Hur länge kan hästar gå med "lite" spatt?

Cherarriduracell

Trådstartare
Frågan föddes när jag insåg att jag känner till flera hästar som "alltid" varit svårridna, svåra att lösgöra, inte gör något gratis osv under lång tid, efter ett par år får diagnosen spatt. Som jag förstått det kommer spatt i skov, som då gör MYCKET ont, men när hästen inte har skov gör det inte ont och de kan fungera ungefär som andra hästar. Är det ett sammanträffande att flera hästar varit svårridna och några år senare får spatt eller har de varit svårridna pga spatt? Hur länge kan det ligga och lura?

Känner till minst 3 hästar, alla runt 15, som bott hos sina ägare flera år och varit svårare ridmässigt från start. Slump?

Det kan garanterat ligga och hålla på länge, men sedan kan det antagligen gå åt båda hållen. En "svårriden" häst kan ha ont någonstans, ger felaktigt rörelsemönster som ger spatt. En häst kan ha spatt i skov och självklart då vara "svårriden".
Så, det går nog inte att säga i efterhand vad som varit vad.

Jag tror det är väldigt individuellt om/när det märks. Men ligga och lura kan det läänge. Jag har haft en med spatt. Den kom, var aktiv och lugnade ner sig igen (blev inaktiv) utan att varken jag eller veterinärerna märkte ett dugg. Aldrig varit svårriden, behövts värmas länge eller så. Fantastisk hasmekanik med otroligt vinklade haser (brukade få positiva kommentarer om det).

Spatten upptäcktes som bifynd. Hela nedre och nästan hela mellersta ledavdelningen var sammanväxt.

Däremot så efter en smäll mot hasleden så aktiverades spatthelvetet igen. Behandlades och blev bra, då var hela mellersta ledavdelningen sammanväxt. Märktes inget efter. Men sen kom ett nytt skov, man hade inte kunnat missa det ens om man var blind, han fick så ont. Där valde jag att ta bort.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
420
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 485
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 621
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka