hur lång tid(?)

Totti

Trådstartare
tar det för hästarna att acceptera ett nytt foder? Har för första gången idag börjat ge silage, men ingen av dom(har 3 st) vill ha det, de har i små korta stunder varit o smakat lite av det, för att sedan gå o äta gammalt gräs i stället,o det finns inte mkt gräs kvar så de borde ha blivit hungriga under dagen då jag inte lagt ut ngt annat än silaget till lunch. nu fick de ju hö till kvällsmaten o det tog de ju mer än gärna. Hade ju tänkt att de skulle få gå på silage hela vintern, suck

Sv: hur lång tid(?)

i morse låg det mesta av silaget kvar, så de har nog inte ätit så värst mkt av det, utan de tog nog bara av höet, nu fick de hö av mig i morse, ska jag helt enkelt inte lägga fram ngt mer hö under dagen utan försöka få dom att ta silaget istället? o bara ge hö morgon/kväll?

Hur hade ni gjort?

Utgår från att du vet att hösilaget är av god kvalitet. Jag började också ge mina hösilage igår. De får både hö o hösilage under några dagar. De äter hösilaget först, hö därefter, alltså inga problem att få dem att äta det nya fodret direkt, tvärtom.

ja det finns ju än så länge ingen hygeniskanalys då vi öppnade igår,men det är slaget med hög stubb, pressen är inställd på att pressa balarna till max samt att det är 10 lager plast (en ts på 50%), det luktar jätte gott finns inga synliga tecken på mögel el jäst så så långt tror jag att allt ska vara ok med dom. Va nyss ute hos dom o de äter ungefär som om en annan hade blivit bortbjuden på en äcklig middag ha ha,men de lämnade det rätt fort.

Tanken är ju att jag ska byta ut en måltid med silage o övriga tre ska vara hö, men det verkar ju som om de då hällre hoppar över silaget o inväntar höet o gör de så, så kommer de väl aldrig att börja käka silaget, tanken va väl då om jag ska ge f*n i att ge hö på em för att sas tvinga dom att börja äta det andra, men är då rädd för att de bara kommer att äta hö morgon o kväll o skiter i att äta under dagen

ja det är väl det, men just nu så ser det :devil:mörkt ut......

ingen annan som har erfarenhet från matkinkiga hästar, som tillslut har kommit på att det faktiskt är gott/går att äta??hur lång tid tog det innan dom kom på det,el har de aldrig accepterat det nya fodret?

Det kan ju vara så att just det ensilaget inte är så speciellt fräsch/gott.
ALLA hästar jag någonsin träffat har älskat ensilage..
Vårt ens. brukar tom vara så smakligt att hästarna äter det före kraften :p

Däremot så hade vi en omgång ens. förra året som 3 av 4 hästar inte alls ville ha!
Den fjärde åt det men inte gärna.
Det såg, luktade och kändes helt okej och ridskolehästarna åt det om man bjöd dem(vi ger olika), men våra hästar ville inte ha det!
Vi fick byta ut balarna, så jag vet dock inte varför det var så osmakligt..

Bara en tanke.. Har du möjlighet så kan du ju testa att ge dem av något annat ens.

har inte tillgång till ngt annat silage än de från samma skörde tillfälle,grannen ska oxå ge silage o har varit här i dag o hämtat från våran bal för att börja göra ett foderbyte på sina 2 pållar, ska bli intressant o höra om dom gillar det....

får väl se om de tycker bättre om ngn av de andra balarna om några dagar

ingen annan som har erfarenhet från matkinkiga hästar, som tillslut har kommit på att det faktiskt är gott/går att äta??hur lång tid tog det innan dom kom på det,el har de aldrig accepterat det nya fodret?

Jag har en matkinkig. Äter han inte dag 1 äter han inte dag 2 eller 22 heller. Tyvärr.

Alla mina har föredragit silage, dock är de ju individer och finns säkerligen de som föredrar hö. Dock så för den matkinkiga är det VIKTIGT vilken sorts silage som bjuds, allt silage går inte bra. Ponnyn äter allt, men mans er där med att vissa sorter är smakligare än andra.

Jag har en matkinkig. Äter han inte dag 1 äter han inte dag 2 eller 22 heller. Tyvärr.

Alla mina har föredragit silage, dock är de ju individer och finns säkerligen de som föredrar hö. Dock så för den matkinkiga är det VIKTIGT vilken sorts silage som bjuds, allt silage går inte bra. Ponnyn äter allt, men mans er där med att vissa sorter är smakligare än andra.

dag 1-2 så smakade de bara lite lite grann på det, dag 3 så åt de mer eller mindre allt de fick, men skillnaden mellan hö o silage är väl nu att de rensar varenda höstrå, medans de inte rensar silaget så noga utan lämnar lite av det. Så frågan är ju om de verkligen kommer att äta den mängd som krävs, det återstår att se den dagen jag kan öka på så mkt, de är ju bara inne på 5 te dagen nu o det är ju bara en giva som är utbytt än så länge

nu i kväll så la jag in både hö o silage, gamlingen tog o blandade, kbl gubben tog lite silage men föredrog höet o bruksmärra åt bara hö.Men nu när de bara får silage så äter de upp vartenda strå, så det slutade gott iaf

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 673
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 467
Foder & Strö Är det någon här som har en häst med allergi i form av urtikaria mot någon viss grässort? Förra sensommaren reagerade min häst på något...
Svar
14
· Visningar
2 859
Övr. Barn Japp, här sitter man halv två på natten och känner sig som en kass förälder (fast jag innerst inne vet att mina pojkar mår alldeles...
2
Svar
25
· Visningar
18 764
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar