Hur lång tid?

kolblakkur

Trådstartare
Ska kastrera min unghäst i höst, det blir liggandes hemmavid. Men blev lite nyfiken på hur lång tid en kastrering brukar ta, alltså från sövandet till uppvaknandet. Någon som vet?

Sv: Hur lång tid?

När jag kastrerade min shettishingst hemma så tog det ca 30-40 min från att han fick sitt lugnande tills vet kunde börja. Dock fick han få dubbel dos då första inte tog alls.
Skälva kastreringen tog kanske 20-30 min.
Sen var han rejält borta så vet stannade lite extra för att vara säker på att han kom på bena igen.
Så drygt 1,5 timma totalt.
Hade första sprutan gett verkan med en gång hade väl besöket kortats med 15-20 min.

Sv: Hur lång tid?

Tog min kille stående i våras, allt gick bra och veterinären var väldigt noggrann. Dock hade han en roterad testikel, upptäcktes där och då, så det drog ut på tiden för den kröp liksom upp. Tog nog närmare 3 timmar från att hon körde in på gården tills jag släppte hästen i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Vi har utrett vår häst under en lång tid och nu ser det som vi hittat kärnan till dennes problem. Bäcken/höft. Frågeställningen som...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: Freazer
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 938
Senast: Mint
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
629
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka