Hur kunna redigera i filmer med bibehållen kvalitet?

Marvin

Trådstartare
Jag har köpt en videokamera (Sony HDR-CX115) som filmar i HD. Allt bra så långt, det blir hyfsad kvalitet. Lagras i formatet m2ts, som inte går att lägga upp t.ex. på facebook, och inte heller att ta in i Windows Movie Maker.

I PMB (programmet som följer med kameran) kan man klippa i filmer, men inte lägga text och liknande. Man kan också konvertera till .MPEG2 (som windows movie maker inte heller kan ta) samt .wmv. Konverterar man till detta försvinner dock bildkvaliteten och hästen (i det här fallet) ser hoptryckt ut. :mad:

Hur GÖR man egentligen? Är det jag som inte fattar? Inte har rätt inställningar??

Sv: Hur kunna redigera i filmer med bibehållen kvalitet?

För att bara konvertera finns det en del alternativ, men för att kunna redigera också är det enklaste att skaffa ett ordentligt program. Hört mycket bra om Sony Vegas som inte kostar mycket för en enklare version som ändå hanterar formaten. Dock inte testat själv. (Bara sysslat med kodning, inte redigering.)

Tack för tipset! Ska kolla upp det. :)

Om du vill ha bra kvalité ska du inte använda windows movie maker. Det är ungefär som att rita för hand i paint, blir inte bra..
Som Stalker sa, Sony Vegas är bra. Själv använder jag Adobe Premiere Pro CS3 + Adobe After Effects CS3.

Läser till Filmproducent och här på högskolan finns även två program vi använder oss av när vi klipper film, nämligen Final Cut Studio och AVID. AVID är dock ett riktigt proffsprogram och är oerhört svårt att lära sig själv sas utan hjälp från någon som kan det, och om man bara pysslar på hobbynivå sas räcker det gott och väl med t.ex. Adobe Premiere och Sony Vegas.

Liknande trådar

IT & mobiler Jo, jag har filmat med videokamera (Canon) åt en kompis. Jag undrar hur jag ska göra så att kompisen får tillgång till det jag...
Svar
3
· Visningar
1 479
IT & mobiler Hej! Vi har en digital filmkamera (Panasonic SDR-H40) och när man lägger upp filerna på datorn så blir de i .mod - format. När...
Svar
19
· Visningar
1 902
Senast: nmolsson35
·
  • Låst
IT & mobiler Mammsen har filmat en massa när jag har ridit. Nu vill jag föra över filmen på datorn samt kunna redigera den, klippa, lägga till...
Svar
1
· Visningar
888
Senast: Ragatan
·
IT & mobiler Jag har massvis med filmer jag skulle vilja redigera. Vilket program använder man för att klippa och klistra? Jag har Windows Movie...
Svar
8
· Visningar
4 517
Senast: mumrikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur