Hur länge kan jag rida?

T

Tooveee

Jag har en gammal ridskoleherre på 22år som är i full kondition men som nu jag har hyrt som sommarhäst men jag vet inte hur länge och hur hårt jag vågar rida han? Idag red jag ca 6-7km och det tog 1½h men det beror på att jag skrittade 60%av tiden. Hur länge kan jag rida han om jag skrittar typ hälften av ridturen? :confused:
Tacksam för svar :rofl:

Sv: Hur länge kan jag rida?

Jag skulle inte vara så orolig, motion för en 22 årig häst är verkligen a och o. Det är ju viktigt att de inte går och stelnar till. Du kan nog med gott samvete rida lika länge som du gjorde idag. :)

Jag skulle inte vara så orolig, motion för en 22 årig häst är verkligen a och o. Det är ju viktigt att de inte går och stelnar till. Du kan nog med gott samvete rida lika länge som du gjorde idag. :)
Okej, tack! :D Det där lugnade mig verkligen. Idag red jag han i ca en timme, däribland pyttelite galopp och massa trav, samt i branta backar. :) Bra ryggträning.

motion är bara bra fär de äldre pållarna!
Vi har skolhästar som är 20-22 år som fortfarande hoppar banor 1.10 utan problem och är VÄLDIGT pigga och fräscha.

Så länge du är noga med uppvärmning, nedvarvning och inte rider för tufft på hårt underlag eller nöter med samma saker hela tiden är det bara att tuta på!
Bättre att rida lugnt och kort en dag än att låta honom stå helt.

jag skulle nog säga att det är bättre att skritta i de branta backarna, att trava uppför branta backar sliter på hästens ben, och ja tycker nog att, särskilt om man rider en äldre häst, ska tänka lite extra på vad för underlag man rider på! se till att hästen skrittar med bakben och rygg i uppförsbackarna, så att den inte drar sig upp med frambenen.

jag skulle nog säga att det är bättre att skritta i de branta backarna, att trava uppför branta backar sliter på hästens ben, och ja tycker nog att, särskilt om man rider en äldre häst, ska tänka lite extra på vad för underlag man rider på! se till att hästen skrittar med bakben och rygg i uppförsbackarna, så att den inte drar sig upp med frambenen.
Tack, det ska jag tänka på! Men om det är en vanlig "byväg"(typ hård lera med lite grus på här och där) kan man då trava? om man isf tar traven långt ut i kanterna?

Tror att du med gott samvete kan rida på som du gör :) Härligt att du skrittar mycket och kommer ut i naturen!
Men som sagt, det är olika för varje häst hur mycket den klarar av i högre ålder. Men jag tror du märker när din pålle blir riktigt trött och inte orkar mer...

jaarå, bara det inte är asfaltshårt så är det inget fara med de högre gångarterna! dett känner man ju ofta om det är för hårt i backen för att trava eller galoppera :)

jaarå, bara det inte är asfaltshårt så är det inget fara med de högre gångarterna! dett känner man ju ofta om det är för hårt i backen för att trava eller galoppera :)
Puh! Tack det där gjorde mig genast mycket lugnare för jag har suttit nu i flera timmar och haft ångest över att jag har travat för mycket på för hårt underlag :bow:

Jag har ett fjordsto som är 20 år hon rids mellan 1-2 tim 3-4 ggr vecka. Hon knallar på och tycker det är roligt. Jag brukar tänka lite på vad det är för underlag så risken är liten att dom tex snubblar. Vi rider mest i skogen, skrittar mest och travar och galopperar när jag märker att hon vill.

Jag har ett fjordsto som är 20 år hon rids mellan 1-2 tim 3-4 ggr vecka. Hon knallar på och tycker det är roligt. Jag brukar tänka lite på vad det är för underlag så risken är liten att dom tex snubblar. Vi rider mest i skogen, skrittar mest och travar och galopperar när jag märker att hon vill.
Okej. Jag brukar mest bara skritta eller trava, men på vackra ängar med perfekt underlag brukar det alltid bli full galopp. :)

om du rider honom så kan du ju rida honom nästan varje dag! :) iaf 4 dar i veckan.. jag red en häst på 30 år 5 dar i veckan.. vi skrittade mest ut. men ibland blev det ett pass dressyr i paddocken :) och det tyckte han var jättebra och roligt. Ju äldre dom blir desto mer måste dom ju röra på sig men inte lika hårt som innan :) enligt mig iaf ^^

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka