Hur lång tid tog det att lära galoppskänkel?

Z

Zeena

Min unghäst har fått en sårskada på kotan. Tyvärr så upptäckte jag den inte direkt, gömd i lerigt hovskägg, så veterinären kunde inte sy.
Nu blir det sjukhage i 2-3 veckor men jag får fortsätta att rida om hästen blir ohalt. Vilket han inte riktigt är ännu...

Vi skrittar och travar, både ute och på ridbanan (innan skadan). Ensamma och med sällskap. Men hur lång tid tror ni det tar att lära galoppskänkeln. Hur många ggr tog det för er?

3 årstesten är 21 maj...

Sv: Hur lång tid tog det att lära galoppskänkel?

Det beror på vad du menar med kunna. Efter 1 vecka kunde min häst galoppera med hjälp av spö och röst, efter 2-3 veckor gick det utan hjälpmedel. Men det är jätteindividuellt och beror även på dig som tränare och hur kontinuerligt du kan öva. Det är också viktigt att hästen kan galoppera för att kunna bygga upp konditionen, som bör vara ganska god inför testet.
Hoppas det går bra, lycka till!! :banana:

Det beror på vad du menar med kunna. Efter 1 vecka kunde min häst galoppera med hjälp av spö och röst, efter 2-3 veckor gick det utan hjälpmedel. Men det är jätteindividuellt och beror även på dig som tränare och hur kontinuerligt du kan öva. Det är också viktigt att hästen kan galoppera för att kunna bygga upp konditionen, som bör vara ganska god inför testet.
Hoppas det går bra, lycka till!! :banana:

Andas, du hinner.

Om man låter första galopperna bli ute och hästen från frisk trav får dulla över i galopp så tar det inte många gånger innan du i en frisk trav kan få hästen att för hjälp rulla över i galopp.

Det är ju individuellt hur snabbt de greppar, men de jag ridit in har på
2 - 5 pass lärt sig att rulla över i galopp för hjälp.

Det kan ta betydligt längre för dem att lära sig höger- resp vänster galoppskänkel MEN, om du bara placerar dig och hästen rätt så är det sällan några större problem att få rätt galopp. Och treårstestets ridprov är inte en dressyrtävling, och du har tid på dig att fatta galoppen. Så andas, du hinner och med lite (mycket..) understöd kommer du utan problem kunna fatta rätt galopp i rätt varv med.

Min dam galopperades ute för andra gången idag. Förra gången (i förrgår) fick hon rulla över i galopp från frisk trav två ggr. Idag gav jag hjälp strax innan hon skulle ha rullat över av sig själv och hon tog den direkt. Jag har inget treårstest att jobba mot så jag har inte minsta bråttom, men de brukar lära sig det där SNABBT.

Isisen som var här för inridning förra året, som var sadelvan och tömkörd innan, lärde sig på en månad inte bara att ha ryttare på ryggen utan även start, stopp, sväng, trava på enbart skänkelhjälp och att med understöd (placera henne så det bara 'går' att fatta rätt galopp samt understöd av spödutt) fatta höger respektive vänster galopp rakt fram ute (jag saknar ridbana). Och då tog jag det väldigt lugnt och stilla med henne.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Hästvård Förra vår/ sommaren stukade min häst sig ordentligt (tänjde ut ett sidoligament) Hästen blev halt och undersöktes på klinik där vi blev...
Svar
11
· Visningar
2 118
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 965
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka