Hur länge håller sig foder och "pulver"?

Soffan74

Trådstartare
Hur länge håller sig - helhavre, kornkross, betfor, vetekli, lusernpellets, edel avel, miner-pellets, foderjäst, e-vitaminpulver, kiselgur, loppfrön, torkade nyponskal, flexijointpulver mm?
I originalsäckar, eller i tunna/hink
Även Rundbalshö?

Sv: Hur länge håller sig foder och "pulver"?

Helhavre och hö håller länge om det förvaras på rätt sätt d v s torrt. Höet kan tappa vissa ämnen med går att lagar i år om det förvaras rätt.
Kornkross är det som har kortast hållbarhet i ock med att man ju tar sönder skalet på sädeskornet när krossas. Hur länge beror på hur det förvaras.
Övriga foder som man köper i färdiga förpackningar står det på säcken både hur de ska förvaras och hur länge de håller. Där är det ju inte bara förvaringen som avgör utan även tillverkningsdatumet spelar in.

Ok. Har ej orkat ta rätt på allt sedan gammelman gick bort maj 2012:cry:

Mina rundbalar har stallägaren slängt eftersom han tror att näringen går ur det...

På sånt som köps i hinkar/burkar står bäst före-datum. Det mesta går att använda även efter det datumet men det har då tappat i näring.

Okrossade/ hela produkter håller extremt länge om det är torrt, krossat bara några månader oavsett.

Det enda som försvinner ur grovfoder som lagras är vitaminerna. Allt annat finns kvar så så länge det är fräscht ur hygienisk synpunkt så går det bra att använda. Det är alltså bara att ge vitaminer så att det behovet uppfylls om man vill ge fjolårshö.

Liknande trådar

Foder & Strö Tänkte att vi kunde hjälpas åt att göra en aktuell volymviktstabell för foder! Jag lägger in några som jag har koll på, i...
Svar
3
· Visningar
1 298
Senast: ameo
·
M
Foder & Strö Råkade, klantig som jag är köpa in alldeles för mycket foder och fyllde tunnorna som står fulla nu när min häst går på bete. Handlar...
Svar
9
· Visningar
1 096
Senast: Mynta2
·
Foder & Strö Min valack har under en tid haft rejält med problem med tänderna, allt ifrån broskbildningar som plockats bort, tänder som flyttats i...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Senast: Zeeke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar