Hur lång vila för unghästar?

Janey

Trådstartare
Har ett halvblod som är 4år nu (blir 5 till nästa år) Hon hade vila i sommras i ett par veckor vad jag vet. Tänkte vara schysst mot henne och ge henne några veckors vinter vila. Men redan efter 1,5 vecka, var hon så var hon så stimmig att varje gång jag skulle hämta in henne, bockade, stegrade hon sig och galopperade 15varv i hagen innan jag fick komma och hämta henne från hagen. Så därför började rida henne, och vips så var hon mer tillfredställd med livet. Funderade därför på om man kan göra så att man delar upp vilan 1,5veckors perioder för att hon inte ska bli för uttråkad? hur gör ni med sånna hästar?

Sv: Hur lång vila för unghästar?

Har hon tillräckligt stora hagar att röra sig i + andra hästar att umgås med i samma hage? Min erfarenhet är att om de bara har detta plus att de får gå ute minst 8-10 timmar så brukar de njuta av sin ledighet.

Brukar ge vintersemester åt alla mina hästar, 1 månad till de "gamla" och 1-3 mån till unghästarna. Fast å andra sidan får de bara 14 dagar resp 1 månad på somrarna.

jag tänkte också vara snäll mot min fyraåring... ( blivade femåring )

Det blev som med din, uttråkad och kände sig nog övergiven.. Han har kunnat stå vid hagen och tittat på mig hela dagarna. ( vilat i snart två veckor) Fast att kompiasarn står långt upp epå backen eller bakom så har han stannat vid grinden för att vänta på att jag skulle bry mig om honom.. Så nu har jag ridit honom i helgen och vips så kan han gå i hagen som en normal häst..;)

Tar det positiv, han tycker det är kul att jobba iaf:rofl:

Jag ställer inte av mina helt över vintern. Drar ner på jobbet bara, till lättare promenader/tömkörning och lite kommunikation ca 3 ggr i veckan. Fröken blir 4 nu och hon kommer att underhållas hela vintern. Träningen sätter igång på allvar i slutet på februari.

jag har dilemma jag med, min 03a vilade mycket i sommras pga av fången men har endå återhämtat sig snabbt och är verkligen super fin i ridningen, tänkte åka iväg på 1 eller 2 hoppträningar, låta henne vila ifrån ridning 1 vecka under jul och nyår och sen rida lite försiktigt i 1 vecka och sen låta vila från ridningen igen veckan efter det, sen börja sätta igång igen, det borde räcka för henne.

För mig har vila två syften: Att läka små skador som uppkommer i kroppen vid jobb, samt att unghästen måste få samla ihop alla intryck som hästen fått lära sig under höstens jobb. Det brukar trilla ner många enkronor vid vila, så efteråt går allt så mycket lättare.

En vuxen häst skrittar jag bara i ett par vinterveckor. Skrittjobbet gör att småskador kan läka, men muskulaturen inte påverkas nämnvärt. Men den yngre hästen får helvila pga av ovanstående, att huvudet måste få en paus.
Min -03:a som gått både hopp och dressyrlektioner hela hösten får vila från mitten på december till mitten på januari. Sen ska han skrittas igång.

Småvilor på nån vecka här och nån vecka där, gör att småskador inte läks, så det skulle jag inte rekommendera.

Sådär med samanhängande vila vet jag är jätte bra. Det är inte så att jag inte vill låta henne vila. Men känns nästan som att risken är större!! att hon skadar sig i hagen, än att hon läker ihop småsår. Är livrädd att hon dessutom ska ta och hoppa över hagstaketet (hon har redan hoppat över paddockstaketet på 1.40.) Hon har en normalstor vinterhage, den är inte gigantisk, men det finns plats att busa och leka på.. Att byta till en större hage finns det ingen möjlighet till då jag hyr in mig på ett ställe, och alla vinterhagarna är fulla (plus att vår hage tillhör dom största, då hon har en hagkamrat) Men hur gör man alltså med en sådan häst som min? hon blir en helt annan häst, inte alls så trevlig och go som hon annars brukar vara. Hjälp och förslag är jätte välkommet då jag jätte gärna ger henne mer en en och en halv veckas vila..

Då skulle jag nog aktivera henne varje dag, men inte rida.

Ett ypperligt tillfälle att lära hästen ett party-trick. :D

Min förra treåring, kunde vinka med filt och fjärrdirigeras på komando, stå still utan att vara uppbunden och skickas igenom saker som tex dörrar. Övningar som du kan komma att ha nytta av vid tävling, transportering och andra tillfällen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 621
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Hästhantering Hej! Vi köpte en unghäst för lite mer än ett halvår sedan, ett stort fullblod. Det har varit mycket träning ang. hanteringen av...
Svar
7
· Visningar
1 814
Senast: Esset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama