ligga ner med slutna ögon, får en shock, hästen är DÖD. Hästen hade blivit vac 4 dagar innan och fått vila . Hon blev obducerad och hade fått ett brustet blodkärl i hjärnan , lagt sig ner och dött lugnt. Men ibland har tanken funnits där om vac hade ngt samband, hon var 4 år gammal. Vetrinären rekomenderar en veckas vila.

Senast ändrad av en moderator:

Men fy vad läskigt:crazy:
Okej... Jag kanske låter henne stå imorgon också då... Eller så tar vi en liten skrittpromenad:idea:

Min häst blev vaccinerad i torsdags och vilar t.o.m. måndag, så 4 dagar för oss iaf :)

Jag vilar alltid min häst en vecka.
Så jag passar eg på att låta honom få en veckas helvila iom vacc kan man säga. Har inte bråttom utan väljer att vara säker ist.

Vaccinerade mina hästar i torsdags och på pappret som jag fick av vet stod det vila 5-7 dygn och det tänker jag följa.
Suss

Mina står samma dag, ev. dagen efter, sedan rider jag på lite lugnare dagen efter det och sedan kör jag på normalt.

min pålle får inte vila alls..

Skall den vaccineras på morgonen så rids den inte samma dag. Men vaccineras den på em/kväll så har jag ju redan ridit.

Sedan tar jag det lungt i 3 dagar. Dvs skrittar/travar lätt. Hästen får INTE bli svettig. Men sen från och med fjärde dagen så kör jag på som vanligt igen.

Låter honom vila dagen efter, skrittar och tar det lungt några dagar till men efter 4-5 dar kör jag på som vanligt :)

Halloj!
:d Kan väl oxå tala om hur jag gör när mina blivit vaccinerade..;)
De får vila dagen efter, skrittpromenad förhand 2a dagen sedan så rider jag
utan ansträngning 2-3 dagar efter det (bara skritt typ).
Sedan efter det kör jag som vanligt igen!
Har gjort precis såhär i 10år nu och mina tottosar mår vad jag vet Superbra!:bump:
Inget är nog helt -så ska man göra.. Olika veterinärer säger väl lite olika.
Men det är helt klart bättre att ta det lugnt en dag extra och tänka på vilken "grund" hästen har.
Kramelikram:D

Delvis knapplån

Tack allihopa:bow: Jo, jag tror jag ger mig ut och skrittar lite idag... Men bara skritt(tredje dagen efter vaccinationen nu).

hej de blir nog perfekt de.. jag brukar skritta min häst två dagar efter vaccinet.. dvs hon står bara dagen efter... min veterinär har sagt att de är okej det enda som är viktigt är att inte anstränga hästen.. sen brukar jag skritta i ungefär tre dagar kanske innan jag börjar trava lite smått.. efter en vecka ungefär går hon för fullt igen..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: Ketrawzc
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
559
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar